پورتال چیست و در طراحی پورتال به چه نکاتی باید توجه کرد؟

سی می پلاس

در یک جمله می توان گفت پورتال یک وب سایت با چند ویژگی خاص می باشد. اگر تصمیم به طراحی پورتال دارید، بهتر است که با برخی از تفاوت های وب سایت و پورتال آشنا شوید و بدانید که در طراحی پورتال به چه نکاتی باید توجه کرد. با ما همراه باشید.

در یک جمله می توان گفت پورتال یک وب سایت با چند ویژگی خاص می باشد. اگر تصمیم به طراحی پورتال دارید، بهتر است که با برخی از تفاوت های وب سایت و پورتال آشنا شوید و بدانید که در طراحی پورتال به چه نکاتی باید توجه کرد. با ما همراه باشید.

پورتال چیست؟

پورتال یک وب سایت است که علاوه بر امکان خواندن مطالب، کاربران می توانند در آن ثبت نام و صاحب پنل مدیریت خود باشند. به عنوان مثال وب سایت های فروشگاهی نوعی از پورتال هستند، که به کاربران این امکان را می دهند تا محصول مورد نظر را به سبد خود اضافه کنند. و از طریق پنل مدیریت، وضعیت سفارش و رسید محصول را بررسی کنند. پورتال ها ممکن است انواع مختلفی داشته باشند، پورتال های خبری، ورزشی، آموزشی و...

پورتال داخلی چیست؟

طراحی پورتال می تواند به صورت داخلی باشد، به عنوان مثال ممکن است، یک سازمان اقدام به راه­اندازی یک پورتال برای کارمندان خود کند. در این موارد کارمندان از طریق اینترانت به پورتال دسترسی خواهند داشت. و دسترسی از خارج از سازمان مقدور نمی باشد. اما ممکن است یک شرکت و یا سازمان امکان دسترسی به پورتال را از طریق وب سایت خود فراهم کند.

ویژگی پورتال های خارجی و سراسری چیست؟

پورتال های خارجی، این امکان را برای کاربران فراهم می کنند که بدون محدودیت زمانی و مکانی، به پورتال دسترسی داشته باشند. برای مثال پورتال های آموزشی که به دانشجویان این امکان را می دهند تا به صورت غیر حضوری، فعالیت هایی مانند، انتخاب واحد و مشاهده ی نمرات را انجام دهند. همچنین فروشگاه های اینترنتی به مشتریان خود کمک می کنند تا در هر ساعت از شبانه روز بتوانند به تاریخچه ی خرید خود از طریق پورتال دسترسی داشته باشند.

چه تفاوتی هایی میان طراحی پورتال و طراحی وب سایت است؟

در ابتدای این مقاله، به این مورد اشاره کردیم که پورتال به نوعی از وب سایت گفته می شود. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که تفاوت هایی میان پورتال و وب سایت وجود دارد. پورتال ها اگر که به صورت داخلی طراحی شوند، نیازی به سئو و بهینه سازی نخواهند داشت، اما اگر طراحی پورتال به صورت خارجی و سراسری باشد، درست همانند سایر وب سایت ها نیاز به دیده شدن از طریق موتورهای جستجو دارد.

در هنگام طراحی پورتال به چه نکاتی باید توجه کرد؟

1- انتخاب قالب

در هنگام طراحی پورتال، اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب یک قالب است. شما به دو صورت می توانید قالب مورد نظر را برای پورتال خود انتخاب کنید.

  • خرید قالب های آماده از فروشگاه های اینترنتی
  • سفارش قالب به یک طراح گرافیک، برای داشتن یک قالب شخصی سازی شده

در هنگام انتخاب قالب، باید به این نکته توجه داشته باشید که متناسب با حیطه‌ی فعالیت شما باشد.

2- تهیه فایل های آموزشی برای کار با پورتال

هنگامی که تصمیم به طراحی پورتال می گیرید، بهتر است تا به شکلی طراحی شود که، نیاز به هیچگونه آموزشی برای استفاده از آن نباشد. اما در صورتی که بخواهید فایل آموزشی برای آن ارائه دهید، بهتر است تا به صورت یک فایل ویدئویی کوتاه و یا یک کتاب الکترونیکی چند صفحه ای باشد. فایل‌های آموزشی را می توان از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

3- خطایابی و باگ گیری

در پایان طراحی پورتال، نیاز است تا از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار نیاز است تا پورتال را به صورت کامل و دقیق تست کنید. برای سرعت بخشیدن به روند خطایابی، بهتر است تا لیستی از امکانات آن تهیه کنید و به ترتیب آن ها را تست کنید. در برخی از موارد پس از طراحی پورتال، می توان نسخه ای نمایشی از آن را به کاربران برای خطایابی بهتر و سریع تر ارائه داد.

4- رعایت اصول سئو

به طور معمول هر وب سایتی که طراحی می شود، بهتر است تا با در نظر داشتن اصول سئو طراحی شود. معمولا پورتال ها به دو صورت طراحی می شوند، برخی از آن ها به صورت داخلی، و برخی دیگر به صورت خارجی طراحی می شوند. پورتال های داخلی در خارج از سازمان قابل استفاده نمی باشند. اما این موضوع در مورد سایر پورتال ها از جمله پورتال های فروشگاهی کاملا متفاوت است. یک پورتال فروشگاهی و یا هر پورتال خارجی، نیاز دارد تا توسط موتورهای جستجو دیده شود. پس نیاز است تا وب سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم. توجه داشته باشید که در هنگام طراحی پورتال، اصول سئو را رعایت کنید.

از چه زبان های برنامه نویسی برای طراحی پورتال استفاده می‌شود؟

همانطور که می دانید هر زبان برنامه نویسی، برای طراحی و ساخت یک برنامه خاص مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول در طراحی پورتال از دو زبان برنامه نویسی استفاده می شود. در واقع زبان های برنامه نویسی برای طراحی پورتال، همان زبان های تحت وب هستند.

زبان‌های PHP وASP.NET دو زبان رایج برای ساخت سایت هستند که به شما امکان ساخت یک پورتال با ویژگی های خاص را می دهند. PHP به دلیل کد باز بودن، بسیار رایج تر از ASP.NET می باشد. همچنین ، PHP می تواند در مدت زمان کوتاه تری یک وب سایت کامل را در اختیار شما قرار دهد.

جمع بندی

طراحی پورتال این امکان را فراهم می کند، تا بتوانید امکانات ویژه ای را به وب سایت خود اضافه کنید. اما بهتر است تا پیش از طراحی، به طور دقیق امکانات مورد نیاز خود را بررسی کنید. این روزها سایت ساز های بسیاری هستند که امکان ساخت پورتال را نیز به کاربران می دهند. یکی از این سایت ساز ها، سی می پلاس است که شما می توانید بدون نیاز به دانش برنامه نویسی و مواردی که در بالا ذکر شد، به راحتی وب سایت و فروشگاه اینترنتی خود را بسازید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

Untitled-1 copy.jpg

واحد تبلیغات

فیسیت در بخش تبلیغات، در کنار شما و کسب و کارتان خواهد بود تا هر چه بیشتر دیده شوید. برای تبلیغات در فیسیت کافی است به آدرس khadijezarepour@gmail.com ایمیل ارسال کنید. فیسیت با روزانه بیش از 10 هزار بازدید، بدون شک جای خوبی برای تبلیغات شما خواهد بود.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر