آکس ( Ox ) ، اولین خودروی قابل بسته بندی !

آکس ( Ox ) ، اولین خودروی قابل بسته بندی !

این خودرو برای استفاده در کشورهای در حال توسعه ساخته شده است !

قبل از متولد شدن آکس یک بشر دوست از یک طراح خودروهای مسابقه ای خواسته بود که یک خودروی همه جا رو را برای استفاده در ماموریت های بشردوستانه ای که در کشور آفریقا انجام می شود ، طراحی کند . حاصل تلاش های این طراح ، کامیونی می باشد که تصویر آن را در این نوشتار مشاهده می کنید . 

مونتاژ کردن این کامیون به گونه ای باور نکردنی ساده می باشد به این نحو که به گفته طراحان آن 3 مرد می توانند قطعات این خودرو 60 تیکه را در مدت 12 ساعت از یکدیگر باز کنند . این امر باعث می شود که سازنده این خودرو بتواند با هزینه ای اندک آن را به کشورهای در حال توسعه قاره آفریقا صادر کند تا کارمندان شاغل در مراکز خیریه بتوانند از آن برای حمل و نقل آب ، حبوبات ، کود ، مواد ساختمانی و غیره استفاده کنند . این کامیون جعبه ای می تواند 13 مسافر و باری به وزن 1.86 تن را نیز حمل کند . 

آکس زاییده افکار تورکیل نورمن ، مهندسی از آفریقای جنوبی که در روند ساخت خودروی مک لارن F1 نیز مشارکت داشته است ، می باشد . این شخص هم اکنون شرکت های گلوبال وهیکل تراست ( Global Vehicle Trust ) و گوردون موری ( Gordon Murray ) را هم اداره می کند . 

در پروسه ساخت آکس ، از سبک طراحی خودرویی با نام آفریکار ( Africar ) ، یک خودروی همه جا رو سبک وزن که در دهه 80 میلادی طراحی شد ولی هرگز به بازار راه نیافت ، نیز الهام گرفته شده است . 

نورمن در این زمینه می گوید : " در پروژه ساخت آکس برخی از اهداف ساخت آفریکار هم مد نظر قرار گرفته شده است ، با وجود این می توان گفت که طراحان آکس از یک روش کاملا متفاوت در ساخت آن استفاده کرده اند . 6 سال پیش آکس تنها یک ایده بود اما هم اکنون این خودرو یک چشم انداز واقعی تولید محسوب می شود که نمونه های اولیه آن کارآمدی خود را ثابت کرده اند و علاوه بر این در مجموعه ای از یک سری از تست های جامع نیز نمره قبولی را دریافت کرده اند . "

منبع خبر: theverge

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر