چگونه در ویندوز 10 نرم افزارهای مورد علاقه خود را به عنوان نرم افزارهای پیش فرض انتخاب کنیم؟

چگونه در ویندوز 10 نرم افزارهای مورد علاقه خود را به عنوان نرم افزارهای پیش فرض انتخاب کنیم؟

شما به روش های زیر می توانید انتخاب کنید که کدام نرم افزار خاص و یا مرورگر با اجرا کردن یک برنامه باز شود.

 آیا همه مرورگرهای مایکروسافت اج، اینترنت اکسپلورر، موزیلا فایر فاکس و گوگل کروم را بر روی سیستم عامل ویندوز 10 رایانه خود نصب کرده اید؟ شما می توانید از همه آن ها برای باز کردن صفحات وب استفاده کنید باوجود این باید انتخاب نمایید که کدام مرورگر چه مطلبی را باز کند.

سیستم عامل های ویندوز همیشه این امکان را برای کاربران فراهم کرده اند که نرم افزارهایی را به طور پیش فرض برای راه اندازی یک برنامه خاص انتخاب کنند با وجود این سیستم عامل ویندوز 10 علاوه بر این قابلیت ویژگی های مفید دیگری را نیز در اختیار کاربر می گذارد. در ادامه به نحوه به کار گیری این ویژگی ها پرداخته شده است. 

به منظور پیش فرض سازی اپلیکیشن هایی برای نرم افزارهای کلیدی خود ابتدا باید مسیر Start button > Settings > System > Default apps را دنبال کنید.

در قسمت سمت راست صفحه اپلیکیشن های پیش فرض (Default apps) برخی از دسته بندی های نرم افزاری اصلی ویندوز 10 رایانه شما به همراه نام اپلیکیشنی که هم اکنون در سیستم شما به صورت پیش فرض مورد استفاده قرار گرفته، لیست شده است. برای مثال ممکن است که نرم افزار ایمیل پیش فرض سیستم شما اپلیکیشنMail ، همان برنامه داخلی ویندوز، باشد و یا نرم افزارهای گروو موزیک (Groove Music) و یا مایکروسافت اج را به عنوان نرم افزارهای پیش فرض برای اجرا کردن آهنگ ها و یا باز کردن صفحات وب خود داشته باشید.

به منظور انتخاب کردن اپلیکیشن پیش فرض برای هر یک از این دسته بندی ها باید روی دسته بندی مورد نظر خود کلیک کنید و سپس نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب نمایید؛ برای مثال می توانید از این طریق مرورگر اینترنت اکسپلورر را به جای مرورگر مایکروسافت اج انتخاب نمایید.

شما علاوه بر این می توانید با کلیک کردن بر روی قسمت Look for an app in the Store نرم افزار هایی را که در لیست نشان داده شده وجود ندارند، نیز جست و جو کنید. 

با انجام این کار اپلیکیشن مایکروسافت استور باز می شود که لیستی از اپلیکیشن هایی که می توانند فایل مورد نظر شما را باز کنند، در آن قرار دارد. 

از این قسمت می توانید روی اپلیکیشن مورد نظر خود کلیک و آن را نصب کنید و سپس آن را به عنوان نرم افزار پیش فرض سیستم خود انتخاب نمایید.

حال دوباره به صفحه اپلیکیشن های پیش فرض باز می گردیم. اگر که زمانی نظر خود را تغییر دادید و خواستید که از اپلیکیشن های اصلی پیش فرض خود سیستم عامل استفاده کنید، باید روی دکمه Reset کلیک نمایید.  این کار فقط همان طور که گفته شد اپلیکیشن های اصلی را دوباره به صورت پیش فرض در اختیار شما قرار می دهد. شما همچنین می توانید از چند روش این اپلیکیشن ها را به عنوان نرم افزارهای پیش فرض اجرا کننده فایل های سایر دسته بندی ها نیز انتخاب نمایید. 

یکی از این روش ها انتخاب بر مبنای نوع فایل می باشد. در این روش برای انتخاب اپلیکیشن پیش فرض خود ابتدا باید روی لینک Choose default apps by file type کلیک نمایید. 

با انجام این کار یک لیست بلند از پسوندها و توضیحات فایلی به همراه اپلیکیشن های پیش فرض آن ها ظاهر می شود. برای تغییر دادن اپلیکیشن انتخاب شده یک نوع فایل خاص باید روی اپلیکیشن پیش فرض کنونی آن فایل کلیک نمایید و سپس از لیست ارائه شده یک اپلیکیشن دیگر را برای آن فایل انتخاب نمایید. اگر که در مورد مناسب بودن یک نرم افزار برای نوعی فایل خاص اطمینان ندارید می توانید با جست و جو کردن در اینترنت نسبت به پیدا کردن اپلیکیشن مناسب برای اجرا کردن آن فایل خاص اطلاعات کسب کنید.

روش دیگر انتخاب بر مبنای پروتکل می باشد. برای استفاده از این روش باید دوباره به صفحه اپلیکیشن های پیش فرض باز گردید و این بار روی لینک Choose default apps by protocol کلیک نمایید. 

این لینک یک راه جامع تر برای انتخاب اپلیکیشن پیش فرض بر مبنای دسته بندی را در اختیار کاربر می گذارد. در این قسمت هم برای تغییر دادن یک اپلیکیشن باید بر روی اپلیکیشن پیش فرض کنونی کلیک نمایید تا بتوانید آن را تغییر دهید. 

آخرین روش انتخاب اپلیکیشن بر مبنای خود اپلیکیشن می باشد. برای استفاده از این روش باید دوباره به صفحه اپلیکیشن های پیش فرض باز گردید و این بار روی لینک Set defaults by app کلیک نمایید. 

بعد از کلیک کردن بر روی این لینک می توانید اپلیکیشن مورد نظر خود را به عنوان برنامه پیش فرض برای یک نوع فایل خاص انتخاب کنید. زمانی که کلیک کردید دو آپشن در پیش روی شما قرار می گیرد:

یکی از این آپشن ها گزینه Set this program as default می باشد. در صورتی که این گزینه را انتخاب کنید، اپلیکیشن انتخابی شما برای باز کردن تمام انواع فایل هایی که در یک دسته بندی قرار دارد، انتخاب می شود؛ برای مثال انتخاب برنامه Paint در این قسمت باعث می شود که این نرم افزار به طور پیش فرض تمام انواع فایل های گرافیکی نظیر GIF، JPG، PNG و TIF را باز کند.

گزینه دوم Choose defaults for this program می باشد که شما را قادر می سازد تا انواع فایل هایی را که می خواهید با یک اپلیکیشن باز کنید، انتخاب نمایید؛ برای مثال از این روش می توانید فایل های GIF و JPG را با اپلیکیشن Paint و فایل های PNG و TIF را با اپلیکیشن Windows Photo Viewer باز نمایید.

منبع خبر: pcmag

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر