5 تکنیک و ترفند طلایی که هر کپی رایتر حرفه‌ای باید بداند

5 تکنیک و ترفند طلایی که هر کپی رایتر حرفه‌ای باید بداند

کپی رایتینگ، شغل جالب و کاربردی که این روزها به شدت نیاز به آن احساس می‌شود اما به همان اندازه با کمبود متخصصان آن رو به رو هستیم! با فیسیت همراه باشید تا 5 تکنیک و ترفند طلایی که هر کپی رایتر حرفه‌ای باید بداند را به شما بگوییم

کپی رایتینگ واژه‌ای که به تازگی در ایران آن را می‌شنویم و کمتر کسی را می‌شناسیم که در این حوزه فعالیت داشته باشد. با این وجود در دنیای اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی، وب سایت‌های مختلف و... مدتی است که به شدت به دنبال جذب این افراد هستند، افرادی که بتوانند با کلام خود مخاطبان و مشتریان را جذب کنند!

بگذارید در ابتدا تعریفی کلی از کپی رایتینگ داشته باشیم و در ادامه 5 نکته طلایی که هر کپی رایتر حرفه‌ای باید بداند را با شما در میان بگذاریم.

 

کپی رایتینگ چیست

کپی رایتینگ (Copywriting) در اصل به معنای نوشتن یک متن با هدف تبلیغاتی است و یکی از روش‌های مارکتینگ محسوب می‌شود. درواقع محصولی که از نوشتن محتوا با هدف معرفی یک برند، آگاهی بخشی درباره یک محصول و راضی کردن گروهی از کاربران برای انجام یک کار مثلاً کلیک کردن روی یک لینک، کامنت گذاشتن درباره یک مطلب و در بهترین حالت خرید یک محصول و... تولید می‌شود، کپی نامیده می‌شود.

اهمیت کپی رایتینگ، جذب مخاطب بیشتر

اهمیت کپی رایتینگ، جذب مخاطب بیشتر

 

5 نکته طلایی که هر کپی رایتر حرفه‌ای باید بداند

1- عنوان اصلی، چشمگیرترین بخش محتواست

مخاطبان از کانال‌های متفاوتی می‌توانند به وب سایت شما و یا محتوایی که تولید کرده‌اید برسند. چه این رسیدن از طریق شبکه‌های اجتماعی باشد، چه از طریق موتور جستجو و چه از هر روش دیگری، اولین چیزی که چشم آن‌ها می‌خورد، عنوان اصلی است. بنابراین اولین قدمی که برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه‌ای باید بردارید، یادگیری نوشتن عنوان‌های جذاب و گیراست.

برای نوشتن عنوان چندین تکنیک مختلف وجود دارد که بسته به موضوع نوشته خود می‌توانید از این تکنیک‌ها استفاده کنید که چند نمونه این تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از کلمه بهترین: یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌های نوشتن عنوان اصلی، استفاده از کلمه بهترین است برای نمونه بهترین گوشی‌های 2018. بی‌شک این نوع عناوین جذاب‌ترین و ترغیب‌کننده‌ترین عناوین هستند.
  • استفاده از کلمه چطور یا چگونه: حتماً برای خودتان هم پیش آمده که وقتی به دنبال رفع یک مشکل هستید در جستجوهایتان از کامه چطور استفاده می‌کنید مثلاً عبارت چطور یک کپی رایتر حرفه‌ای باشیم را سرچ می‌کنید. بنابراین عناوینی که با عبارت چطور و چگونه شروع می‌شوند، در نوع خود جذاب‌ترین عناوین موجود هستند.

 

2- حقیقت را بگویید اما به هیجان‌انگیزترین شکل ممکن

اولین نکته‌ای که هر کپی رایتر حرفه‌ای باید انجام دهد، نوشتن حقیقت است. در اولین مرحله هیچ‌گاه سعی نکنید با انتخاب عنوانی که کاملاً اغراق دروغین است، کاربر را به سایت خود بکشانید. مرحله بعد به خود نوشته شما برمی‌گردد. سعی نکنید تنها برای فروش محصول خود، اطلاعات غلطی را به مخاطب بدهید. شاید با این چنین نوشته‌ای بتوانید یک محصول را بفروشید اما کار یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی تنها فروش یک محصول به یک مخاطب نیست بلکه شما به عنوان یک کپی رایتر باید با عنوان تمام مزایا و معایب محصول، بدون غرض‌ورزی، به کاربر اطمینان دهید که این محصول دقیقاً همانی است که نیازهایش را برطرف می‌کند.

البته در تولید محتوا چاشنی هیجان‌انگیزی را فراموش نکنید. سعی کنید همه حقایق را به زبانی زیبا و با کلماتی دلنشین بیان کنید.

یک کپی رایتر حرفه‌ای همیشه حقیقت را می‌گوید

یک کپی رایتر حرفه‌ای همیشه حقیقت را می‌گوید

 

3- ساده نویسی به معنای بی‌ارزش بودن محتوا نیست

حتماً تجربه خواندن مقاله یا خبر در وب سایت‌هایی را داشته‌اید که نصف کلماتش عربی است! اصلاً چرا راه دور برویم همین سخنانی که گاه و بی گاه از اخبار می‌شنویم و به حدی ثقیل هستند که باید چند بار دیگر برگردید و دوباره آن را بخوانید تا مفهوم جملات را متوجه شوید. شاید نویسنده این مقالات فکر می‌کنند نوشتن یک متن ثقیل به معنای حرفه‌ای بودن آن است اما اصلاً این طور نیست. شما به دنبال جذب مخاطبید پس ساده و روان و قابل فهم بنویسید. از ساده‌ترین کلمات استفاده کنید. جملات مفهوم بنویسید و برای خوانش بهتر جملات از علائم نگارشی استفاده کنید. درواقع مطمئن شوید خواننده سریع مفهوم جملات شما را می‌فهمد و باور کنید که لازم نیست با به کار بردن کلمات ثقیل، حرفه‌ای بودن خودتان را به مخاطب ثابت کنید.

 

4- خوانا بنویسید

یک کتاب را در نظر بگیرید که مطالب فوق‌العاده عالی و خاصی دارد اما هرچه تلاش می‌کنید بیش از چند دقیقه نمی‌توانید آن را بخوانید. می‌دانید مشکل کجاست؟ حتماً در این کتاب کلمات رگباری پشت سر هم آمده‌اند، بدون هیچ فضای خالی، بدون هیچ عکسی، بدون هیچ عنوانی که به شما بگوید وارد بخش جدیدی شده‌اید. این بدترین مشکلی است که هنوز هم در انواع وب سایت‌ها می‌بینیم.

فراموش نکنید به مخاطب فرصتی برای استراحت بدهید. اصلاً گذشته از استراحت، در نظر بگیرید که شما تنها وب سایتی نیستید که به مخاطب نشان داده می‌شود بنابراین اگر نتوانید همان ابتدا مخاطب را جذب کنید، فوراً صفحه وب سایت شما را می‌بندد. درواقع مخاطبان حوصله خواندن همه مطلب شما را ندارد و ابتدا با اسکن کردن کل صفحه تصمیم می‌گیرد که آیا صفحه وب شما همانی است که به دنبالش است و یا نه.

پس به عنوان یک کپی رایتر حرفه‌ای، مطمئن شوید که مطلبتان قابل اسکن است. آن را عنوان‌بندی کنید، از تصاویر زیبا، مرتبط و دارای مفهوم در متن استفاده کنید و برای همه تصاویر زیرنویس در نظر بگیرید. به این ترتیب هم مخاطب خسته نمی‌شود و هم فرصت دارد تا کل مطلب شما در عرض چند ثانیه متوجه شود.

خوانا نویسی را فراموش نکنید

خوانا نویسی را فراموش نکنید

 

5- قصه بگویید

بگذارید نکته آخر تجربه شخصی خود من به عنوان یک نویسنده باشد! اوایلی که شروع به نوشتن کرده بودم تصورم این بود که باید نکات کلیدی را به دست مخاطب برسانم، درست مانند خلاصه نویسی برای امتحان! اما وب سایت شما جزوه دانشگاهی نیست. درواقع مخاطب دوست دارد که پاسخ مشکلش را در قالب یک داستان جذاب بشنود. بنابراین روی تکنیک داستان سرایی کار کنید و به نوشته خود روحی بدهید که مخاطب را با خواندن هر جمله، به سراغ جمله بعدی بکشاند!

تکنیک داستان سرایی را در کپی رایتینگ فراموش نکنید

تکنیک داستان سرایی را در کپی رایتینگ فراموش نکنید

 

مقالات مرتبط:

بک لینک سازی، غول چراغ جادوی سئو

چطور با تولید محتوا وب سایت خود را متحول کنیم

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

بابک

دوشنبه, 20 مرداد 1399

از خواندن این موضوع واقعا لذت بردم درود بر شما

پاسخ

بلال فروش

دوشنبه, 20 مرداد 1399

دوستان با Copyrighting که حقوقی هست اشتباه نگیرید

https://expresswriters.com/copywriting-vs-copyrighting/

پاسخ

ثبت نظر