5 تکنولوژی ارزان خودرو که باید قدردان آن ها باشیم!

5 تکنولوژی ارزان خودرو که باید قدردان آن ها باشیم!

خودروی نیسان روگ SL 2017 مثال بارزی از میزان زیاد ارزان و مرسوم شدن ویژگی های تکنولوژیکی در خودروها می باشد.

هرساله خودروسازان از تکنولوژی های جدید به میزان بیشتری در ساخت خودروهایشان استفاده می کنند؛ این گرایش باعث شده است که استفاده از تکنولوژی های مختلف در ساخت خودروها به میزان بیشتری مرسوم شود به این نحو که برای مثال زمانی تنها خودروهای لوکس و گران قیمت به دوربین های دید عقب مجهز می شدند اما امروزه خودروسازان در ساخت خودروهای بسیار ارزان خود هم از این تکنولوژی استفاده می کنند؛ این امر رانندگی را نه تنها بسیار راحت تر بلکه بسیار ایمن تر هم می سازد.

یکی از این خودروها که ظاهرا پیوند بسیار محکمی با تکنولوژی های جدید پیدا کرده است، خودروی نیسان روگ SL AWD مدل 2017 می باشد که تنها 34,350 دلار قیمت دارد و می تواند به صورت استاندارد قابلیت های تکنولوژیکی بسیار زیادی را در اختیار سرنشینان خود بگذارد. در ادامه به معرفی 5 عدد از قابلیت های تکنولوژیکی این خودرو پرداخته شده است که هر راننده ای به آن ها ادای احترام می کند. 

-    جست و جوی متصل (Connected Search)

هرکسی که از گوشی هوشمند استفاده می کند می داند که تکنولوژی جست و جوی متصل تا چه میزان می تواند روند انجام کارهای مختلف را راحت تر سازد. استفاده از این قابلیت در صنعت خودروسازی نیز هر لحظه نسبت به گذشته مرسوم تر می گردد. 

برای مثال سیستم اطلاعاتی - تفریحی نیسان کانکت (NissanConnect) به قابلیت جست و جوی محلی گوگل (Google Local Search) و یک نرم افزار سودمند با نام تریپ ادوایزر(TripAdvisor) مجهز است که اطلاعات مرتبط با مراکز خدماتی را پیدا و رده بندی می کند. این سیستم علاوه بر این با کمک سیستم ناوبری خودرو مسیرهای رسیدن به این اماکن را نیز ارائه می سازد. تریپ ادوایزر همچنین در صورتی که قابلیت بلوتوث گوشی سرنشین و یا راننده فعال باشد، یک کلید مکالمه تلفنی را نیز در اختیار او می گذارد. 

-    پخش کننده موسیقی (Streaming Music)

زمانی سرنشینان یک خودرو مجبور بودند که به طور مداوم موج رادیو خودرو را عوض کنند تا بتوانند به آهنگ مورد علاقه خود گوش دهند اما امروزه رانندگان با کمک گوشی های هوشمند و سرویس های پخش کننده آهنگ، انتخاب های مختلفی را برای گوش دادن در پیش روی خود دارند. برای مثال سیستم نیسان کانکت خودروی روگ سرویس های پندورا (Pandora) و آی هارت رادیو (iHeartRadio) را در اختیار دارد و از این طریق می تواند خستگی مسیر و رانندگی را برای راننده و سرنشینان کمتر کند.  

-    سیستم گرم کن صندلی ها و فرمان (Heated Seats and Steering Wheel)

سیستم گرم کن صندلی از جمله قابلیت هایی است که سرنشینان یک خودرو واقعا در روزهای زمستانی به آن نیازمند می شوند. نکته جالب توجه این است که نیسان روگ SE علاوه بر این قابلیت به سیستم گرم کن فرمان نیز مجهز شده است؛ قابلیتی که تا چند وقت پیش تنها در خودروهای لوکس یافت می شد. 

نیسان روگ علاوه بر این قابلیت روشن شدن از فاصله دور را نیز دارد از این رو راننده می تواند قبل از این که سوار خودروی خود شود، سیستم گرم کن صندلی ها و فرمان را فعال و همچنین خودرو را روشن کند تا هنگامی که می خواهد سوار خودرو شود دمای داخل کابین به حد کافی گرم شده باشد.

-    مانیتور دید اطراف خودرو (AroundView Monitor)

مانیتور دید اطراف خودرو برای اولین بار توسط شرکت نیسان ساخته شد. این سازنده سپس به سایر خودروسازان نیز کمک کرد تا از این قابلیت مفید در ساخت خودروهای خود استفاده کنند. این سیستم اطلاعات چند دوربین را دریافت می کند و سپس با ترکیب کردن این اطلاعات یک نمای 360 درجه از اطراف خودرو را بر روی داشبورد در اختیار راننده می گذارد. 

این قابلیت کاربردهای زیادی دارد به این نحو که به راننده کمک می کند تا از پارکینگ خود خارج شود، در خیابان خودروی خود را به راحتی پارک کند، مسیر حرکت خودرو را تنظیم کند و علاوه بر این نسبت به فاصله خودرو با اجسام موجود در اطراف آن اطلاعات دقیق تری کسب نماید. عملکرد این قابلیت علاوه بر این با عملکرد سنسورهای پارک خودرو نیز هماهنگ شده است تا خودرو از تصادفات کوچک ترافیکی در امان بماند.

-    سیستم های کمکی راننده (Driver Assist)

سیستم های کمکی راننده از جمله مهمترین سیستم هایی هستند که در ساخت یک خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این ویژگی ها نظیر سیستم کمکی تغییر نور چراغ (high-beam assist) نیسان روگ صرفا برای افزایش میزان راحتی راننده در این خودرو به کار رفته است با وجود این سایر سیستم های کمکی بیشتر امنیت راننده و سرنشینان را تامین می کنند.

 از جمله این ویژگی ها می توان به سیستم جلوگیری از تغییر مسیر و سیستم هشدار دهنده برخورد از روبرو با قابلیت فعال کردن خودکار ترمزها اشاره کرد. سیستم هایی نظیر سیستم هشدار دهنده برخورد از روبرو همچنین می توانند جان افراد دیگر را نیز علاوه بر سرنشینان خودرو حفظ کنند زیرا توانایی تشخیص دادن عابران پیاده را نیز دارند.  

منبع خبر: pcmag

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر