تویوتا با تاخیر وارد بازی استفاده از باتری های لیتیوم یونی شد اما هم اکنون این سازنده نیز به جمع رقابت کنندگان این صنعت پیوسته است.
چیزی در حدود 20 سال است که خودرو ساز مشهور ژاپنی در ساخت خودروهای هيبريدی خود از باتری هایی از جنس ترکیب هیدروکسید و فلز نیکل استفاده می کند در حالی که سازندگان دیگر به سمت استفاده از باتری های جدیدتر لیتیوم یونی روی آورده اند و تویوتا را تنها گذاشته اند با وجود این هم اکنون این سازنده نیز موفق شده است که خود را برای رقابت با سایر سازندگان آماده کند.
تویوتا عمدتا به دلیل مشکلات ناشی از افزایش هزینه و طول خودرو در ساخت محصولاتش از باتری های ساخته شده از جنس ترکیب هیدروکسید و فلز نیکل استفاده می کرد اما هم اکنون طبق گزارش های منتشر شده از طرف سایت خبرگزاری رویترز (Reuters)، این سازنده هم توانسته است با کمک شرکت پاناسونیک به استفاده از باتری های لیتیوم یونی روی بیاورد که به نوعی می تواند موجبات ساخت یک پریوس تمام الکتریکی را فراهم کند؛ البته در حال حاضر هنوز هم این سازنده قصد ندارد که خودروهای خود را به باتری های لیتیوم یونی بسیار نازک مجهز سازد.
هم اکنون بیشتر خودروهای هيبريدی این خودروساز معتبر به باتری های هیدروکسیدی مجهز می باشند اما طبق اطلاعات موجود قرار است که مدل پریوس پرایم (Prius Prime) جدید به یک باتری لیتیوم الکتریکی مجهز شود که می تواند در حالت تمام الکتریکی این خودرو را بین یک مسافت 25 مایلی ( حدود 40 کیلومتر ) جا به جا کند.
پکیج های باتری های لیتیوم یونی برای اولین بار در تولید خودروهای پریوس مدل 2016 به کار گرفته شدند با وجود این همه خودروهای این خط تولید به چنین باتری هایی به صورت استاندارد مجهز نشدند. احتمال دارد که در خط تولید قدیمی خودروهای هيبريدی تویوتا بعد از پایان یافتن عمر خودروهای کنونی این سازنده از باتری های لیتیوم یونی استفاده شود.
باتری های لیتیوم یونی می توانند چگالی توانی بهتری را در کنار یک زمان شارژ شدن کوتاه تر در اختیار راننده قرار دهند با وجود این پروسه خنک سازی، ساخت و طراحی آن ها کمی پیچیده تر می باشد.
کوجی تویوشیما، رئیس بخش مهندسی پریوس، می گوید: " ساختن یک خودروی مجهز به یک باتری لیتیوم یونی که بتواند به مدت 10 سال و یا در طول پیمایش چندین هزار کیلومتر به طور ایمن و خوب کار کند، کار بسیار سختی می باشد؛ همه این مشکلات در واقع به مسائل امنیتی مرتبط می شوند. "
بخشی از حرکت تویوتا به سمت استفاده از فناوری باتری های لیتیوم یونی به این دلیل است که این سازنده هم اکنون می داند که چگونه باتری های خود را بهتر تولید و کنترل کند. تویوتا ادعا کرده است که باتری هایش را تقریبا در شرایطی شبیه به شرایط ساخت قطعات نیمه هادی می سازد؛ البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که به واسطه این فناوری این سازنده راحت تر می تواند کیفیت ساخت هر سلول از باتری و همچنین دمای هر باتری را نیز کنترل کند.
حال زمان آن فرا رسیده است که سازندگان به سمت استفاده از باتری های لیتیوم یونی روی بیاورند. قیمت هر یک سلول های این باتری ها در مقایسه با 5 سال گذشته چیزی در حدود 60 درصد کاهش یافته که باعث شده است که سازندگان مبالغ بیشتری را در زمینه ساخت این باتری ها سرمایه گذاری کنند؛ علاوه بر این با توجه به این که بسیاری از سازندگان اعلام کرده اند که می خواهد در طول 5 سال آینده خودروهای تمام الکتریکی خود را وارد بازار کنند، اگر که تویوتا هم اکنون در این زمینه کاری کند در رقابت با سایر سازندگان جا می ماند.
منبع خبر: cnet
ثبت نظر