۸۸ درصد کاربران فیسبوک اعتمادی به امنیت اطلاعاتشان ندارند
آمارهایی که براساس بررسیهای موسسات معتبر امنیتی دنیا درباره حفظ حریم شخصی در شبکههای اجتماعی منتشر شده، نشان میدهد کاربران به شبکههای اجتماعی بی اعتماد هستند که باید در این خصوص نسبت به آگاهیسازی کاربران به ویژه نوجوانان اقدام شود.
در حال حاضر حفظ حریم خصوصی به یکی از مطالبات اصلی کاربران در شبکههای اجتماعی تبدیل شده است. با توجه به اینکه اطلاعات ذخیره شده توسط کاربران در شبکههای اجتماعی میتوانند مواردی مثل عکس، فیلم، اطلاعات شخصی و محل سکونت باشند، دریافت این اطلاعات توسط افراد غیرمجاز و با اهداف سوء، میتواند موجب ضررهای جانی و مالی و در کمترین حالت، آزار و اذیت روانی باشد.
در نتیجه یکی از چالشهای کلیدی استفاده از این شبکهها، چگونگی تضمین حفاظت از اینگونه اطلاعات توسط شبکههای اجتماعی است.
روند روبهرشد کاربران شبکههای اجتماعی در سطح جهان که توسط موسسه آمریکایی eMarketer بررسی شده نشان میدهد که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲.۴ میلیارد کاربر شبکه اجتماعی در سطح جهان وجود خواهد داشت. به همین دلیل اهمیت رعایت حریم خصوصی در این شبکهها بیش از پیش احساس میشود.
نتایج حاصل از تحقیقی که توسط مؤسسه CNBC در مورد میزان اعتماد کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک به نگهداری از اطلاعات شخصی آنها توسط این شبکه منتشر شده، نشان میدهد که حدود ۶۰ درصد از کاربران، تقریبا اعتمادی به فیسبوک در این زمینه ندارند. علاوه براین ۲۸ درصد از کاربران اعتماد متوسطی به این شبکه دارند و بنابراین این دسته از کاربران نیز اطلاعات حساس خود را در فیسبوک قرار نمیدهند.
در بررسی دیگر توسط مرکز تحقیقات Pew ، تنظیمات حریم خصوصی نوجوانان در کشور آمریکا برای شبکه اجتماعی فیسبوک مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی بیان میکند که ۶۰ درصد نوجوانان، دسترسی به اطلاعات خود را با بالاترین سطح حفظ حریم خصوصی تنظیم کردهاند. علاوه بر این، ۲۵ درصد از این گروه سنی، تنظیمات حریم خصوصی را در سطح متوسط و ۱۴درصد نیز در سطح عمومی قرار دادهاند.
اگر چه نتایج فوق حاکی از تمایل و گرایش نوجوانان به حفظ حریم خصوصی آنها در شبکههای اجتماعی است اما این آمارها مستقل از میزان آگاهی نوجوانان از لزوم حفظ حریم خصوصی استخراج شده است.
طبق نظرسنجی موسسه madia common sense، میزان آگاهی نوجوانان از سیاستهای حفظ حریم خصوصی در شبکههای اجتماعی مناسب نیست. در این نظرسنجی، درصد افرادی که از سیاستهای حریم خصوصی در شبکههای اجتماعی مطلع نیستند، با درصد افرادی که تنظیمات حریم خصوصی فیس بوک خود (به عنوان یک شبکه اجتماعی فراگیر) را در حالت عمومی قرار دادهاند، مطابقت میکند.
آمارهایی که در خصوص اطلاعات خصوصی منتشر شده توسط نوجوانان در رسانههای اجتماعی توسط مرکز تحقیقاتی Pew ارائه شده، نشان می دهد که این اطلاعات از نام، عکس و تاریخ تولد گرفته و تا روز تولد، آدرس رایانه، محل زندگی و شماره تلفن آنها متغیر است. استخراج این اطلاعات توسط بدخواهان، میتواند منجر به سوءاستفادههای تبلیغاتی، مالی و حتی جانی شود و طبیعتا انتشار این اطلاعات حساس میتواند به دو دلیل عدم آگاهی از مسائل امنیتی و حریم خصوصی در رسانهها و شبکههای اجتماعی، با اعتماد کاذب به این شبکهها انجام شده باشد.
نگرانیهای حریم خصوصی در رسانهها و شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۱۴ از دیدگاه رده سنی ۱۵ تا ۳۵ سال در ایالات متحده، آمارگیری جالب دیگری است که توسط Fortinet در این زمینه انجام شده است. بر اساس این آمارگیری ، حدود ۲۷ درصد از افراد نگران شناسایی اطلاعات خصوصیشان مثل برنامههای کاری و تفریحی هستند. حدود ۲۵ درصد نگران دسترسی بازاریابها و سازمانهای تبلیغاتی به اطلاعات آنها هستند. حدود ۲۱ درصد نگرانی در این زمینه ندارند و ۲۳ درصد نیز اصلا اطلاعات خصوصی خود را منتشر نمیکند.
۳ نظرسنجی دیگر توسط موسسه تحقیقاتی Bitkom انجام شده است. در نظرسنجی اول از افراد پرسیده شده که چه جنبههایی از تنظیمات حریم خصوصی شبکههای اجتماعی برای شما اهمیت دارد. در پاسخ به این سوال بیش از ۹۳ درصد افراد حذف اطلاعات موجود بدون هرگونه مشکلی را مهمترین ویژگی حریم خصوصی برای شبکههای اجتماعی عنوان کردهاند. همچنین حدود ۹۱ درصد قابل تنظیم بودن مشاهدهپذیری اطلاعاتشان برای افراد یا گروههای خاص را مطرح کردهاند. ۸۷ درصد نیز مشاهدهپذیری پستهایشان توسط افراد مجاز را هم ارزیابی کردهاند. ۸۳ درصد عدم قابلیت شناسایی نمایهشان توسط موتورهای جستجو را مهم توصیف کردهاند. ۸۲ درصد قابلیت مسدودسازی و جلوگیری از برچسبگذاری آنها در عکسها و پستها توسط افراد دیگر را به عنوان یک تنظیم مهم پیشنهاد دادهاند. ۷۸ درصد به طور کلی عدم قابلیت مشاهده نمایهشان در شبکه اجتماعی را مهم جلوه دادهاند و ۷۰ درصد نیز مسدودسازی درخواستها را مطرح کردهاند.
با توجه به درصدهایی که در بالا ذکر شد، این موارد اهمیت حیاتی در شبکه های اجتماعی دارند.
در نظرسنجی دوم، میزان موافقت افراد با برخی نکات در مورد امنیت شبکههای اجتماعی پرسیده شده است. در طی این نظرسنجی حدود ۹۱ درصد از افراد تایید کردهاند که شبکههای اجتماعی باید روشهای حفاظت از داده بهتری داشته باشند. ۹۰ درصد متذکر شدهاند که شبکههای اجتماعی باید نحوه استفاده از اطلاعات خصوصی افراد را بهتر توضیح دهند. ۸۱ درصد اظهار داشته اند که باید یک مهر تایید کیفیت برای شبکههای اجتماعی در زمینه حفاظت از دادهها وجود داشته باشد. ۸۰ درصد نیز از حکومت درخواست داشتهاند که مقررات سختگیرانهتری را برای حفاظت از داده در شبکههای اجتماعی وضع و اجبار کند.
در همین حال ۶۵ درصد افراد اعلام کردهاند که اطلاعاتی در مورد چگونگی حفاظت از دادههای خود در شبکههای اجتماعی ندارند. در این میان تنها ۴۰ درصد بیان داشتهاند که سرویسی که شبکه اجتماعی ارائه میدهد، حق دسترسی به دادههای شخصی را دارد. تنها ۲۲ درصد بیان کردهاند که مراقبتی روی اتفاقات رخ داده در دادههایشان در شبکههای اجتماعی ندارند.
در نتیجه باتوجه به نتایج این نظرسنجی میتوان به بیاعتمادی کاربران به شبکههای اجتماعی پی برد.
در نظرسنجی سوم، اهمیت برخی نکات هنگام انتخاب یک شبکه اجتماعی برای استفاده توسط کاربران در نظر گرفته شده است. در طی این نظرسنجی ۹۵ درصد افراد حفظ امنیت و حریم خصوصی اطلاعات شخصی خود را به عنوان عامل کلیدی برای انتخاب شبکه اجتماعی مورد استفاده خود معرفی کرده اند. ۹۴ درصد تاکید داشتهاند که باید کنترل و استفاده از دادههای شخصی توسط شبکه اجتماعی طبق استانداردهای حفاظت از داده صورت پذیرد. ۹۳ درصد اظهار کردهاند که تنظیمات حریم خصوصی باید گسترده (یعنی در برداشتن تمامی حالتها) و ساده باشد. ۸۸ درصد نیز ویژگیهای شبکه را مدنظر قرار دادهاند و ۸۱ درصد عضو بودن دوستان، همکاران و خانواده خود در آن شبکه را ملاک انتخاب خود قرار میدهند. ۶۰ درصد نیز بینالمللی بودن شبکه اجتماعی را مورد توجه قرار داده اند. همانطور که دیده میشود، باز هم حفظ امنیت و حریم خصوصی در رأس مطالبات کاربران از شبکههای اجتماعی قرار گرفته است.
ثبت نظر