یکی از تحلیلگران مشهور و نزدیک به کمپانی اپل میگوید که در دوران مدیریتی استیو جابز و تیم کوک، هر دو این مدیران یک اشتباه بزرگ انجام دادند و نتفیلیکس را در اختیار خود نگرفتند که این بزرگترین اشتباه استراتژیک اپل طی 10 تا 12 سال پیش است.
یکی از تحلیلگران مؤسسهی Wedbush Securities، دن ایوز، که مدتی قبل اخبار دقیقی مربوط به سهام اپل را منتشر میکرد، حالا از اعتقادات خود گفته و اذعان داشته که «بزرگترین اشتباه استراتژیک اپل» این بوده که نتفلیکس (Netflix) را تصاحب نکرده است.
در گزارشی که وبسایت 9to5Mac منتشر کرده؛ دن ایوز گفته است که در سالهای اخیر شاهد این بودیم که اپل تلاش بسیار زیادی کرده و هزینه سنگینی نیز پرداخت کرده تا بتواند سهم زیادی از صنعت استریم محتوا را به خود اختصاص دهد اما در این کار موفق نبوده است و در پشت سر رقبای بزرگی مثل نتفلیکس، آمازون و دیزنی قرار دارد. اعتقاد این تحلیلگر بر این است که تصاحب نکردن نتفلیکس صرفا اشتباه استراتژیک تیم کوک محسوب نمیشود؛ چرا که در زمان استیو جابز نیز این کار انجام نشده بود و حتی تصمیمی نیز در این رابطه گرفته نشده بود.
این تحلیلگر در مصاحبهای با Yahoo Finance میگوید که اگر اپل موفق شده بود تا نتفلیکس را تحت مجموعه خود قرار دهد، حالا وضعیت و شرایط بهتری در دنیای سرویس استریم ویدئو داشت. دن ایوز تصاحب نکردن نتفلیکس را بزرگترین اشتباه استراتژیک تیم کوک و استیو جابز در ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر عنوان میکند.
نتفیلیکس اکنون در سراسر جهان بیش از 203 میلیون کاربر دارد که این تعداد از کاربران سرویس استریم دیزنی پلاس نیز بیشتر است، بیش از یک سال پس از آغاز به کار رسمی این سرویس در نوامبر سال گذشتهی میلادی که مصادف با آبان و آذر ماه 1398 بود، این شرکت توانست به رکورد 94.9 میلیون کاربر دست پیدا کند. در طرف مقابل اپل هنوز نتوانسته موفقیتی بدست آورد و بهصورت رسمی تعداد کاربران سرویس اپل تی وی پلاس را اعلام نکرده است. تحلیلگران میگویند یکی از مشکلات اپل تی وی پلاس، کمبود نسبی محتوا است.
دن ایوز معتقد است که اپل باید از همین امروز اقدام کرده و استدیوهای فیلم سازی را تصاحب کند. او گفته است که محتوای کم در اپل تی وی پلاس مثل این است که عمارت بزرگی داشته باشید، اما در آن از وسایل زیادی استفاده نشده باشد. این تحلیلگر از اهمیت بسیار زیاد محتوا میگوید و با اشاره به نکاتی اعلام میکند که اپل باید به دنبال شرکتهایی مثل Lionsgate، MGM و A24 برود تا بتواند وضعیتش را درست کند؛ در غیر این صورت اپل موفقیتی به دست نخواهد آورد.
این تحلیلگر اولین نفری نیست که چنین دیدگاهی دارد و آن را بیان میکند. بنیانگذار نتفلیکس، رندالف، هفتهی گذشته گفت اپل تی وی پلاس «هیچ بهانهای» برای عقب ماندن از رقبا ندارد. رندالف، از اپل انتقاد کرد و گفت که این شرکت به جای هدیه دادن به کاربران به فکر سرمایهگذاری روی محتوا خود باشد تا کاربران دلیلی را پیدا کنند و به سراغ اپل تی وی پلاس بروند.
در یک ماه گذشته گزارشی منتشر شده که ۶۲ درصد از مشترکین سرویس اپل تی وی پلاس در حال استفاده از دورهی آزمایشی رایگان هستند و حداقل ۲۹ درصد از این افراد زمانی که دورهی اشتراکی رایگان تمام شد، هیچ برنامهای برای خریداری پلن اشتراکی ندارند. این گزارش و آمار براساس یک نظرسنجی به وجود آمده است و بسیار دقیق است.
اپل در هفته گذشته جلسهای را با حضور سرمایهگذاران برگزار کرد که بعد از این جلسه تیم کوک در رابطه با ویروس کرونا و قوانین اپ استور و چالشهای پیش رو در سال ۲۰۲۱ صحبت کرد.
تیم کوک در ادامه سخنان خود در رابطه با اپل تی وی پلاس گفت که رویکرد شرکت کوپرتینویی در قبال این سرویس از همان زمان آغازبهکار، روایت داستانهایی بوده است که اهمیت دارند. مدیرعامل اپل میگوید که اپل به بازار استریم بهعنوان حوزهای با فضای کافی برای فعالیت چندین بازیگر نگاه میکند. تیم کوک اعلام کرد که اپل با تولید محتوای باکیفیت که روی انسانیت تمرکز داشته باشد آغاز خواهد کرد و خود را از سایر رقبا جدا خواهد کرد. یکی از سریالهای مورد توجه اپل، Ted Lasso بوده که توسط افراد زیادی مورد استقبال قرار گرفته است.
در واقع سریالهای The Morning Show، Ted Lasso و For All Mankind توجه مردم را جلب کردهاند؛ اما هیچیک از آنها نتوانسته است در حد و اندازهی آثاری مثل The Queen’s Gambit (نتفلیکس) و The Mandalorian (دیزنی) اثرگذار باشد و به نیروی فرهنگی تبدیل شود.
اپل در سال ۲۰۲۱ فصل جدید سریالهای متعددی را به همراه فیلمها و مستندهای جدید پخش میکند. قسمت نخست فصل دوم For All Mankind بهتازگی پخش شده است و فصل جدید The Morning Show در آیندهای نزدیک پخش میشود.
اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.
منبع خبر: 9to5mac
ثبت نظر