اپل از کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو رونمایی کرد

مک استودیو.jpg

کمپانی اپل با برگزاری رویداد Peek Performance از سری جدید آیفون SE و آیفون 13 و 13 پرو سبز رنگ، سوپرایزی ویژه برای کاربران داشت و آن هم رونمایی از کامپیوتر مک استودیو جدید بود. محصولی که از تراشه‌ی فوق‌العاده قدرتمند و سریع M1 اولترا به‌عنوان قلب تپنده بهره می‌برد.

مک استدیو جدید اپل همان مک مینی باید بدانیم که توان پردازشی خارق‌العاده‌ای به لطف تراشه‌ی M1 اولترا به ارمغان می‌آورد. این محصول که بیشتر شبیه به سیستم دسکتاپ یکپارچه است، از لحاظ بیرونی شباهت زیادی به مک مینی دارد اما در باطن خود، یک محصول بی‌رقیب به حساب می‌آید. اپل در رابطه با قدرت پردازشی این محصول ادعای زیادی را مطرح کرده که یکی از آن‌ها، قدرتمندتر بودن این محصول از بهترین کامپیوتر مک پرو موجود است.

این مک استودیو جذاب، چهار پورت تاندربولت ۴ در بخش پشتی خود دارد. پورت اترنت هم برای اتصال کابل اینترنت به دستگاه در نظر گرفته شده که سرعت آن ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است. علاوه بر این‌ها، دو پورت USB-A، یک پورت HDMI و همچنین جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون هم از جمله پورت‌های این محصول را تشکیل می‌دهند. از جمله قابلیت‌های بی‌سیم مک استودیو هم می‌توان به پشتیبانی از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵ اشاره کرد.

البته این نکته بسیار مهم است که مدل مجهز به M1 مکس این محصول از دو پورت USB-C با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در جلو و مدل مجهز به M1 اولترا هم به دو پورت تاندربولت ۴ با سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه در همین بخش مجهز شده‌اند. این مک استودیو یک کارت‌خوان کارت SD هم روی پنل جلویی دریافت می‌کند تا از لحاظ اتصالات، همه چیز در بهترین شرایط قرار داشته باشد. کوپرتینی‌ها مدعی شده‌اند که مک استودیو جدید می‌تواند در نهایت از ۴ نمایشگر پرو دیسپلی XDR و یک تلویزیون ۴K اپل پشتیبانی کند.

lcimg_fdf22f4d_15be_4f9d_a0d2_9f15780b1ae1.webp
-

اپل ادعا می‌کند که با تراشه M1 مکس قادر خواهد بود ۵۰٪ عملکرد سریع‌تری از مک پرو با پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای زئون و دو و نیم برابر سریع‌تر از آی‌مک ۲۷ اینچی با تراشه‌ی ۱۰ هسته‌ای i9 اینتل از خود به نمایش بگذارد.اما مدل مجهز به تراشه‌ی M1 اولترا حدود ۳٫۸ برابر سریع‌تر از آی‌مک ۲۷ اینچی و تقریبا ۶۰٪ سریع‌تر از مک پرو است. اپل البته هیچ تستی را برای اثبات حرف‌های خود انجام نداده اما با در نظر گرفتن اینکه M1 اولترا از ترکیب دو تراشه‌ی M1 مکس به‌وجود آمده، می‌توان گفته‌های شرکت آمریکایی را تأیید کرد.

تراشهM1 اولترا نه یک تراشه بلکه یک ابرتراشه در دنیای کامپیوتر به حساب می‌آید چرا که پهنای باند حافظه‌ی آن به رقم شگفت‌انگیز ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. همچنین امکان پشتیبانی از ۱۲۸ گیگابایت رم یکپارچه هم در آن وجود دارد. از جمله قابلیت‌های این پردازنده می‌توان به ۲۰ هسته شامل ۱۶ هسته‌ی قدرتمند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف، گرافیک ۶۴ هسته‌ای و پردازشگر عصبی ۳۲ هسته‌ای اشاره کرد. طبق گفته‌های اپل، این تراشه حدود ۸ برابر سریع‌تر از تراشه‌ی M1 است که دو سال قبل رونمایی شد و در مک مینی به عنوان قلب تپنده حضور دارد. مک استودیوی جدید همچنین با نمایشگر استودیو دیسپلی اپل که در همین رویداد هم از آن رونمایی شده پشتیبانی می‌کند.

مک استودیو با تراشه‌ی M1 مکس در مدل پایه ۲۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است در حالی که مدل مجهز به M1 اولترا ۴۰۰۰ دلار قیمت دارد. استودیو دیسپلی هم به‌عنوان یک نمایشگر اکسترنال، با قیمت پایه‌ی ۱۶۰۰ دلار در دسترس قرار می‌گیرد. فروش این محصولات هم رسما در تاریخ ۱۸ مارس (۲۷ اسفند) آغاز خواهد شد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: THEVERGE

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر