لیستی از بهترین نرم افزارهای ریاضی در گنو/لینوکس (قسمت اول)

لیستی از بهترین نرم افزارهای ریاضی در گنو/لینوکس (قسمت اول)

ریاضی جزء جدایی ناپذیر زندگی ماست! مهم نیست به آن علاقه داشته باشیم یا نه، مهم نیست در زندگی واقعی کاربردی داشته باشد یا نه، نمی‌توان ریاضی را کنار گذاشت. بسیاری از افراد روزانه مجبورند با انتگرال های سنگین و معادلات پیشرفتهٔ ریاضی سر و کار داشته باشند. خب چاره چیست؟ نمی‌توان ریاضی را کنار گذاشت، اما می‌توان آن را ساده‌تر کرد. در این پست به معرفی ابزارهایی می‌پردازیم که در گنو/لینوکس به حل مسائل ریاضی (از ساده تا معادلات جبری پیشرفته) می پردازند.

۱. ریاضی را یاد بگیرید

فرقی نمی‌کند یک دانش‌آموز معمولی باشید که می‌خواهد ریاضی خود را قوی‌تر کند، یا پدر و مادری که می‌خواهند فرزند خود را متقاعد کنند ریاضی آنقدرها هم ترسناک نیست! لینوکس راهکارهای فوق‌العاده‌ای به شما پیشنهاد می دهد.

KBruch

KBruch با استفاده از طراحی جذاب و رنگارنگ خود سعی می‌کند مفاهیم اساسی ریاضی (تقسیم، درصد و ...) را به شما آموزش دهد. در این نرم‌افزار دو حالت «آموزش» و «تمرین» موجود است که در بخش تمرین، ۵ نوع محتلف از تمرین‌ها شامل فاکتورگیری، مقایسه و تبدیل تقسیم ها وجود دارد.

Kig

نرم‌افزار Kig بر روی هندسه تمرکز کرده است. با استفاده از این ابزار می‌توانید اشیاء را به صورت دو بعدی رسم کرده و آن‌ها را دستکاری کنید تا با خصوصیات آن‌ها بیشتر آشنا شوید. جالب است بدانید که این اشیاء را می‌توان به صورت بردار نمایش داد و اگر با زبان برنامه نویسی پایتون آشنا هستید، می‌توانید حتی اسکریپت های خود را در Kig بنویسید! تصاویر رسم شده در Kig را می‌توان به فرمت SVG یا فایل‌های LaTex تولید کرد و در سایر نرم افزارهای ریاضی مورد استفاده قرار داد.

SMath Studio

دو نرم‌افزار Kig و KBruch از جمله اپلیکیشن های KDE محسوب می شوند. اگر از طرفداران نرم افزارهای KDE نیستید، می‌توانید SMath Studio را امتحان کنید. SMath Studio یک نرم‌افزار پیشرفته‌ است که به عنوان یک اپلیکیش معادل برای MathCAD محسوب می‌شود. این نرم‌افزار قادر به حل معادلات، انتگرال گیری و همچنین گرفتن مشتق از توابع است. با استفاده از SMath Studio می‌توانید با ماتریس ها و بردارها کار کنید، گراف توابع را رسم کنید، یا فقط محاسبات سادهٔ ریاضی را انجام دهید. 

۲- معرفی چند ماشین حساب‌ دسکتاپی

اگر موبایل دارید، بدین معناست که شما همیشه یک ماشین حساب به همراه خود دارید. در مرورگرها هم می‌توانید از ماشین حساب‌های آنلاین استفاده کنید. نرم افزارهای زیادی برای ویندوز و مک وجود دارند که از آن‌ها می‌توانید به عنوان ماشین حساب استفاده کنید. در این میان، گنو/لینوکس سعی کرده از قافله عقب نماند. در ادامه به معرفی چند ماشین حساب لینوکسی می‌پردازیم که ممکن است به کار بیاید.

Qalculate

اگر Qalculate را انتخاب کنید، به احتمال زیاد دیگر نیازی به سایر ماشین حساب‌ها نخواهید داشت. به صورت عادی، این نرم‌افزار به اجرای اعمال عادی می پردازد، اما از اعداد رومی، اعداد پیچیده، بی نهایت، بردارها و ماتریس ها نیز پشتیبانی می کند. با استفاده از Qalculate می‌توان معادلات پیشرفته را حل کرد، با متغیرها و ثوابت کار کرد، و حتی نمودار توابع را رسم نمود.

Galculator

نرم‌افزار Galculator را می‌توان در دو حالت ساده یا پیشرفته مورد استفاده قرار داد. جدا از تعریف و استفاده از توابع و متغیرها، می‌توان اعداد (باینری، ده دهی) را به واحدهای مختلف تبدیل کرد و همچنین واحد اندازه‌گیری زوایا (درجه، رادیان، گراد) را به یکدیگر تغییر داد.

Gnome Calculator

ماشین حساب گنوم (Gnome Calculator) مجهز به حالت‌های عملیاتی مختلفی می باشد. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این ماشین حساب، حالتی است که در آن می‌توان به مدیریت حساب‌های مالی پرداخت. در این حالت، انواع واحدهای پولی را می‌توان به یکدیگر تبدیل کرد، سود ناخالص و نرخ بهره را محاسبه نمود.  حالت برنامه نویسی این نرم‌افزار از توابع بولی، لگاریتمی و فاکتورگیری پشتیبانی می کند. 

KCalc

این ماشین حساب که به صورت پیش‌فرض در KDE نصب می شود، چهار حالت ساده، علمی (فاکتوریل، به توان رساندن، توابع مثلثاتی)، آماری (محاسبهٔ میانه و انحراف از معیار) و سیستم‌های عددی (تبدیل و محاسبهٔ سیستم‌های دودویی، هگزادسیمال، هشت هشتی) را در خود دارد. در KCalc می‌توانید تا حد امکان ظاهر نرم‌افزار را سفارشی کنید (تغییر فونت، رنگ، دقت اعشاری و ...).

NaSC

نرم‌افزار NaSC که در ابتدا برای توزیع elementary OS توسعه داده شد، از جنبه‌های زیادی بسیار شبیه به Numi و Soulver در سیستم عامل مک OS X می باشد. ظاهر ساده و منظم این نرم‌افزار، قابل توجه است اما ویژگی متمایز این اپلیکیشن، توانایی پردازش عبارت های زبان طبیعی است. بنابراین مسائل ریاضی را به همان شکلی که در دفتر خود می نویسید، در این ماشین حساب وارد کنید. این نرم‌افزار همچنین تبدیل واحدها را پشتیبانی می‌کند و کمک می‌کند اطلاعات زیادی در رابطه با ریاضی بیاموزید. 

۳- مسائل ریاضی را در ترمینال لینوکس حل کنید

اگر قرار باشد لیستی کاملی از نرم افزارهای لینوکسی را معرفی کنیم، نمی‌توان ابزارهای خط فرمانی را نادیده گرفت. اگر shell مورد انتخاب شما bash باشد، می‌توانید با استفاده از دستور expr چند محاسبهٔ ساده اجرا کنید.

برای اجرای عملیات پیشرفته‌تر، می‌توانید wcalc را نصب کنید که از تبدیل واحدها پشتیبانی می کند، توابع از پیش تعریف شدهٔ زیادی در خود دارد، و به کاربر اجازه می‌دهد از سیستم‌های عددی متفاوتی استفاده کند. در wcalc تاریخچهٔ کاملی از دستورات وارد شده را در خود نگه می‌دارد و با وارد کردن دستور

explain functionname\

می‌توانید اطلاعات کاملی را در رابطه با توابع و ثوابت مشاهده کنید.

بسیاری از توزیع‌های لینوکس، یک ماشین حساب ساده (bc) به همراه دارند که به صورت پیش‌فرض نصب شده است. Bc در‌واقع یک زبان برنامه نویسی است که به صورت یک ماشین حساب عمل کند و تمام امکاناتی که لازم دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد. bc همچنین از عملگرهای منطقی، عبارات ربطی و سایر دستوراتی که برای نوشتن توابع خود لازم دارید، پشتیبانی می‌کند.

۴- وارد کردن معادلات ریاضی در اسناد

با استفاده از نرم‌افزار ریاضی لیبره آفیس (به انگلیسی: LibreOffice Math) می‌توانید معادلات را مستقیماً در یک سند لیبره آفیس وارد کنید، یا حتی این نرم‌افزار را به تنهایی اجرا کرده و معادلات را در آنجا ویرایش نمایید. 

ایجاد معادلات در این نرم‌افزار بسیار آسان است، کافی است مولفه های لازم را از نوار ابزار انتخاب کرده یا فرمول معادله را مستقیماً در قسمت دستوری پایین صفحه وارد کنید. 

به خاطر داشته باشید که نرم‌افزار ریاضی لیبره آفیس در واقع چیزی را محاسبه نمی کند، بلکه فقط برای وارد کردن معادلات در اسناد مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع خبر: makeuseof

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر