هرآنچه که باید درمورد روترهای مسافرتی بدانید

هرآنچه که باید درمورد روترهای مسافرتی بدانید

با روترهای مسافرتی می توانید همه دستگاه های خود را به راحتی وقتی که در سفر هستید به اینترنت وای فای متصل کنید. اما این روترها چه هستند و چه قابلیت هایی دارند؟

بیشتر ما این روزها بدون یک چمدان پر از وسایل تکنولوژی جایی نمی رویم. یک گوشی، یک تبلت، یک لپتاپ، یک کیندل، یک کروم کست و غیره و اگر تجربه اش را دارید می دانید که تنظیم کردن همه آن ها با وای فای هتل کار راحتی نیست. 
راه حل یک دستگاه دیگر است که می توانید در چمدان خود بگذارید: یک روتر مسافرتی. اما روتر مسافرتی چیست و چرا به آن نیاز پیدا خواهید کرد؟ 

روتر مسافرتی چیست؟ 
به زبان ساده، یک روتر مسافرتی یک روتر وای فای دقیقا مشابه همانی است که در خانه دارید. اما کوچک تر و قابل حمل تر که باعث می شود به راحتی آن را در مسافرت ها با خود حمل کنید، اما قابلیت های آن مشابه نمونه خانگی است. 
روتر خانگی طراحی شده است تا پروسه اتصال و مدیریت دستگاه ها را به شبکه های وای فای عمومی راحت تر کند، چه در هتل، چه فرودگاه یا هرجای دیگر. 
بیشتر سازندگان وای فای ، از جمله نت گیر (Netgear)، دی لینک و غیره روتر مسافرتی نیز در محصولات خود دارند. این روتر ها ممکن است بسیار کوچک باشند. نانو روتر های تی پی لینک به اندازه یک کارت اعتباری هستند، اما بعضی مدل های دیگر به اندازه پاور بانک هستند. 

مزایای روتر مسافرتی
بزرگ ترین مزیت روتر مسافرتی این است که مجبور نیستید که دستگا های خود را به یک شبکه وای فای جدید که می خواهید از آن استفاده کنید متصل کنید. دستگاه خود را روتر مسافرتی متصل می کنید و سپس روتر مسافرتی را به شبکه های مختلف متصل می کنید. 
با این کار همچنین همه دستگاه های متصل به شبکه را پنهان می کنید، چرا که تنها یک دستگاه را متصل کرده اید: روتر مسافرتی را. این کار باعث افزایش امنیت می شود و با این کار می توانید هر محدودیتی که ادمین شبکه برای تعداد دستگاه های متصل ایجاد کرده است را دور بزنید. 
اگر روتر یک درگاه اترنت داشته باشد می تواند اتصال اینترنت کابلی را به اینترنت وایرلس تغییر دهد. روتر های مسافرتی می توانند یک شبکه به اشتراک گذاشته شده بین دستگاه های متصل شما ایجاد کنند و بسیاری از آن ها یک درگاه یو اس بی دارند که می توانید یک درایو فلش پر از محتوای رسانه ای را به آن متصل کنید. 
همچنین می توان از آن ها به عنوان توسعه دهنده وایرلس استفاده کرد که می تواند هر نقطه کور وای فای را هرجا که هستید از بین ببرد. این قابلیت در جاده به کار شما نمی آید ولی در خانه می توانید از آن استفاده کنید. 

مشکلات روترهای مسافرتی
روترهای مسافرتی مشکل زیادی ندارند، فقط چندتا که بهتر از پیش از خرید آن ها را به خاطر بسپارید. 
اول این که بسیاری از روترهای مسافرتی به یک منبع نیرو جدا نیاز دارند که مکان های قابل استفاده را محدود می کند. دوم این که بیشتر آن ها به اتصال اینترنت وای فای نیاز دارند تا به آن متصل شوند، گرچه بعضی از مدل ها یک درگاه سیم کارت برای اینترنت دیتا دارند. 
مهم تر از همه، گرچه باعث امن تر شدن اتصال شما می شوند اما دیتایی که با شبکه های وای فای عمومی به اشتراک می گذارید را محافظت نمی کنند. در نتیجه باید موارد امنیتی که هنگام اتصال لپ تاپ خود به یک شبکه عمومی به صورت مستقیم انجام می دهید را در نظر بگیرید. 

در یک روتر مسافرتی چه چیزهایی را باید درنظر بگیریم؟ 
وقتی که می خواهید یک روتر مسافرتی بخرید، باید استانداردهایی که در هنگام خرید یک روتر وایرلس استاندارد در نظر میگیرید را مورد توجه داشته باشید. علاوه بر آن قابلیت های دیگری نیز باید وجود داشته باشد که در جاده به کارتان بیاید. 

استاندارد وای فای و باند 
مانند هر روتر دیگر ببینید که اروتری که انتخاب کرده اید با کدام استاندارد وای فای کار می کند. 802.11ac آخرین و پرسرعت ترین استاندارد است، اما اگر موجود نبود 802.11n نیز خوب است. محصولات قدیمی تر را نخرید، چرا که سرعتشان پایین تر است، بیشتر تداخل ایجاد می کنند، مدرن نیستند و امنیت بالایی ندارند. 
هرچیزی که انتخاب می کنید، ترجیحا چیزی بخرید که باند 5GHz را پشتیبانی کند. 5GHz دامنه کوتاه تری نسبت به 2,4GHz دارد، نسبت به نویز کمتر حساس هستند در نتیجه سیگنال های قوی تر و قابل اعتماد تری به شما می دهند. همه روترهای 802.11ac ، 5GHz را پشتیبانی می کنند و در حالی که استاندارد 802.11n نیز آن را پشتیبانی می کند، بعضی از روترهای 802.11n به یک باند محدود هستند و فقط 2.4 GHz را ارائه می دهند. 

قدرت باتری
اگر یک دستگاه کاملا قابل حمل می خواهید، یک روتر مسافرتی که از باتری استفاده می کند به کار شما می آید. متاسفانه بسیاری از آن ها این قابلیت را ندارند. اگر نمی توانید مدلی مناسب پیدا کنید که این قابلیت را داشته باشد یک نمونه بیابید که به درگاه یو اس بی متصل می شود. به این صورت می توانید وقتی که در جاده هستید آن را به لپ تاپ خود متصل کنید. این راه بسیار بهتر از این است که ناچار باشید به دنبال یک منبع برق بگردید. 

درگاه ها
درگا ه های یو اس بی و اترنت برای روتر مسافرتی بسیار مهم هستند. با اترنت می توانید یک اتصال کابلی را که فقط برای یک دستگاه استفاده می شود ( و یک درگاه اترنت دارد، مانند لپ تاپ) به یک اتصال وایرلس تبدیل کنید و با آن چندین دستگاه از جمله گوشی و تبلت خود را به اینترنت متصل کنید. 
یک درگاه یو اس بی قابلیت های بسیار زیادی دارد. مهم ترین آن ها نیرو است: از بعضی از روترهای مسافرتی می توان برای شارژ کردن دستگاه های دیگر استفاده کرد. بعضی از روترها به شما امکان اتصال درایو فلش یا هارد درایو های قابل حمل و به اشتراک گذاری محتوای رسانه ای آن ها را مانند سیستم NAS فراهم می کنند. 
و یا می توانید یک دانگل 4G به آن متصل کنید و دیتا 4G خود را در بین همه دستگاه های خود به اشتراک بگذارید. 
بعضی از روترهای مسافرتی سیم کارت می خورند. البته خیلی مورد نیاز نیست چرا که گوشی های هوشمند قابلیت تترینگ دارند که می توانید به همین منظور از آن استفاده کنید. اما حتما اطمینان یابید دیتا کافی برای تترینگ دارید. 

حالت های استفاده چندگانه
روترهای مسافرتی حالت های استفاده متعددی دارند که باعث می شود به انواع مختلف کار کنند. البته همه مدل ها همه حالت ها را ندارد و حتی ممکن است حالت ها به یک نام نباشند، پس مواظب باشید. پنج حالت اصلی به صورت زیر است: 
•    AP mode- از اتصال اینترنت غیر وایرلس نقطه دسترسی وایرلس ایجاد می کند. قابل استفاده برای مکان هایی که فقط امکان دسترسی به اینترنت کابلی وجود دارد. 
•    Router mode- روتر به شبکه متصل می شود و دستگاه شما به روتر متصل می شود. این دستگاه ها روی شبکه مخفی می مانند. 
•    Repeater mode- روتر محدوده تحت پوشش شبکه وایرلس را گسترش می دهد. این حالت برای استفاده در خانه کارآمد است. 
•    Bridge mode- اتصال شبکه موجود را می گیرد و آن را با نام و گذرواژه متفاوت منتشر می کند. شبکه را به دو قسمت تقسیم می کند. 
•    Client mode- قابلیت وایرلس را برای هر دستگاه غیر وایرلس با اتصال کابل امکان پذیر می کند. 
باید هر حالت را به صورت جداگانه هنگام استفاده فعال و پیکربندی کنید. 

آیا روتر مسافرتی به کار شما می آید؟ 
اگر زیاد سفر می کنید و دستگاه های زیادی با خود حمل می کنید، احتمالا داشتن یک روتر مسافرتی به درد شما می خورد. 
روترهای مسافرتی به این درد می خورند که چندین دستگاه را به راحتی به شبکه های وایرلس متصل کنید. این قابلیت برای هتل هایی که تنها اینترنت کابلی دارند بسیار مناسب است. همچنین اگر یک مدل مناسب داشته باشید می توانید با خود فلش ببرید و فیلم های مورد علاقه خود را با دستگاه هایتان ببینید. 
می توانید روترهای مسافرتی را در خانه استفاده کنید. می توانید از آن برای از بین بردن نقاط کور خانه استفاده کنید و وقتی خارج از خانه هستید از شبکه خود استفاده کنید. حتی می توانید محدوده وای فای خود را به باغ خود نیز گسترش دهید یا این که از روتر خود برای تبدیل رپرینتر خود به یک پرینتر وایرلس تبدیل کنید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

EMSebi

یک‌شنبه, 14 آذر 1395

با سلام
روتری که تصویرش رو اول پست قرار دادید خیلی روتر ارزون و کار آمدی هست .
البته از این روتر RIPE به عنوان Atlas -یا همون پروب با تغییر سیستم عامل داخلی داره استفاده مینه . بیشتر به درد دوستانی که LIR هستند میخوره .

بهترین گزینه از نظر قیمت امکانات مصرف انرژی کم به نظر بنده ( Haplite ) هست . محصول کمپانی Mikrotik

پاسخ

ثبت نظر