مایکروسافت اعلام کرد لنوو را مجبور به مسدود کردن سیستم عامل های آزاد نکرده است

مایکروسافت اعلام کرد لنوو را مجبور به مسدود کردن سیستم عامل های آزاد نکرده است

چندی پیش مایکروسافت و لنوو توافق نامه ای امضا کردند که برنامه ی امضا شده توسط طرفین مانع از نصب سیستم عامل های آزاد خواهد شد.در حقیقت این یک تصمیم احساسی،غیر واقعی و منحرف کننده از یک مشکل حقیقی می باشد.لنوو یکی از برندهای مورد علاقه ی طرفداران نرم افزار آزاد است و پیش بینی می شود میزان محبوبیت این برند در میان کاربران کاهش یابد.

 

چندی پیش مایکروسافت و لنوو توافق نامه ای امضا کردند که برنامه ی امضا شده توسط طرفین مانع از نصب سیستم عامل های آزاد خواهد شد.در واقع این یک تصمیم احساسی،غیر واقعی و منحرف کننده از یک مشکل حقیقی می باشد.

فهم علت این مشکل سخت و غیر قابل دسترس نیست.پلتفرم اینتل به کاربران این امکان را می دهد تا ذخیره سازی را به دو روش مختلف به نام "RAID" و "standard"( نرمال در سیستم های SATA و NVMe نرمال در سیستم های NVMe) پیکربندی گردد.

" RAID "مخفف عبارت Redundant Array of Inexpensive Disks و تکنولوژی برای ترکیب چندین هارد دیسک به یک واحد با هدف افزایش سرعت، کارایی و امنیت وسایل ذخیره سازی می ‌باشد. بدین صورت که چندین هارد دیسک به یکدیگر متصل شده و یک واحد را تشکیل می‌دهند، بسته به این که در چه سطحی از تکنیک RAID پیاده سازی شده باشند، باعث افزایش کارایی سیستم می‌ گردد. این تکنولوژی معمولا در سرورها و کامپیوترهایی که دارای کارایی بالا هستند، مورد استفاده قرار می ‌گیرد. RAID در ابتدا برای استفاده در دیسک‌های SCSI مطرح شد، با گذشت زمان و پیشرفت فناوری استفاده از این تکنولوژی در دیسک‌های IDE ناموفق بود. اما بعد از آن در دیسک‌ های SATA به اوج خود رسید.امروزه این تکنولوژی تقریبا در همه وسایل ذخیره سازی به کار رفته است. با این وجود باز هم وسایلی هستند که از این تکنولوژی استفاده نمی ‌کنند. سیستم‌ عامل و کاربران به این حقیقت که وسیله ذخیره سازی از چندین هارد دیسک تشکیل شده ‌است پی نمی ‌برند، و با آن مانند یک دیسک مستقل رفتار می‌ کنند. به کمک RAID اطلاعات می‌ توانند به صورت موازی بر روی یک یا چند هارد دیسک ذخیره شوند؛ بنابراین اگر یکی از دیسک‌ ها با مشکل مواجه شود، اطلاعات باز در دسترس خواهد بود. امروزه از فناوری RAID برای سه هدف افزایش کارایی، ظرفیت و امنیت استفاده می ‌گردد.

حالت RAID اغلب آدرس های PCI را تغییر می دهد تا درایوهای نرمال محدود نشوند و تضمینی است برای درایوهای پشتیبانی نرم افزارها در این حالت از ذخیره سازی .اینتل هیچ گونه patches برای پشتیبانی از حالت RAID در سیستم لینوکس ارائه نکرده است. در این مورد خاص ، "فرم ور" لنوو به صورت پیش فرض بر روی حالت RAID تنظیم شده است و امکان تغییر را از کاربران سلب میکند و همین باعث می شود کاربر نتواند سیستم عامل های آزاد همچون لینوکس را نصب نماید. در اصل هر یک از توزیع های لینوکس بوت خواهد شد اما دیوایس های ذخیره سازی وجود نخواهد داشت و عملا آن توزیع یا سیستم عامل کارایی نخواهد داشت. (Firmware یا میان ‌افزار، نرم‌ افزار واسطی است که دسترسی به سخت‌ افزار را میسر می ‌کند).

چرا لنوو این کار را انجام داده است؟ تا کنون به طور قطع نظری داده نشده است اما آن چه مشخص است یکی از دلایل بالقوه ی آن سخت افزار جدید اینتل است که به نصب ویژه ای نیازمند است تا مدیریت خوبی را در سیستم داشته باشد. درایو ذخیره سازی که توسط مایکروسافت صادر می شود تنظیمات را اعمال نمی کند در صورتی که درایور ساخته شده توسط اینتل اینطور نیست.حالت RAID مانع از اتصال درایوهای مایکروسافت می شود و به همین دلیل کاربران مجبور خواهند شد تا از درایوهای اینتل استفاده کنند و این برای عمر باتری بهتر است و باعث تضمین سلامت دستگاه و جلوگیری از ذوب شدن آن خواهد شد.

چرا گزینه ای برای غیر فعال کردن آن وجود ندارد؟ برای کاربری که تا پایان از یک دستگاه استفاده می کند بوت امکان پذیر نیست و اگر هم کاربر موفق به انجام شود مدیریت انرژی امکان پذیر نخواهد بود و این هزینه ی پشتیبانی را افزایش خواهد داد.این در حالی است که یکی از دلایل عمده ی انتخاب لپ تاپ های لنوو توسط کاربران اجرای سیستم عامل هایی به جز ویندوز است.لنوو از برندهای مورد علاقه ی طرفدارن نرم افزارهای آزاد می باشد.

به هر حال تصمیم لنوو تاکنون بازتاب هایی داشته و دلایل اصلی آن تا حدودی مبهم است.یکی از سخنگوهای لنوو اعلام کرده است که : " این سیستم ها دارای نسخه ی رسمی ویندوز 10 هستند که به صورت دیفالت یا همان پیش فرض بر روی آن ها نصب است." و این نشان تسلط بیش از حد مایکروسافت بر روی لپ تاپ های لنوو دارد ؛ این در حالی است که مایکروسافت با این کار وعده ی تجربه ی متفاوت و پر قدرت به کاربران می دهد.

این روزها تصمیمی که باعث خشم بسیاری از کاربران دنیای تکنولوژی  شده است، در واقع آینده ای نامشخص دارد چه بسا این تصمیم برای کابران مفید واقع شود بنابراین جبهه گیری در مورد خبر و تصمیم گیری که ابعاد آن به خوبی مشخص نشده است کار درستی نیست و ممکن است اینتل پشتیبانی خوبی برای کاربران ارائه دهد و طرفدارن نرم افزار آزاد را راضی نگه دارد و در غیر این صورت امکان دارد این لپ تاپ ها محبوبیت خود را در میان کاربران نرم افزار آزاد به شدت از دست بدهد.هنوز مشخص نشده است که اینتل چگونه پیکربندی برای بهبودی انرژی و مدیریت ارائه خواهد داد.

ارغوان ایاز

ارغوان ایاز

ارغوان روانشناسی بالینی خوانده و اکنون دانشجوی ارشد روان سنجی است. عاشق به تمام معنای موزیک، دنیای تکنولوژی ، روانشناسی و هر چیزی است که بتواند توانایی خود را در یادگیری آن محک بزند. او طرفدار سرسخت ویندوز و ویندوز فون است


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر