شاید اتومبیل بعدی شما قوی‌ترین کامپیوترتان باشد

شاید اتومبیل بعدی شما قوی‌ترین کامپیوترتان باشد

با سیستم ها، رادارها، دوربین ها و سنسورها نسل بعدی اتومبیل ها از کامپیوترهای خانگیمان نیز پرقدرت تر خواهند بود.

کامپیوترهای سیار اصولاً منظور لپ تاپ، و سپس گوشی‌های هوشمند بوده است. اما در حال حاضر اتومبیل‌ها هم پلت فرم کامپیوتری بسیار قوی هستند که به مرور زمان به کامپیوترهای بسیار قوی‌تری نسبت به لپ تاپ و حتی کامپیوترهای دسکتاپ تبدیل می‌شوند که با معرفی قابلیت‌های امنیتی و گزینه‌های رانندگی خودکار ما را متعجب خواهند کرد. با وجود سی پی یو، جی پی یو، دوربین، سنسور و سخت افزارهای شبکه‌ای اتومبیل‌ها نشانگر هنر در چند تکنولوژی هستند. به خصوص در استفاده از دوربین و نرم افزاری برای تجزیه تحلیل ویدئو دریافتی در رانندگی واقعی انفجاری در صنعت اتومبیل سازی ایجاد خواهد شد.

فراتر از دوربین پشتیبانی: نمای دید پرنده و بیشتر
بیشتر ما با دوربین‌های پشتیبانی که به ما در ورود به پارکینگ و خارج شدن از آن کمک می‌کنند آشنایی داریم. اما اتومبیل‌های فوق پیشرفته دوربین‌های بیشتری دارند. در جلو ماشین برای دیده بانی ترافیک و شناسایی خطوط برای جلوگیری از برخورد با دیگر اتومبیل‌ها و دوربین سرتاسر که نمای دید پرنده را برای اتومبیل و آنچه در اطرافش هست فراهم می‌کند تعبیه شده است.
در حالی که سنسورهای این دوربین‌ها استاندارد هستند این سیستم نیاز به نوآوری‌های زیادی برای پردازش تصویر دارد. برای مثال نمای دید پرنده نامحدود، 360 درجه، تصاویر مربوط به هر چهارطرف را شبیه سازی می‌کند و آن را اصلاح می‌کند تا تصویری طبیعی‌تر از زاویه بالای ماشین نشان دهد. این تکنولوژی باعث می‌شود که پارک کردن به خصوص در جاهای تنگ راحت‌تر شود.
حتی دوربین‌های پشتیبانی نیز به لطف کامپیوترهای پرقدرت و دستیار نرم افزار آموزش ماشین ارتقا خواهند یافت. در بسیاری از پردازنده‌های تصویر که به این دوربین‌ها متصل هستند برای جلوگیری از برخورد با عابر پیاده قابلیت شناسایی اجسام ارتقا یافته است. همچنین برخی از آن‌ها با سنسورهای پشت مخصوص ترافیک ادغام شده‌اند.
موبیل آی، ارائه دهنده هر دو سیستم‌های امنیتی اتومبیل مبتنی بر ماشین OEM و خدمات پس از فروش، هر دو تراشه پردازش تصویر معمولی، SeeQ2 و بورد، EyeQ2 را درون دوربین‌های امنیتی ماشینی سری 500 خود دارد. جالب اینجاست که سنسور تصویر سیستم فقط با رزلوشن VGA موجود است، اما محدوده بسیار وسیعی را پشتیبانی می‌کند و در شرایط نور بد نیز خیلی خوب عمل می‌کند. اینتل نیز تراشه دید مویدیوس خود را معرفی کرد که انتظار می‌رود با عملکرد بالا و مصرف انرژی پایین در بازار موفقیت زیادی کسب کند.


لوازم جانبی موبیل آی سیستمز به راننده درمورد تصادفی که ممکن است تا دوثانیه دیگر اتفاق بیوفتد هشدار می هد. دوربین‌های سیستم امنیتی ماشین باید خیلی دقیق‌تر فاصله اجسام را تشخیص دهند چرا که به صورت مستقیم روی عملکرد اتومبیل تأثیر می‌گذارند. این کار معمولاً با تصویر برداری از طریق چندین کامپیوتر و استفاده از نرم افزار برای اندازه گیری عمق اجسام بسته به فاصله آن‌ها از دوربین استفاده می‌کند. بااین حال اندازه گیری خیلی هم دقیق نیست. معمولاً حداقل یک رادار یا لیدار اضافی وجود دارد که باعث می‌شود نتایج دقیق‌تر شوند.


دوربین‌ها برای جذابیت و تفریح
در آینده احتمالاً دوربین‌ها نقش مهم‌تری را ایفا خواهند کرد. برای مثال، تسلا و دیگر سازندگان پیشنهاد داده‌اند که دوربین‌های آینه بغل کار نکنند تا کار آن‌ها را دوربین‌های دیگر انجام دهند. همچنین دوربین‌های داشبورد بیشتر به صورت کارخانه‌ای نصب خواهند شد. درضمن دوربین‌های داشبوردی که کاربران نصب می‌کنند دیگر لازم نیست که فقط به منظور امنیت و ضبط تصادفات به کار رود.

استفاده از رادار و لیدار برای افزایش دید ماشین
در حالی که دوربین‌ها تنها راه برای دید بهتر هستند؛ برای دیگر کارها مانند اجتناب از برخورد همیشه بهترین راه حل نیستند. همیشه نمی‌توانند فاصله را با دیگر ماشین‌ها و یا اشیا درست تشخیص دهند و در هوای بد اصلاً خوب عمل نمی‌کنند. به همین دلیل تقریباً همه پروژه‌های اتومبیل خودکار از راه‌های غیر تصویری بیشتری برای دیدن اشیا اطراف خود استفاده می‌کنند، که معمولاً رادار یا لیدار است.


تسلا سیستم حسی خود را از دوربین‌های طرح موبیل آی به رادارهای درون ماشین تغییر داده است. بسیاری از پروژه‌های اتومبیل خودکار از جمله پروژه گوگل متکی به لیدار هستند که خطای بسیار کمتری دارد اما بزرگ‌تر و گران‌تر از رادار یا دوربین است. ولودین (Velodyne)، سازنده اصلی لیدار اتومبیل امیدوار است که قیمت آن پایین بیاید. پس باید منتظر دیدن رادار و حتی لیدار در همه اتومبیل‌ها در آینده نزدیک باشیم.
یکی از پروژه‌های استفاده از رادار یا لیدار در اتومبیل DAVE2 انویدیا است که تنها با استفاده از داده‌های دوربین از اتومبیل‌های واقعی و داده‌های هدایت شبکه عصبی رانندگی را یاد می‌گیرد. جالب اینجاست که می‌تواند پس از چند ماه آموزش در بیشتر جاده‌ها به درستی خودش رانندگی کند.

یک ابرکامپیوتر در ماشین شما
چه یک اتومبیل پیشرفته از دوربین استفاده کند یا سنسورهای دیگر، دیتا بسیار زیادی ذخیره می‌کند. همه این داده‌ها برای پردازش به اسب بخار نیاز دارند. درحالی که بیشتر آموزش برای رانندگی خودکار روی فضای ابری در پشته‌های محاسباتی عظیمی انجام می‌شوند، خود اتومبیل باید شبکه عصبی را اجرا کند، خود را با تغییر شرایط وفق دهد و با داده‌های آموزشی که از منابع ابری که از طریق دیگر راننده‌ها دریافت می‌کند همکاری کند. در حال حاضر هر پروژه اتومبیل خودکار شامل پشتبانی برای آموزش از اتومبیل در حال رانندگی و دریافت اطلاعات و استفاده از داده‌های نقشه می‌باشد.


سی پی یو مدل پایین که موتور و یا سیستم سرگرمی شما را کنترل می‌کند، در ترافیک نمی‌تواند کاری انجام دهد. انویدیا درایو PX 2 در اتومبیل‌های آزمایشی آخرین مدل و کاملاً خودکار امتحان شد.
شرکت انویدیا نوعی درایو فشرده و کم قدرت برای عملکرد امنیتی خودکار پایه منتشر کرده است اما در حال حاضر در حال کار کردن روی اپلیکیشن های کاملاً خودکار بسیار پیشرفته است.
بیشتر ما کامپیوتر درون اتومبیل را وسیله‌ای برای سرگرمی تصور می‌کنیم. اما این سیستم‌ها بیشتر برای سیستم‌های حسی دید و فضایی و دستیار گونه به کار می‌روند تا بتوانید راحت‌تر رانندگی کنید و یا اتومبیل خودش رانندگی کند. همچنین ایده استفاده از باتری ماشین برای خانه با سیستم باتری تسلا امکان پذیر می‌شود. ممکن است روزی برسد که شما پیشرفته‌ترین بازی‌های خود را با جی پی یو کامپیوترتان در حالی که در پارکینگ خانه پارک شده است و از طریق تلویزیون خانه خود انجام دهید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر