این ابرکامپیوتر توانایی معادل مغز انسان را داراست

quantomi.JPG

DeepSouth، ابررایانه با توان معادل مغز انسان، می‌تواند به درک بهتر از جنبه‌های علمی جدید و کاربردی کمک کند.

مغز انسان با مصرف انرژی کارآمد و توان ۲۰ وات، به قدرت پردازش معادل یک اگزافلاپ در ثانیه می‌رسد. در حال حاضر، محققان استرالیایی در دانشگاه وسترن سیدنی اولین ابررایانه‌ای را ساخته‌اند که قادر است شبکه‌ها را به شبیه‌سازی مغز انسان در مقیاس مشابهی ببرد. این ابرکامپیوتر با نام DeepSouth به ساخت دانشگاه وسترن سیدنی متعلق است.

وقتی DeepSouth در سال آینده آنلاین شود، قادر به انجام ۲۲۸ تریلیون عملیات سیناپسی در هر ثانیه خواهد بود که با نرخ تخمینی توان پردازشی مغز انسان رقابت خواهد کرد. امیدواری است که DeepSouth به درک بهتری از عملکرد مغز انسان بیانجامد و از این توان برای پردازش حجم عظیمی از اطلاعات بهره‌مند شود. اگر محققان بتوانند این موضوع را حل کنند، ممکن است روزی مغز سایبورگی با قدرت بیشتر از مغز انسان ایجاد شود و به‌علاوه، درک انسان از عملکرد مغز تغییر یابد.

آندره ون شایک، مدیر مرکز بین‌المللی سیستم‌های نورومورفیک دانشگاه وسترن سیدنی، اظهار داشت: «پیشرفت در درک ما از نحوه‌ی محاسبه‌ی مغز با استفاده از نورون‌ها به‌دلیل ناتوانی در شبیه‌سازی شبکه‌های شبیه مغز در مقیاس بزرگ با مشکل مواجه است.»

کامپیوتر کوانتومی آنلاین

شایک همچنین افزود: «شبیه‌سازی شبکه‌های عصبی مغز انسان روی رایانه‌های استاندارد با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی و سی پی یوهای چندهسته‌ای بسیار کند و انرژی‌بر است، اما سیستم ما این شرایط را تغییر خواهد داد.»

ایجاد خاطرات ساختگی توسط مغز نیز موضوعی است که DeepSouth می‌تواند تأثیرگذاری چشمگیری در مطالعات علوم اعصاب داشته باشد. زالف اتین کامینگز از دانشگاه جان هاپکینز تأکید دارد: «اگر می‌خواهید مغز را درک کنید، این ابرکامپیوتر بهترین ابزار برای شما خواهد بود.» او افزود: «دو دسته از محققان علاقه‌مند به این فناوری هستند؛ کسانی که در زمینه‌ی علوم اعصاب فعالیت دارند و افرادی که قصد دارند با هوش مصنوعی به شبیه‌سازی راهکارهای مهندسی جدید بپردازند.»

همانطور که بیزنس‌اینسایدر اشاره می‌کند، DeepSouth یکی از پروژه‌های تحقیقاتی است که با هدف ایجاد کامپیوتری برای رقابت با مغز انسان در حال توسعه است. همچنین، محققان دیگر نیز در تلاش هستند تا با ایجاد «رایانه‌های بیولوژیکی» که از طریق سلول‌های واقعی مغز تغذیه می‌شوند، با این چالش مقابله کنند.


اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: businessinsider.com

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر