وزیر ارتباطات: اینترنت ملی هیچ معنایی ندارد

آذری جهرمی

به دنبال مطرح شدن شایعه اینترنت ملی و قطع دسترسی ایران به اینترنت بین الملل، آذری جهرمی این ادعا را در کرد.

همانطور که می‌دانید چندی پیش به مدت یک هفته اینترنت بین الملل در کشور قطع شد و عملا تنها اینترنت داخلی در دسترس کاربران بود. از سوی دیگر چند روز پیش آقای روحانی، رئیس جمهور کشور، درست زمانی که برای ارائه لایحه بودجه سال 99 در مجلس شورای اسلامی حضور یافت، در خصوص اینترنت ملی اظهار نظر غیرشفافی داشت (بخشی از صحبت‌های وی این بود که شبکه ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند). همه این ماجراها دست به دست هم داد تا شایعه‌ای به نام اینترنت ملی در بین کاربران به شدت جان بگیرد.

درواقع برخی از کاربران معتقد بودند که شبکه ملی اطلاعات ابزاری است تا در آینده اینترنت قطع شود و به این ترتیب ایرانی‌ها از آن به بعد به سرنوشت کره شمالی دچار شده و تنها به اینترنت داخلی دسترسی داشته باشند. حالا پس از این مدت شایعه، امروز آذری جهرمی در این خصوص اظهار نظر کرده و گفت که اینترنت ملی هیچ معنایی ندارد.

آیا ایران به سرنوشت کره شمالی دچار خواهد شد؟

در واقع امروز آذری جهرمی در جلسه هئیت دولت حضور داشت و در جمع خبرنگاران درباره این شایعه که این روزها به شدت در فضای مجازی داغ شده و دست به دست می‌شود، اظهار نظر کرد. به گفته او شبکه ملی اطلاعات با اینترنت ملی کاملا متفاوت است. وی در این خصوص چنین توضیح داد:

چیزی به اسم اینترنت ملی معنای خارجی ندارد و اینترنت یک شبکه جهانی است. اینترنت هم داخلی و بین‌المللی ندارد. شبکه ملی اطلاعات یک تفاوت اساسی دارد و معنای اینترنت ملی و قطع اینترنت جهانی نمی‌دهد.

-

به اعتقاد آذری جهرمی با توجه به اقدامات اخیر آمریکا، توسعه و رشد شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت است. بنا به نظر وزیر ارتباطات، استفاده از لفظ اینترنت ملی، هدفی جز تخریب دستاوردهای جوانان در حوزه ICT ندارد. وی در این مورد چنین توضیح داد:

یادمان نرفته زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و بد عهدی‌های زیادی علیه دولت و ملت ایران انجام داد چه شد. آمریکا با این اقدامات کاری کرد که بسیاری از شرکت‌های ارائه کننده خدمات ابری دیگر هیچ سرویسی به شرکت‌های ایرانی ندهند. همچنین نباید فراموش کنیم که آمریکا اپلیکیشن‌های شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی را از روی گوشی‌ها و اپ استور حذف کرد و سعی کرد به آنها ضربه بزند، یا همچنان بسیاری از خدمات پرداختی جهانی به شرکت‌های ایرانی اعطا نمی‌شود. تمام این موارد به خاطر بد عهدی‌های آمریکاست و باید بدانیم که نباید این کشور برای شرکت‌های ایرانی و جوانان ایرانی تعیین و تکلیف کند که چه موقع رشد کنند و چه موقع رشد نکنند

-

در آخر آذری جهرمی توضیح داد که شبکه ملی اطلاعات با جدیت پیش خواهد رفت تا وابستگی‌های جهانی ما کم شود و بتوانیم از بازار دنیا، سهمی را از آن خود کنیم.

اخبار مرتبط:

رئیس جمهور از تقویت شبکه ملی اطلاعات و عدم نیاز مردم به خارج خبر داد

منبع خبر: None


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Javad

پنج‌شنبه, 21 آذر 1398

تجربه نشان داد که هیچ کاری نمی‌توانید بکنید!!! هرچه مردم را محدودتر کنید بازهم قدرت مقابله با تکنولوژی‌های جدید و سیستم دورزدن اینترنت را نخواهید داشت. همچنان‌که با فیلترینگ تلگرام، قدرت مقابله با فیلترشکن‌ها و وی پی ان‌ها را نداشتید و پروژه شکست خورد و مجبور شدید بکلی اینترنت بین‌المللی را قطع کنید! بهتر بود به جای شبکه ملی اطلاعات، موتور ساده جستجوی فارسی خودتان را تقویت می‌کردید که عرضه این کار ساده را هم نداشتید! شما را چه به شبکه ملی اطلاعات...!!!

پاسخ

ثبت نظر