چه کسی اولین بار ایده ی اتوموبیلی خودکار که عمل کردی کامل در جاده ها دارد را در بازار عنوان کرد؟! گوگل، اپل، تسلا موتورز (Tesla Motors)، فورد (Ford) و یا جنرال موتورز (GM)؟
حقیقت این است که اصلا اهمیت ندارد! چرا که اول بودن به معنی برنده شدن مسابقه نیست. مسابقه ی حمل و نقل نه تنها به معنی ارائه ی وسایل حمل و نقل بدون راننده نمی باشد؛ بلکه به معنی تبدیل حمل و نقل به یک صنعت است. جایگاهی که لازم نباشد خریداران مالک وسیله ی نقلیه ای باشند تا بتوانند نقل مکان کنند، بلکه به ارائه دهندگان سرویس های ماشین برای رفتن از نقطه ای به نقطه ی دیگر تکیه کنند.
جای تعجب نیست که شرکت های تولید کننده ی ماشین مانند فورد و جنرال موتورز در حال استقرار این ایده ها در مقیاس واقعی هستند. در همین حال دره ی سیلیکون برخی از اهداف برجسته ی این راه را دنبال می کند.
بنا به گزارش های نقل شده از کارگران اپل، این شرکت در پروژه ی تیتان (که در آن اپل حتی نمی خواهد به ابتکار عمل در خودرو های مستقل خود اعتراف کند) در امر وسایل نقلیه مستقل به ابتکار و موفقیت های جدید دست یافته است. گوگل همچنان در حال راه اندازی سرویس ماشین های خود راننده برای تولید و انتشار به صورت انبوه است در حالی که این شرایط از سال 2009 میلادی ادامه داشته است.
اعتراف می کنم که تسلا هم چنان در حال نوآوری است ولی فورد (Ford) اعلام کرده که تا پایان سال بزرگ ترین ناوگان آزمون وسایل نقلیه ی مستقل از هر خودرو ساز را خواهد داشت. و آن را در مراحل پیشرفته ی استفاده از خودرو های موجود برای ساخت خودرویی کاملا خودکار و مستقل تا سال 2021 میلادی به کار خواهد گرفت.
همان طور که مشخص است شرکت هایی مانند فورد (Ford) و جنرال موتورز (GM) در ساخت ماشین تنها موضع گیری نمی کنند بلکه تجربیات زیادی دارند.
سوال مدیر عامل شرکت فورد (Ford) در سال 2014 تنها یک سوال لفظی نبود: چگونه می توانیم صنعت و خودمان را مختل کنیم، قبل از این که دیگران این کار را برای ما انجام دهند؟! دو سال گذشت و فورد (Ford) در مسیر پیشرفت خود و تبدیل به شرکتی شخصی و مجهز قرار گرفت.
چرا این مسئله مهم است؟ در قلب اقتصاد اشتراکی این ایده وجود دارد که کسب و کار پایدار دیگر تنها به توجه به فروش محصولات بستگی ندارد. لازم است که در خلال روابط با مشتریان، خدمات و نتایج محصولات نیز ارائه شوند.
نکته: فورد پس (FordPass) نه تنها به تغییر واحد خودرو بلکه به شناسه ی منحصر به فرد مشترک می پردازد (همچنین خدمات بسته بندی و فن آوری در حیطه ی آن شناسه).
مدیر تحقیقات و مهندسی پیشرفته ی فورد (Ford) کن واشنگتن (Ken Washington) اخیرا در مورد برنامه های فورد (Ford) برای فروش وسایل نقلیه توسط یک سرویس اشتراک فعال از طریق فورد پس (Ford Pass) سخن گفته است. مشتریان آینده ی این سرویس (به عنوان مثال مشترکان) قادر خواهند بود تا در صورت نیاز از طریق دسترسی به وسایل نقلیه ی مختلف، پاسخ گوی نیاز های حمل و نقلی خود باشند؛ دسترسی نه مالکیت!
چریوت (Chariot) یک شرکت منبع جمعی است که بسته به مسافران ورودی بهترین مسیر را برای افراد انتخاب می کند. در همین راستا ، اخیرا فورد اولین وسیله ی نقلیه ی هوشمند (Smart Mobility) خود را ارائه کرده است. و این اعلام، یک همکاری جدید با انگیزه را برای 7000 گوبایک فورد (GoBike Ford) به سان فرانسیسکو به منظور برنامه ای اشتراکی محیا کرده است.
در حال حاضر دره ی سیلیکون (Silicon Valley) بر روی چیزی که در آن بهترین است تمرکز کرده است: نرم افزار و سیستم عامل. اما این دترویت (Detroit) است که بر روی کانال تولیدات به صورت یک پارچه نشسته است. بالاخره خواهیم فهمید که در مسیری طولانی کدام یک با ارزش تر خواهند بود. اما در حال حاضر دترویت (Detroit) تولیدات سیستم عامل، نرم افزار، سوپاپ، نقشه، دوچرخه سواری، اتصالات و کاربراتور را در یک زمان به عهده دارد و آینده ی حمل و نقل در دست اوست.
منبع خبر: faceit
ثبت نظر