یک گروه از شرکتهای بزرگ فناوری و رسانه بهصورت مشترک اظهارنامهای را امضا کردهاند که به غولهای فناوری اتهام میزند که قوانین جدید رقابت دیجیتال اتحادیه اروپا را رعایت نمیکنند.
اعلامکنندگان این اظهارنامه ادعا میکنند که شرکتهایی چون گوگل، آمازون، سیب، متا، مایکروسافت و گ تیکتا که بهعنوان "دربانها" توسط اتحادیه اروپا تعریف شدهاند، بهمیزان کافی فعالیت نکردهاند تا با دیگران در صنعت خود به تعامل مؤثر بپردازند.
با توجه به قوانین جدید رقابت اتحادیه اروپا، شرکتهایی با بیش از 45 میلیون کاربر فعال ماهانه و ارزش بازار بیش از 75 میلیارد یورو بهعنوان دربان محسوب میشوند. این شرکتها موظف به اجازه رقابت برنامههای رقیب و عدم اجرای سیاستهایی که به برتری خدماتشان نسبت به دیگران منجر میشود، میباشند.
این اظهارنامه توسط گروه رسانهای بینالمللی Schibsted، موتور جستجوی محیطی دوستدار Ecosia، موتور جستجوی متمرکز بر حریم خصوصی Qwant، برنامه پیامرسانی امن Element و سرویس VPN ProtonVPN امضا شده است. این شرکتها ادعا میکنند که شرکتهای دربان با رقبا هماهنگی نکردهاند یا راهحلهایی ارائه کردهاند که با قوانین جدید اتحادیه اروپا همخوانی ندارد.
آنها همچنین اظهار کردهاند که کسبوکارها و مصرفکنندگان درباره آینده پس از 17 اسفند امسال (7 مارس 2024) اطلاعات کافی ندارند؛ لازم است که شش دربان بزرگ فناوری پس از این تاریخ کسبوکارهای خود را با DMA هماهنگ کنند.
در این اظهارنامه آمده است:
امضاکنندگان این اظهارنامه نماینده هزاران کسبوکار تحت تأثیر DMA هستند. آنها از دربانان خواستهاند تا با کاربران تجاری و سایر ذینفعان، همچون انجمنهای تجاری و مصرفکننده، بهصورت سازنده در گفتگو بپردازند و در راهحلهای انطباق پیشنهادی خود برای مطابقت با قوانین، تلاش بهتری داشته باشند.
امضاکنندگان افزودهاند: از کمیسیون اروپا و پارلمان اروپا خواستهاند که از تمام توان خود برای اطمینان از پیروی کامل از DMA توسط دربانان از 7 مارس 2024 استفاده کنند.
کریستین کرول، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Ecosia، پیش از امضای این اظهارنامه به CNBC گفته است که رگولاتورها باید توانایی نظارت بر شرکتهای فناوری بزرگ را داشته باشند؛ در غیر این صورت، کسبوکارهایی مانند آنها در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
کلاین به CNBC اظهار داشته است: همواره چالشهای بزرگی وجود داشته است؛ گوگل بیش از یک دهه است که انحصار دارد، اما من فکر میکنم که اکنون بهتر از گذشته نگاه میکنیم. اینکه در 7 مارس چه اتفاقی خواهد افتاد هنوز مشخص نیست، اما سال 2024 باید سالی باشد که انتخاب منصفانهای در جستجوی آنلاین برای اروپا ایجاد شود.
کرول افزود: سیاستگذاران اتحادیه اروپا باید یک بازار دیجیتالی فراهم کنند که رقابت و انتخاب منصفانه را برای مصرفکنندگان و کسبوکارهای اروپایی فراهم کنند.
برای Ecosia و سایر موتورهای جستجوی رقیب، پیشنهاد گوگل برای "choice screen" یک موضوع خاص بود، که در آن موتورهای جستجو در یک پنجره به صورت منصفانه نمایش داده میشد.
با عدم وجود صفحه انتخابی که بهطور منصفانه طراحی شده باشد، بهطور مطابق با متن DMA، تغییر مثبت در سهم بازار قابل مشاهده نخواهیم بود، بلکه شاهد تثبیت بیشتر سلطه دربانانی مانند گوگل خواهیم بود.
اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.
منبع خبر: cnbc.com
ثبت نظر