اگرچه از آنتی ویروسها انتظار حفاظت از دادههای کابران و حریم خصوصی آنها را داریم، اما حالا مشخص شده است که آواست، اطلاعات کاربران را جمع آوری کرده و به فروش میرساند.
همه ما آنتی ویروسها را با این امید نصب میکنیم که جلو ویروسهای کامپیوتری را گرفته و از دادههای ما محافظت کند. از سوی دیگر انتظار داریم که آنتی ویروسها و همه نرم افزارها، به حریم خصوصی ما احترام گذاشته و دادههایمان را به شرکتهای مختلف نفروشد.
آنتی ویروس آواست اگرچه به خوبی سیستم را در برابر ویروسها محافظت میکند، اما در بخش محافظت از حریم خصوصی، لنگ میزند. در واقع بنا به تحقیقاتی که اخیرا وب سایت PCMag انجام داده است، شرکت آواست به واسطه آنتی ویروس خود، دادههای کاربران را جمع آوری و دسته بندی کرده و به فروش میرساند. جالب است بدانید که گاهی این دادهها سود چند میلیون دلاری برای آواست به دنبال دارد.
اگر آواست و یا هر کمپانی دیگری، در ازای خدماتش بخواهد از دادههای کاربران استفاده کند، باید آنها را مطلع کرده و به کاربران حق انتخاب بدهد اما آواست بدون اجازه کاربران این کار را انجام میدهد.
دادههایی که آنتی ویروس آواست از کاربران جمع آوری میکند، شامل سرچهای گوگل، موقیت مکانی، گوگل مپ، ویدیوهای یوتیوب که کاربر بازدید کرده است و... است. البته این دادهها به صورت ناشناس به فروش میرسد و نام و اطلاعات شخصی کاربران مانند نام، شماره مخاطبان و... منتشر نمیشود.
گویا کمپانیهای بزرگی جز مشتریان آواست هستند که اگرچه از لیست این کمپانیها مطمئن نیستیم اما از جمله آنها میتوانیم به Loreal، Sephora، Intuit و... اشاره کنیم. مایکروسافت اما توضیح داده است که با آواست ارتباطی در این حوزه ندارد اما گوگل در پاسخ به این پرسش که آیا با آواست همکاری دارد یا نه، هیچ پاسخی نداده است.
البته ناگفته نماند که این اولین باری نیست که آواست با مشکلاتی در حوزه جمع آوری داده کاربران و فروش این دادهها مواجه شده است.
شما از کدام آنتی ویروس استفاده میکنید و دلیل انتخابتان چیست؟
مقالات مرتبط:
آیا کامپیوترهای مک به آنتی ویروس نیاز دارند؟
ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.
منبع خبر: engadget
ثبت نظر