با Octobot، اولین ربات نرم تن آشنا شوید

با Octobot، اولین ربات نرم تن آشنا شوید

پاهای اکتوبات با ورود گاز به آن منبسط و منقبض می شود که باعث حرکت رو به جلوی آن می شود.

در جهان رباتیک، نرم بودن روبات ها چیز بسیار مهمی بوده است و مهندسان به دنبال ایجاد ماشین هایی با قطعات نرم بوده اند تا ربات ها بتوانند وارد محیط های تنگ بشوند و منعطف تر باشند.

هشت پا به لطف توانایی اش برای پیچ و تاب بدن خود بسته به موانع روبروی آن طرح طبیعی ای برای چنین ربات هایی است. طراحی سفالوپاد توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه هاروارد انجام شد که در حال حاضر "octobot" اولین ربات نرم تن در جهان است.

تا به حال، اکثر ربات های نرم تن چندین اجزای سخت داشتند مانند منبع سوخت، کابل و یا دیگر منابع انرژی. با این حال، طبق نوشته ی دانشمندان هاروارد در مجله Nature، سازندگان octobot این مشکل را با چاپ 3 بعدی سیلیکونی بدن هشت پا و استفاده از مخازن سوخت آن-برد و اتاق های واکنش کاتالیستی -که جوهرهای مبتنی بر هیدروژل را در پاهای روبات ذخیره می کند- برطرف کردند.

این جوهرها حاوی ذرات پلاتین هستند که با هیدروژن پراکسید به منظور آزاد کردن اکسیژن و بخار آب واکنش می دهند که باعث می شود دستان ربات پف کند و انعطاف لازم را داشته باشد. با داشتن یک سری دریچه و سوئیچ حرکت گازها کنترل می شود تا اطمینان حاصل شود که برخی از پاهای ربات منبسط می شوند و بقیه منقبض می شوند در نتیجه octobot رو به جلو می تواند حرکت کند. در حال حاضر، نویسندگان این مقاله در حال مطالعه ی روشی برای کنترل جهت حرکت آن هستند.

Octobot کمتر از 2 سانتی متر (0.8 اینچ) ارتفاع دارد و تقریبا به اندازه کف دست انسان است. مدل فعلی این ربات می تواند بین چهار تا هشت دقیقه قبل از از کار افتادن منبع هیدروژن پراکسید در آن روشن بماند هرچند که نسخه های بزرگتر باید قادر به فعال ماندن برای مدت طولانی تری باشند.

این فناوری می تواند کاربردهای عملی بسیاری داشته باشد و منجر به تولید ربات های  بسیار چالاکی شود که ممکن است در شرایط اضطراری و یا نظارت نظامی استفاده شود.

منبع خبر: iflscience


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر