آیا اپراتورهای ایرانی 3G را خاموش می‌کنند؟

3G.jpg

رویکرد جهانی در حال حاضر به سمت خاموش کردن 3G است. اما تصمیم اپراتورهای ایرانی در این باره چیست؟

با روی کار آمدن تکنولوژی‌های جدید، به مرور زمان تکنولوژی‌های قبلی از رده خارج می‌شوند. حالا این اتفاق برای 3G هم در حال افتادن است. درواقع گفته می‌شود وادفون (بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در اروپا)، فرآیند خاموش کردن 3G را در ایتالیا آغاز کرده است. به گفته‌ی خود وادفون این فرآیند از 25 ژانویه یعنی 6 بهمن ماه آغاز شده است و تا 28 فوریه، یعنی دهم اسفند ماه هم به پایان خواهد رسد. حتی این روند قبلاً (در ماه فوریه) هم در هلند رخ داده بوده است.

این موضوع از آنجایی ریشه می‌گیرد که با مهاجرت کاربران به شبکه نسل 4، اپراتورها هم تصمیم گرفته‌اند تا با خاموش کردن 3G، فرکانس‌های 3G را به شبکه‌ی نسل چهارم و حتی نسل پنجم اختصاص دهند. اگرچه چنین تصمیمی به بهبود شرایط برای 4G و 5G منجر خواهد شد اما برای کاربرانی که دستگاه‌های آن‌ها از 4G پشتیبانی نمی‌کند، دردسرساز خواهد شد و عملاً منجر به قطع دسترسی آن‌ها به اینترنت خواهد شد.

دیر یا زود این اتفاق در ایران هم رخ می‌دهد اما بدون شک روند آن دیرتر از اروپا خواهد بود زیرا مسلماً در ایران تعداد بیشتری از افراد هستند که از گوشی‌هایی استفاده می‌کنند که از 4G پشتیبانی نمی‌کند. از طرفی قیمت بالای گوشی هوشمند هم دلیلی مضاعف برای عدم توان خرید گوشی جدید توسط این افراد شده است.

در این بین اما باید بگوییم که همراه اول، به عنوان اپراتوری با بیشترین تعداد مشترکان تلفن همراه و 3G در کشور، مدتی است که به فکر خاموش کردن 3G در کشور افتاده است و گویا چند ماهی است که در حال تحقیق و مطالعه روی این مسئله است. نهایتاً مرتضی طاهری‌بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول گفته است که خاموش کردن 3G از سال 1402 آغاز شده و تا 1403 به پایان خواهد رسید. وی در این خصوص چنین گفته است:

در ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ این اتفاق خواهد افتاد. چون فرکانس مهم است. پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۲۵ همچنان مصرف شبکه 4G رو به رشد باشد. این ترافیک به فرکانس نیاز دارد. هرچه مصرف 4G بیشتر می‌شود باید از فرکانس‌های 2G و 3G کم و به 4G داده شود و به جایی می‌رسیم که مصرف 3G از درصدی پایین‌تر می‌آید و به‌صرفه نیست که روشن بماند.

-

010-1-1912x2048.jpg
-

وی همچنین توضیح داده است که در حال حاضر میزان استفاده از دیتای 3G در شبکه‌ی همراه اول به زیر 20 درصد رسیده است.

حتی ایرانسل هم در حال خاموش کردن 3G است. بیژن آرمند، مدیرعامل ایرانسل در این باره چنین توضیح داده است:

از نظر فنی فکر می‌کنم بهتر باشد 3G را خاموش کنیم چون گوشی‌ها یا فیچرفون هستند که دیتا ندارند و 2G را پشتیبانی می‌کنند یا اسمارت‌فون هستند که 4G را پشتیبانی می‌کنند. الآن ترافیک دیتا روی 3G خیلی کم است و روز‌به‌روز کمتر هم می‌شود. ما در شبکه بررسی کردیم که کدام راه بهتر است. مشکل اینجاست که حدود۲۰ تا ۲۵ درصد گوشی‌های داخل شبکه هنوز فیچرفون یا گوشی‌هایی هستند که 4G را پشتیبانی نمی‌کنند. به همین دلیل هنوز تیم فنی و مارکتینگ ما به این نتیجه نرسیده‌اند که توسعه فنی را فقط روی 4G انجام بدهند یا یکی از تکنولوژی‌ها را کنار بگذارند.

-

در تصویر زیر میزان استفاده از 3G تا پایان پاییز 99 را می‌بینید که خود نشان می‌دهد که هنوز اپراتورها فاصله‌ی زیادی تا خاموش کردن 3G دارند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: پیوست


8 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

mr-b71

سه‌شنبه, 14 بهمن 1399

باز یه کاری میخوان بکنن که پشتش فکر و منطق نیست

پاسخ

مهدی ق.

پنج‌شنبه, 16 بهمن 1399

#عقب_مونده_نباشیم
جاهایی تو دنیا وجود داره که فقط سیگنال 4G وجود داره حتی خبری از 3G و 2G تو اون مناطق نیست بخاطر مردم فقیر ایران که هنوز از گوشی های قدیمی استفاده میکنند هنوز نسل دوم و نسل سوم برقرار هست ، اگه این مشکلات اقتصادی خیلی زودتر اتفال می افتاد شاید حتی نسل 1 هم حذف نمیشد

مهدی ق.

پنج‌شنبه, 16 بهمن 1399

چند تا کشور هم 2G رو خاموش کردند ولی تو ایران امکان خاموش کردند 2G نیست چون خیلی از ما ایرانی ها هنوز فقیر هستیم و بعضی هامون گوشی داریم که فقط 2G رو پشتیبانی میکند اما اونایی که اینترنت میخواهند 4G براشون کافیست این وسط 3G اضافی هست من میگم همین الان 3G رو حذف کنند و روی 5G کار کنند

پاسخ

فرزاد

شنبه, 18 بهمن 1399

کاش منم برای کامنت گذاشتن دلار میگرفتم و میشد اینقد متوهی نظر داد

mr-b71

پنج‌شنبه, 16 بهمن 1399

آقای مهدی ق چه بلایی سر عقل و منطقت اومده که فکر میکنی چون مشکلات اقتصادی دیر رخ داده الان جلو مونده هستیم؟خودت داری میگی فقر مردم ایران باعث شده گوشیهای نسل قدیم استفاده کنن.آیا بیشتر مشکلات اقتصادی و فقر مردم به دلیل اون افراد بی فکر و منطقی که برای من و تو تصمیم میگیرن نبوده؟فکر کنم توهم جلو مونده بودن داری

پاسخ

مهدی مسکنی

شنبه, 18 بهمن 1399

حذف 3G یعنی قطع دسترسی حدود 20 میلیون نفر از مردم ایران به اینترنت، فراموش نکنیم سرعت اینترنت 3G برای خیلی از کارهای روز مره کافی هست و انجام مکالمه صوتی و تصویری از طریق آن امکان پذیر می باشد و برای رانندگان تاکسی های اینترنتی کاملا کار راه انداز می باشد.
البته بطور قطع تا دو سال آینده 3G در کشور ما فعال خواهد بود.

پاسخ

آرمان

شنبه, 18 بهمن 1399

هنوز نصف ایران 4 جی نشده چی رو میخوان حذف کنند؟!

پاسخ

مجتبی

شنبه, 18 بهمن 1399

سلام. والله 4G اینقدر افتضاح شده و نوسان داره که اعصاب ادمو خورد میکنه، من ساکن کرمانم و بخوام مکالمه تصویری کنم رو 4G اینقدر اذیت میشم که نت گوشیم رو میزارم رو 3G و مکالمه تصویری میکنم و خیلی سرعتش ثابت تره !

پاسخ

ثبت نظر