زمین گرم‌ترین ژانویه عمر خود را سپری کرد

zamin garm.jpg

در سال گذشته، زمین تجربه کرد که روزهای گرم‌تری نسبت به سال‌های قبل داشته است، اما اطلاعات نشان می‌دهد که در آینده، گرما افزایش خواهد یافت.

رکوردشکنی‌های دما همچنان ادامه دارد و طبق گزارش سرویس رصد تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه‌ی اروپا، ژانویه‌ی امسال با ثبت دمایی ۱٫۷ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین پیش از دوران صنعتی‌شدن، گرم‌ترین ژانویه‌ی ثبت‌شده در تاریخ زمین بود. این نشان می‌دهد که در یک دوره‌ی ۱۲ ماهه، میانگین دمای جهانی بیش‌تر از ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد از میانگین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بوده است که به‌عنوان دوره‌ی مرجع پیشاصنعتی در نظر گرفته می‌شود.

سامانتا برگس از سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اعلام می‌کند: «۲۰۲۴ با یک ماه رکوردشکن آغاز شد و کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای، تنها راه جلوگیری از افزایش دمای جهانی است.» کشورها در نشست آب‌وهوای پاریس سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفتند که تا زمانی‌که میانگین بلندمدت دمای جهانی برای چندین سال بالاتر از این سطح باقی ماند، محدودیت تعیین‌شده را لغو نخواهند کردند.

climate-change


به‌استناد به پیش‌بینی مدل‌های اقلیمی، میانگین بلندمدت جهانی در حال افزایش است و گرمایش بسیار سریع در دو سال گذشته از انتظارات فراتر رفته است. در سال ۲۰۲۳ رکورد دیگری نیز ثبت شد، که برای نخستین بار دمای هوا در آن بیش‌تر از دو درجه‌ی سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود.

هنوز مشخص نیست که چرا سال گذشته چنین افزایش دمای سریعی اتفاق افتاده و آیا این روند ادامه خواهد داشت یا خیر. عواملی مانند فوران آتشفشان تونگا در سال ۲۰۲۲ و تزریق آب به استراتوسفر و آلودگی هواپخش کشتی‌ها از جمله دلایل احتمالی برای افزایش گرمایش زمین به‌شمار می‌روند.

دانشمندان، با توجه به مختلف بودن دلایل افزایش دما، دمای دوره (سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۹۰) را به‌طور میانگین تعریف کرده‌اند، اما استفاده از این میانگین ممکن است نتایج ناقصی ارائه دهد. به‌علاوه، مطالعه‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که اختلاف دمایی تا ۰٫۵ درجه سانتی‌گراد نیز وجود دارد، که ممکن است محدودیت ۱٫۵ درجه‌ی سانتی‌گراد را نقض کند. با این وجود، دانشمندان هنوز به اتفاق بر سر این نکته قطعیت ندارند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: newscientist

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر