این نرم افزار کامپیوتری دست خط شما رو کپی می کند !

این نرم افزار کامپیوتری دست خط شما رو کپی می کند !

حتی زشت ترین دست خط ها هم کپی می شوند !
دست خط یک استعداد خاص و منحصر به فرد تلقی می شود ، به همین دلیل هر شخصی یک سبک خاص نوشتن را دنبال می کند از این رو رایانه ها اغلب قادر به کپی کردن دست خط ها نیستند مخصوصا وقتی که دست خط شخص خط به خط فرق می کند .

با وجود این اخیرا یک تیم پژوهشی از دانشگاه UCL انگلیس توانسته نرم افزاری را با نام My Text in Your Handwriting بسازد که می تواند دست خط افراد را تا حدی کپی کند . این الگوریتم می تواند آنچه را که نویسنده بر روی کاغذ نوشته اسکن کند و سپس دست خط شخص نویسنده را در غالب هر لغت جدیدی با حداکثر شباهت تقلید نماید . 

برای کپی کردن یک دست خط این تیم پژوهشی ابتدا از یک شخص می خواهد که بر روی 4 برگه A4 متنی را بنویسد . سپس متن نوشته شده اسکن و به خط های بسیار باریک تبدیل می شود . در مرحله بعد حروف توسط یک میانجی انسان و رایانه شکسته شده و مکان آن ها در یک لغت تعیین می گردد . این فرآیند در مورد همه اجزای دست نوشته دنبال می گردد .

بعد از تکمیل شدن مراحل فوق الگوریتم نرم افزار وارد بازی می شود و نوع دست خط نویسنده را با الگو قرار دادن نمونه های اسکن شده تقلید می کند .  هنگامی که در حال نوشتن متنی هستید یک حرف را در چند قسمت مختلف تکرار می کنید ؛ این امر رایانه را قادر می سازد تا بهترین نمونه از حرف نوشته شده را شناسایی کند و در نوشتن متن خود به کار ببرد . 

زمانی که نمونه های نوشتاری شخص توسط رایانه انتخاب شدند ، نرم افزار فاصله مناسب بین حروف را اعمال می کند . ارتفاع هر کاراکتر و محل قرار گیری آن نیز در خط محاسبه و اعمال می گردد . در مرحله آخر حروف ارتباطی و تزیینات خط نویسنده اصلی هم به نمونه نوشته شده توسط رایانه اضافه می شود .

نکته جالب این است که نتیجه کار نرم افزار تقریبا قابل قبول می باشد به این نحو که تیم پژوهشی از گروهی خواسته بود تا نمونه های خطی نوشته شده توسط رایانه را تشخیص دهند اما این گروه در 40 درصد انتخاب های خود اشتباه کرده اند . 

دکتر اوسین مک آئودها ، یکی از اعضای این تیم پژوهشی ، می گوید : " تا به حال تنها راه کپی کردن دست خط یک انسان توسط رایانه به کار بردن یک فونت مشابه بوده است . مشکل چنین ابزارهایی این است که می توان به وضوح تشخیص داد که متن نگاشته شده به واسطه آن ها توسط یک انسان نوشته نشده است . نرم افزاری که ما ساخته ایم توانسته این محدودیت را نیز از بین ببرد و به همین دلیل امکان استفاده از آن برای اهداف مختلف وجود دارد . "

توانایی اسکن و تفسیر کردن یک دست خط پدیده جدیدی نیست ؛ تعداد زیادی نرم افزار در بازار وجود دارد که امکان انجام دادن چنین کاری را برای کاربر فراهم می سازند . به گونه ای مشابه نرم افزارهایی نیز عرضه شده است که می توانند یک متن دیجیتالی را با چند دست خط متفاوت انسانی بنویسند با وجود این توانایی خلق کردن یک اثر جدید با دست خط منحصر به فرد یک نویسنده ابتکاری بوده که تا به حال نمونه آن ساخته نشده است . 

از این ابزار می توان برای کمک کردن به افراد سالخورده که در حال از دست دادن توانایی نوشتن خود هستند و یا ترجمه کردن یک متن دست نویس به زبانی دیگر با حفظ کردن نام نویسنده اصلی اثر استفاده کرد . البته امکان سوء استفاده کردن از این فناوری برای جعل سازی اسناد و امضاهای گوناگون نیز وجود دارد به همین دلیل توصیه می شود که در هنگام خریدن یک اثر در مورد نویسنده آن بیشتر دقت کنید . 

منبع خبر: engadget

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر