الکسای بومی؛ سیستم بومی رتبه بندی دقیق وب سایت‌ها در حال پیاده سازی است

الکسای بومی

گروهی از محققان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم دارند تا سامانه‌ای ایرانی برای رتبه بندی سایت‌ها ارائه دهند که با استفاده از بیگ دیتا، رتبه بندی دقیقی از وب سایت‌ها را ارائه می‌دهد.

الکسا ، سیستم رتبه دهی به وب سایت‌ها را احتمالا می‌شناسید. حالا به گزارش ایسنا گویا گروهی از محققان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم دارند تا سامانه‌ای ایرانی برای رتبه بندی سایت‌ها ارائه دهند. عمار بزرگوار یکی از محققان این طرح است که درباره الکسای بومی توضیحاتی داده است. با فیسیت همراه باشید تا هر آنچه درباره این سیستم رتبه دهی بومی می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم.

الکسای بومی و ویژگی‌هایش

عمار بزرگوار درباره سامانه بومی رتبه دهی به وب سایت‌ها، عملکرد و ویژگی‌ها آن چنین توضیح داده است:

در پروژه اجرا شده اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها بر اساس لاگ شبکه و سیستم شده است. این رتبه‌بندی بر اساس میزان محبوبیت سایت‌ها است. در سایت راه اندازی شده علاوه بر معرفی ۵ سایت برتر، ۵۰۰ سایت برتر شبکه ایران نیز قابل دسترسی است. در این سامانه علاوه بر رتبه‌بندی، تحلیل‌های دقیق‌تری از هر وب سایت ارائه می‌شود تا صاحبان هر وب‌سایت بتوانند وضعیت خود را با سایت‌های رقیب مقایسه کنند و با اتخاذ استراتژی‌هایی بتوانند وب سایت خود را برای بازار هدف ارتقا دهند. در این رتبه‌بندی درصد رشد و ارتقای هر سایت نیز قابل مشاهده است. در این رتبه‌بندی داده‌هایی ارائه می‌شود که بر اساس آن می‌توان تشخیص داد که سایت‌هایی که دارای رتبه‌های بالایی هستند، چه تصمیماتی اتخاذ کرده‌اند. این رتبه بندی بر اساس الگوریتم‌های بیگ‌دیتا به دست می‌آید؛ به این معنا که کلاسترهای بیگ دیتا پردازش‌ می‌شوند و بر اساس معیارهای روزانه، ماهیانه و میانگین آنها، به وب‌سایت‌ها امتیاز داده می‌شود و مشخص می‌شود که وب سایت چه رتبه‌ای دریافت کرده است.

-

با این اوصاف به صورت کلی می‌توانیم ویژگی‌ها سیستم بومی رتبه دهی به وب سایت‌ها را به شکل زیر خلاصه کنیم:

  • رتبه بندی بر اساس میزان محبوبیت وب سایت‌ها
  • معرفی 5 سایت برتر و 500 سایت بعد از آن در شبکه ایران
  • تحلیل دقیق هر وب سایت
  • مشاهده رشد و ارتقا هر وب سایت
  • استفاده از الگوریتم‌های بیگ دیتا برای رتبه بندی وب سایت‌ها

تفاوت الکسا با سیستم رتبه بندی بومی

تقریبا عملکرد و قابلیت‌هایی که در این سیستم رتبه بندی بومی مشاهده می‌کنیم، شبیه به سیستم رتبه بندی الکسا است. با این وجود عمار بزرگوار از محققان این طرح درباره تفاوت سیستم بومی رتبه بندی وب سایت‌ها با الکسا را چنین توضیح داده است:

البته کار رتبه‌بندی الکسا بر اساس تخمین است؛ اما در این طرح رتبه بندی دقیق و بر اساس الگوریتم‌های بیگ دیتا انجام خواهد شد.

-

اخبار مرتبط:

رتبه الکسا و تولبار الکسا چیست و چه کاربردی دارد؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: ایسنا


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر