محققان چینی توانسته‌اند با کابل فیبر نوری، صدای افراد را از فاصله صدها متری شنود کنند

fiber obtic.JPG

دانشمندان توانسته‌اند سیستمی طراحی کنند که صداها را در کابل‌های فیبر نوری دریافت می‌کند و به این قابلیت را ارائه خواهد داد که تا فاصله 800 متری گفت و گو دیگران را بتوان شنود کرد. فیبرهای نوری برای انتقال اطلاعات با استفاده از پالس‌های نوری می‌توانند این کار را انجام دهند و معمولاً برای شبکه‌های پهن‌باند استفاده می‌شوند، اما می‌توانند نسبت به تغییراتی که با صدا در محیط به وجود می‌آید، حساس باشند.

دانشمندان و محققان چینی توانسته‌اند با ساخت سیستمی از طریق یک طرف کابل فیبر نوری صدا را دریافت کنند و آن را به سمت دیگری انتقال دهند. این کابل‌ها براساس فشارهای محیطی که خارج از امواج آکوستیک مانند حرف زدن وجود داشته باشد، حساس است و همین موضوع باعث ریسک امنیتی می‌شود.

نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه سینگهوا توسط وبسایت arXiv منتشر شده که می‌گوید:« شبکه‌های فیبر نوری به‌طور گسترده در حال پیاده‌سازی در سراسر دنیا هستند چون نه تنها انتقال داده را آسان‌تر می‌کنند بلکه اجازه می‌دهند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. کارکردهای مختلف شبکه‌های فیبر نوری شامل تشخیص زلزله، رصد جریان ترافیک شهری و انجام اکتشافات مربوط به ساختارهای زیرزمینی اثر مثبتی بر زندگی مردم دارند. با این حال، مشکلات امنیتی بالقوه‌ای را هم به وجود می‌آورند که باید به دقت در نظر گرفته شوند.»

SEI_116401470.jpg
-

برای پهنای باند در سراسر دنیا این روزها از فیبرنوری استفاده می‌شود، چرا که سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالا و مقرون به صرفه‌ است. همان‌طور که از نام این شبکه پیداست، کابل‌های فیبر به‌طور مستقیم به محل مشتری (خانه یا دفتر کار) می‌رسند. حالا از آن‌جایی که این کابل‌ها می‌توانند بدون هیچ تجهیزات اضافه‌ای سیگنال‌های صوتی را دریافت کنند، امکان شنود سیگنال‌ها و بازیابی آن‌ها در آن سر کابل وجود دارد.

چینی توانسته‌اند دستگاهی بسازند که تغییر نور در اثر صحبت‌ کردن افراد را در نزدیکی فیبر نوری شناسایی کنند. در این آزمایش‌ها، صدایی که به سمت مقابل کابل می‌رسید، کاملا واضح نبود، اما می‌شد با شیوه‌های بهینه‌سازی صدا در کامپیوتر آن را قابل فهم کرد.

دانشمندان می‌گویند تبدیل اطلاعات به صدای قابل فهم با این روش به تجهیزات پیچیده و شرایط خاص نیاز دارد، اما کاملا شدنی است. آن‌ها مدعی‌اند که با موادی مثل فلز و شیشه می‌توان روی فیبر را پوشاند تا جلوی استراق سمع گرفته شود، چون با این کار کابل‌ها کمتر می‌توانند تغییرات نوری ناشی از اصوات را دریافت کنند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: harchi90

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر