به نظر می‌رسد میلیون‌ها گوشی اندرویدی با برنامه‌های پیش‌فرض حاوی بدافزار به بازار عرضه شده‌اند

kjghk.jpg

گذشته را به یاد بیاورید که دلواپس بودیم تا دستگاه‌هایمان از بدافزار محافظت شوند، اکنون انگار باید دقت کنیم که محصولاتی را نخریم که ممکن است به طور اولیه بدافزار داشته باشند. گزارشی جدید ادعا می‌کند که تعدادی از شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی با قیمت مناسب، به دلیل سیاست‌هایی که در زنجیره تأمین نرم‌افزارهای خود پیگیری می‌کنند، گوشی‌هایی را به بازار ارائه داده‌اند که برنامه‌های پیش‌فرض آن‌ها به بدافزار آلوده هستند و کاربران نمی‌توانند به راحتی با آن‌ها مقابله کنند.

محققان امنیت سایبری شرکت بین‌المللی Trend Micro، که مقر اصلی آن در ژاپن است، در گزارشی از رشد تعداد دستگاه‌هایی گزارش داده‌اند که از ابتدا بدافزار دارند. این مسئله به نظر می‌رسد به این دلیل است که شرکت‌های سازنده دستگاه‌های اندرویدی در مسابقه سختی برای ارائه محصولات با قیمت مناسب می‌باشند و از زمانی که کسب درآمد در این صنعت سخت‌تر شده، برون‌سپاری توسعه نرم‌افزار یا استفاده از فریمورهای رایگان بیشتر شایع شده است.

ترند مایکرو ادعا می‌کند که در اکثر فریمورهایی که در گوشی‌های با قیمت مناسب وجود دارد، کدهایی را کشف کرده که به نظر می‌رسد مربوط به "پلاگین‌های بی‌صدا" است. برخی از این پلاگین‌ها در بازارهای سرپناه اینترنتی به فروش می‌رسد و تبلیغات آن‌ها در فیسبوک، یوتوب و سایر پلتفرم‌ها قابل مشاهده است.

android-14-beta-1-1-patch-drops-with-bug-fixes-and-more-heres-all-you-need-to-know-1024x683.jpg.webp
-

بدافزارهای پیش‌فرض روی گوشی‌های اندرویدی چه عملیاتی انجام می‌دهند؟

تعدادی از این پلاگین‌ها به جنایتکاران سایبری این امکان را می‌دهند که تا حدودی کنترل دستگاه‌های اندرویدی را بر عهده بگیرند و اطلاعات محرمانه کاربر را سرقت کنند. برخی از این کدها هم قابلیت دانلود دیگر بدافزارها را در دستگاه‌های آلوده ایجاد می‌کنند.

پژوهشگران امنیت سایبری Trend Micro ادعا می‌کنند که میلیون‌ها دستگاه در سراسر جهان به این بدافزارها آلوده شده‌اند، اما اکثر آن‌ها در شرق اروپا و جنوب شرق آسیا می‌باشند. این شرکت تایید کرده است که این بدافزارها در گوشی‌های حداقل 10 برند موجود بوده که اغلب آن‌ها چینی هستند. آن‌ها همچنین انتظار دارند که حداقل 40 برند دیگر نیز به این برنامه‌های خرابکار آلوده شده باشند.

با توجه به اینکه این برنامه‌ها معمولاً با آسانی از روی دستگاه‌ها حذف نمی‌شوند، محققان توصیه می‌کنند که از برندهایی استفاده کنید که زنجیره تأمین بهتری دارند؛ زیرا به نظر می‌رسد که حتی آنتی‌ویروس‌های موبایلی نیز نمی‌توانند این تهدیدات را شناسایی کنند و شما نمی‌توانید به آسانی بفهمید که آیا در خطر هستید یا نه.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: blackhat

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر