چند ویژگی ویندوز 10 که باید امتحان کنید

چند ویژگی ویندوز 10 که  باید امتحان کنید

چند ویژگی ویندوز 10 که باید امتحان کنید

 

منوی استارت"The Start menu"

1

در ویندوز 10 منوی استارت به جای خود بازگشته است و در گوشه ی سمت چپ دکستاپ مشخص است.این منو در ویندوز 8 حذف شده بود. در ویندوز ۱۰ شما می توانید منوی استارت خود را شخصی سازی کنید ؛ این شخصی سازی به معنای اعمال سلیقه فردی روی این منو است. در ویندوز ۱۰ شما می توانید پس زمینه بکگراند منوی استارت را نیز تغییر دهید .

مترو محیطی است که برنامه در قالب کاشی های زنده مشاهده می شند مانند آن چه در ویندوز 8 بود. هر کدام از آن کاشی‌ها یک برنامه را نشان می‌دهد و قادر خواهد بود که اطلاعات مرتبط مانند تعداد پیام‌های خوانده نشده برای یک برنامه ایمیل و یا درجه حرارت آب و هوا را نشان دهد. سبک مترو برنامه‌های کاربردی را تمام صفحه اجرا می‌کنند و می‌توانند برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین یکدیگر از قرارداد (Contracts) استفاده کنند.حالا در ویندوز 10 این دو نوع منو با هم ادغام شده اند.همان طور که در عکس می بینید.منوی استارت به جای خود بازگشته و با باز کردن این منو کاشی های زنده دیده می شوند.اگر قابلیت کاشی ها ی زنده را نمی خواهید می توانید آن را غیر فعال کنید.و حتی برنامه ها را "un pin" کنید تا منوی ساده تر و کلاسیک تری داشته باشید.حتی می توانید آن را به حالت ویندوز 8 درآورید.انتخاب با شماست.

 پنجره ی استور برنامه ها

 

windows-10-windowed-metro-apps-100598744-gallery

این قسمت متفاوت از استور ویندوز 8 است.اولا که استورهای ویندوزی یکپارچه شده اند،در ویندوز ۱۰ فروشگاه های ویندوز فون و ویندوز ۸ با هم یکپارچه و متحد شوند تا کار توسعه دهندگان برای نوشتن برنامه های هر دو پلتفرم راحت تر شود .در استور دکستاپ ها مجموعه ها ویژگی های بصری خوبی دارند بزرگتر ، واضح تر و عریض شده اند. در اصل همان ساختار ویندوز ۸.۱ اما با ساختار بصری بهتر و قابل توجه تر. رنگ سبز از ان رخت بسته است و رنگ خاکستری ملایم به سوی آن آمده است .همچنین استور مایکروسافت به راحتی برای کاربران ایرانی قابل دسترس خواهد بود. در شرایطی که درخواست‌های کاربران ایرانی مبنی بر رفع محدودیت فروشگاه برنامه‌های ویندوز در قسمت صدای مشتری، به بیش از 48 هزار درخواست رسیده بود، مایکروسافت به این حجم از درخواست‌های مخاطبانش توجه شایسته ‌ای نشان داد.

 

کورتانا دستیار صوتی شخصی

windows-10-cortana-100598736-gallery

 

مایکروسافت کورتانا نام دستیار شخصی هوشمند در ویندوز فون ۸٫۱، مایکروسافت بند و ویندوز ۱۰  است که محصولی از شرکت مایکروسافت آمریکاست. نام این برنامه برگرفته شده از شخصیت کورتاناست که شخصیت دارای هوش مصنوعی در مجموعه هیلو است. این برنامه مانند سیری در سیستم عامل آی‌اواس اپل است. کورتانا قابلیت تنظیم یادآوری، تشخیص صدای کاربر بدون نیاز به ورود فرامین از پیش تعیین شده و همچنین قابلیت پاسخ به سوالات کاربر، همچون وضعیت جوی، وضعیت ترافیک، نتایج ورزشی و یا زندگی‌نامه افراد را با کمک بینگ دارد.قبلا در ویندوزفون ها بود اما مایکروسافت تصمیمی گرفت پای آن را به ویندوز 10 هم بکشاند.کورتانا در بین کاربران ویندوز 8 طرفداران بسیاری دارد.کاربران در ابتدا خود را به کورتانا معرفی می کنند و او از شخص مقداری اطلاعات می گیرد مانند علاقه مندی ها،سپس بعد از آن از اطلاعات استفاده کرده و در هنگام کار با ویندوز در کنار کاربر خواهد بود.کورتانا دستورات را به صورت پیام نوشتاری یا صوتی دریافت می کند.

 

مرورگر "اج"

windows-10-cortana-edge-browser-100598735-gallery

می توانید کم کم اینترنت اکسپلورر را فراموش کنید.مایکروسافت این مرورگر کهنسال را بازنشسته کرده است و هم راه با ویندوز 10 مرورگر تازه ی خود را به نام اج "Egde" معرفی کرده است. نام جدیدی که مایکروسافت برای مرورگر ویندوز 10 انتخاب کرده از موتور رندی جدید EdgeHTML برگرفته شده است. در حالی که مایکروسافت اج مرورگر جدید مایکروسافت در ویندوز 10 حضور دارد اما این کمپانی اینترنت اکسپلورر را برای مشتریان سازمانی خود همچنان حفظ خواهد کرد. مایکروسافت اج به شکلی ساده طراحی شده است. یکی از ویژگی های جالب مرورگر اج برقراری ارتباط با کورتانا، دستیار صوتی ویندوز است. تنها مرورگر مایکروسافت اج است که با تکنولوژی خود به شما اجازه می دهد که در صفحات وب به صورت مستقیم بنویسید یا تایپ کنید.با استفاده از یک بهبود بزرگ در نوار آدرس معمولی، مرورگر مایکروسافت اج با توصیه هایی که در اختیار شما قرار می دهد، سرعت شما را برای رسیدن با هدف آنلاین شما، افزایش می دهد.ذخیره سازی صفحه ی مورد نظر،استفاده از کورتنا،سرعت بالا و غیره ویژگی هایی است که این مرورگر را به یک مرورگر ممتاز تبدیل کرده است.

 

اکشن سنتر "Action center"

windows-10-action-center-100598737-gallery

اکشن سنتر با اعلام نکات ضروری و پیغام‌های مربوط به امنیت سیستم، به کاربر کمک می‌کند تا همواره یک ویندوز سالم و پایدار داشته باشند.مایکروسافت همچنین در بخش اکشن سنتر امکاناتی مانند خاموش و روشن کردن وای فای، بلوتوث و اعمال تغییرات دیگر را در دسترس کاربر قرار داده است.این بخش در ویندوز ۱۰ اما بسیار بهتر و کاربردی تر طراحی شده است.اطلاعیه ها _نوتیفیکیشن_یکی از جاب ترین ویژگی های سیستم عامل های مدرن هستند.در ویندوز 8 این قابلیت نمایش نوتیفیکیشن ها وجود داشت اما مانند ویندوز 10 پر رنگ و دقیق نبوده است.در این بخش مایکروسافتی تغییراتی داده است و آن را کاربری تر و جذاب تر کرده است.گاهی نوتیفیکیشن ها در ویندوز 8 ناپدید می شدند.اما در ویندوز 10 وضعیت متفائت است و ذخیره می شوند و زمانی که کاربر به سیستم خود بر می گردد می تواند آن چه رخ داده را مشاهده کند.در اکشن سنتر ویندوز 10 دکمه ای میانبر هم طراحی شده است.مانند وای فای، وی پی ان،بلوتوث و ... که در ویندوز 8 نبود.

 

باز طراحی برنامه های اصلی

windows-10-mail-app-100598738-gallery

مایکروسافت ایمیل و تقویم ویندوز 10 را نسبت به ویندوز 8 ارتقا داده است.در حالی که طراحی فضای این برنامه در ویندوز 8 خیلی بسته بودند و سرعت عملکردشان پایین بود اما در ویندوز 10 سرعت بالاتری و فضای طراحی مجزا تر و ساده تری دارند و محیطی جذاب تر و چشم نواز تر را طراحی کرده اند.اندازه های پنجره ها تغییر پیدا کرده است. طراحی رابط کاربری (User interface یا به اختصار UI) بسیار زیبا و مفهومی طراحی شده است. این دو نرم افزار یونیورسال هستند و این بدان معنی است که در همه دستگاه های ویندوزی مانند گوشی های ویندوزفونی و یا حتی Xbox نیز حضور خواهند داشت و کاربران این دسته از دستگاه ها نیز می توانند از آن ها استفاده کنند.قابلیت های شخصی سازی جدیدی نیز در این نرم افزارها وجود دارد. از جمله تغییرات اپلیکیشن تقویم نیز میتوان به پشتیبانی از گوگل اشاره کرد، همان طور که در جریان هستید در ویندوز ۸.۱، اپلیکیشن تقویم از گوگل پشتیبانی نمی‌کرد. مایکروسافت اشاره (جسچر)های حرکتی را نیز از اپلیکیشن Outlook خود برای iOS و آندروید قرض گرفته است و اگر کاربر گجت تاچ اسکرین از اپ ایمیل جدید استفاده کند، قادر به انجام ژست های حرکتی نیز خواهد بود.همچنین طراحی جدید ایمیل در ویندوز 10 از pop هم پشتیبانی می کند. "پاپ" به انگلیسی Post Office Protocol در واقع یک موافقت نامه بین‌المللی دریافت و ارسال نامه‌های الکترونیکی می‌باشد.این توافق نامه توسط شرکت خدمات اینترنتی‌ها پشتیبانی و مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های پست الکترونیکی که بر مبنای این پروتکل طرح ریزی و طراحی می‌شوند بصورت مستقیم می‌توانند پذیرای نرم‌افزارهای مانند Outlook باشند و کاربران نیز می‌توانند از طریق این نرم‌افزارها وارد صندوق پستی خود شوند نامه‌ها را بخوانند و به آنها جواب دهند.مزیت داشتن ایمیل pop۳ این است که کاربران می‌توانند ایمیل‌های خود را از طریق نرم‌ افزارهای مدیریت میل دریافت کنند. میل‌های خود را در سیستم خود آرشیو نمایند و ایمیل‌های خود را بصورت آفلاین مطالعه کنند. سرعت دریافت و ارسال ایمیل با این روش بسیار بیشتر از حالتی است که بصورت وب میل و مرورگر صورت می‌گیرد.

 

کانتینیوم "Continuum"

windows-10-continuum-100598734-gallery

یکی از ویژگی های بارز ویندوز 8 اهمیت به کاربران تاچ اسکرین بود.ویندوز 10 از خیلی جهات تغییر کرده است اما این کاربران را فراموش نکرده است.این ویندوز دارای یک ویژگی دستی به نام "Continuum" است. مایکروسافت در جریان کنفرانس بیلد ۲۰۱۵ از این ویژگی جدید نام برد.هدف ازcontinuum تبدیل تلفن هوشمند به یک رایانه شخصی رومیزیست. البته قبلا گفته شده بود ویژگی continuum نیازمند سخت افزار مخصوص و درایور هاست و در هر دستگاه ویندوز10 قابل اجرا نیست . ویژگی Continuum وضعیت کامپیوتر را تشخیص می دهد و رابط کاربری مناسب را بر مبنای اینکه موس و صفحه کلید استفاده می شود یا صفحه لمسی ارائه می کند. برای وسایلی مانند Surface Pro ( که یک صفحه کلید قابل تشخیص دارند)، هنگامی که صفحه کلید متصل است تبلت شبیه یک کامپیوتر رو میزی عمل خواهد کرد اما بدون آن ویندوز از رابط کاربری که برای کار لمسی مناسب تر است استفاده می کند که در ان دکمه Back و دیگر المان ها بر روی صفحه برای کار با انگشت بسیار راحت تر هستند.البته در نظر داشته باشید نسخه ی ویندوز فون 10 چند ماه دیگر منتشر می شود.

 

صفحه ی تنظیمات"Setting"

windows-10-settings-app-100598739-gallery

 

یکی دیگر از بخش هایی که باز طراحی شده است،صفحه ی تنظیمات است.همان طور که در تصویر می بینید،در این بخش جداسازی عظیمی صورت گرفته است. منوی تنظیمات، منویی شیک و ساده با آیکون‌های بزرگ و متناسب با دستگاه های تاچ اسکرین است. گرچه در ویندوز 8 خبری از منوی استارت نبود و صفحه‌ی تنظیمات در قسمت Charms در نظر گرفته شده بود. اکنون با برگشتن منوی استارت به ویندوز، پنجره‌ی تنظیمات جای بهتری پیدا کرده است.دیگر اثری از کنترل پنل نیست. این صفحه به طور کلی یک پنل کامل از تنظیمات بخش‌های مختلف ویندوز و سیستم با طراحی مینیمال و تخت است که جایگزین Control Panel نوستالوژیک ویندوز 7 شده است.

 

 

به هر حال این چند مورد تنها گوشه ی کوچکی از تغییرات ویندوز 10 نسبت به نسخه های پیشین است.در بخش امنیت تغییراتی بزرگی در ویندوز 10 می توان دید.به طور کل طراحی برنامه ها و فضای کلی این سیستم عامل ساده تر و کاربردی تر شده است،به گفته ی دیگر رنگ و بوط مینیمالیستی به خود گرفته است.

میتوانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید

ارغوان ایاز

ارغوان ایاز

ارغوان روانشناسی بالینی خوانده و اکنون دانشجوی ارشد روان سنجی است. عاشق به تمام معنای موزیک، دنیای تکنولوژی ، روانشناسی و هر چیزی است که بتواند توانایی خود را در یادگیری آن محک بزند. او طرفدار سرسخت ویندوز و ویندوز فون است


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر