شش دلیل که نشان می دهد اوبونتو از ویندوز بهتر است

شش دلیل که نشان می دهد اوبونتو از ویندوز بهتر است

بیشتر کاربران از ویندوز استفاده می کنند و باور عمومی این است که لینوکس فقط برای برنامه نویس هاست. اما اینگونه نیست. توزیع اوبونتو در بعضی از موارد بسیار بهتر از ویندوز عمل می کند و استفاده از آن نیز ساده است.

همه ما عاشق ویندوز هستیم. ویندوز یک سیستم عامل بسیار خوب است. اما اگر به شما بگوییم اوبونتو بهتر است باور می کنید؟ شاید بخندید و فکر کنید که هیچ چیز بهتر از ویندوز نیست، اما در این مقاله به شش دلیل به شما می گوییم که چرا اوبونتو بهتر از ویندوز است. 
شاید فکر کنید که اوبونتو مخصوص خرخوان هاست، و کاربران معمولی نمی توانند از آن استفاده کنند. پس چطور می تواند از ویندوز بهتر باشد؟ حقیقت این است که استفاده از اوبونتو آنقدرها هم سخت نیست، در اصل اوبونتو به سادگی ویندوز است حتی اگر در بعضی جهات نیز ساده تر نباشد، در این مقاله به شش دلیل به شما می گوییم که چرا اوبونتو از ویندوز بهتر است. 

1-    سیستم عامل و به روز رسانی نرم افزار
این سناریو را در نظر بگیرید: در خانه نشسته اید و با کامپیوتر ویندوز خود مشغول کار هستید، سخت درگیر کارتان هستید که ناگهان پیامی برای شما می آید که ویندوز خود را به روز رسانی کنید. شما که بسیار روی امنیت کامپیوتر خود حساس هستید آن را به روز رسانی و ریبوت می کنید. 


پس از ده دقیقه دوباره مشغول کار می شوید، اینبار اپل به شما پیام می دهد که باید نرم افزار آن را نیز به روز رسانی کنید. کلافه کننده است اینطور نیست؟ 

این اتفاق به این دلیل می افتد که ویندوز به روز رسانی سیستم عامل و اپلیکیشن هایش را به صورت جداگانه انجام می دهد. به همین دلیل است که پیام های مختلفی برای به روز رسانی اپلیکیشن های مختلف خود می بینید. این پروسه آنقدر کلافه کننده است که بعضی ها تصمیم می گیرند آن را خاموش کنند. 
اوبونتو متفاوت است.

همه کارها توسط منابع انجام می شود و یک آپدیت منیجر جدا برای به روز رسانی هر دو سیستم عامل و همه اپلیکیشن های نصب شده دارد. پس شما می توانید همه به روز رسانی های خود را از یک جا انجام دهید. این کار پروسه به روز رسانی را ساده تر می کند و کاربران دیگر مجبور نیستند که کامپیوتر خود را خاموش کنند. 

2-    امنیت کامپیوتر
ویندوز قابلیت های امنیتی زیادی دارد که می توانید از آن ها برای امنیت سیستم خود استفاده کنید، اما حقیقت این است که اوبونتو امن تر از ویندوز است. 
دسترسی به حساب های کاربری در اوبونتو خیلی سخت تر از ویندوز است. به این معنی که اگر بخواهید تغییری در سیستم به وجود آورید، برای مثال یک اپلیکیشن نصب کنید برای این کار باید گذرواژه خود را وارد کنید. در ویندوز به این صورت نیست. این کار باعث می شود وارد کردن بدافزار یا ویروس در اوبونتو دشوارتر باشد. 
اوبونتو خیلی کم تر از ویندوز طرفدار دارد. به این معنی که آدم های بد خیلی کمتر برای آن ویروس می سازند. 
درضمن بسیاری از آدم بدها خودشان از توزیع های لینوکس مانند اوبونتو استفاده می کنند، پس گرچه اوبونتو برای ویروس ها خیلی جذاب نیست به همین دلیل اوبونتو خیلی کمتر دچار ویروس می شود. کم تر پیش می آید ولی غیر ممکن نیست، به همین دلیل است که همیشه باید روی اوبونتو خود از آنتی ویروس استفاده کنید. 

 

3-    شخصی سازی دسکتاپ
وقتی صحبت از شخصی سازی می شود شما در ویندوز کار خاصی نمی توانید انجام دهید. ویندوز 10 نسبت به نسخه های قبلی گزینه های بیشتری برای شخصی سازی به شما می دهد اما باز هم نسبت به اوبونتو بسیار کم است. 
در ویندوز شما نهایتا می توانید کاغذ دیواری و یا رنگ منو شروع را تغییر دهید، اما در اوبونتو هر وجه دسکتاپ می تواند تغییر کند. می خواهید دکمه های پنجره سمت چپ باشد؟ مشکلی نیست. از آیکون ها خوشتان نمی آید؟ باز هم مشکلی نیست. حتی می توانید فونت را نیز تغییر دهید. 

4-    فضای سیستمی
همه نمی توانند یک کامپیوتر خیلی خوب داشته باشند. شاید بعضی ها نتوانند آخرین نسخه ویندوز را روی دستگاه خود نصب کنند. اما آخرین نسخه اوبونتو رایگان است. 
روی یک ماشین آزمایشی سهام اوبونتو و ویندوز را اجرا کردیم و همانطور که می بینید ویندوز 10 تقریبا دو برابر اوبونتو رم استفاده کرده است. شاید به نظر خیلی متفاوت نباشد، چرا که این ماشین 8 گیگابایت رم دارد، اما اگر دستگاه شما تنها 2 گیگابایت رم داشته باشد این به معنی مصرف 60% از رم شما در اوبونتو و 90% آن در ویندوز 10 پیش از نصب هر اپلیکیشنی است. 


اگر دستگاه شما فضای کمتر از این دارد، نسخه های سبک تر اوبونتو و لینوکس وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. شما می توانید از کامپیوترهای قدیمی خود برای مدت بسیار طولانی تری استفاده کنید. 

5-    محیط لایو
اگر از ویندوز استفاده نمی کنید و می خواهید آن را امتحان کنید باید آن را روی دستگاه خود نصب کنید و ممکن است بعدا که به این نتیجه رسیدید از آن خوشتان نمی آید اطلاعاتتان را از دست بدهید. 
اما اوبونتو اینگونه نیست. 
در اوبونتو و دیگر توزیع های لینوکس می توانید عکس های خود را روی سی دی رایت کنید و یا آن را مستقیم روی یک فلش بریزید. شما می توانید از همه جنبه های اوبونتو بدون نیاز به نصب کردن آن ها روی هارد درایو خود استفاده کنید. 
اگر از آن خوشتان نمی آید می توانید دستگاه خود را روبوت کنید ، انگار که هیچ اتفاقی نیوفتاده است. 

6-    رایگان است
اوبونتو 100% رایگان است. هیچ هزینه ای لازم نیست پرداخت کنید. ممکن است بگویید ویندوز 10 هم رایگان است. 
گرچه به روز رسانی رایگان تا پایان تیر ماه موجود بود، دیگر این امکان وجود ندارد. با اوبونتو می توانید بدون هیچ مشکلی آن را به صورت رایگان دریافت کنید و بدون مشکل آن را به روز رسانی کنید. 

ویندوز 10 در مقابل اوبونتو: کدام یک را ترجیح می دهید؟
هر دو ویندوز 10 و اوبونتو سیستم عامل های بسیار خوبی هستند و البته هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند و این که ما حق انتخاب داریم بسیار خوب است. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

پرهام زارع

سه‌شنبه, 06 مهر 1395

به نظر من که ویندوز بهتره
برای گزینه به روز رسانی تو عکس میبینین که ایتیونز میخواد اپدیت بشه ولی تو لینوکس اصلا نیست که :D اخه لینوکس ایتیونز روش نصب نمیشه
برای گزینه شخصی سازی خیلی برنامه هست کافیست کمی جستجو کنین اینجا که بحث اندروید و اپل نیست که شخصی سازی بشه

پاسخ

ثبت نظر