گوگل در کنفرانس I/O 2023، ویژگیهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی برای موتور جستجوی خود را نمایش داد که بر پاسخگویی مستقیم به سوالات در صفحه نتایج جستجو تمرکز دارد. برخی از وبسایتهای انتشار محتوا نگرانی خود را از کاهش چشمگیر ترافیک در صورت عمومیسازی این تغییرات و تبدیل آن به حالت پیشفرض نمایش محتوا در گوگل ابراز کردهاند. آنها به دنبال راه حلی برای مقابله با این مسئله هستند.
گزارش CNBC نشان میدهد که گوگل در روز چهارشنبه هفته گذشته تغییراتی در موتور جستجوی خود اعلام کرد و این نسخه جدید را «تجربه مولد جستجو» (SGE) نامید. در این نسخه، به جای برخورد با نتایج جستجوی معمولی که شامل لینکهای آبی معروف گوگل است، کاربران با متونی تولید شده توسط هوش مصنوعی و تعداد محدودی لینک در بالای صفحه روبرو خواهند شد.
با اینکه این تغییرات به طور کلی هنوز در دسترس عموم نیست، اما ناشران محتوا نگران از دست دادن بخشی از ترافیک خود در صورت اجرای این تغییرات هستند. این موضوع نشاندهنده یک مشکل قدیمی بین گوگل و وبسایتهایی است که توسط این موتور جستجو ایندکس میشوند. با پیشرفت چتباتهای هوش مصنوعی، این موضوع پیچیدهتر شده است، زیرا این فناوری میتواند اطلاعات را از وبسایتهای ناشران محتوا برداشت کرده و مستقیما به کاربر بدهد. درنتیجه، دیگر ترافیکی به سمت این سایتها روانه نخواهد شد.
هوش مصنوعی در موتور جستجوی گوگل برای ناشران سودآور نیست
"روتلج داگت"، مدیرعامل TechRaptor، وبسایتی که بر روی اخبار و بررسی بازیها تمرکز دارد، اعتقاد دارد که تصمیم گوگل بدون توجه به منافع وبسایتهای انتشار محتوا و تأثیر هوش مصنوعی بر آنها اتخاذ شده است. داگت توضیح میدهد که هوش مصنوعی تاکنون به سرعت در حال استفاده از اطلاعات دیگران بوده، بدون اینکه این سودی به آنها بازگرداند و در برخی موارد مثل گوگل، حتی ارجاعی به منبع اطلاعات خود نمیدهد.
"لوتر لویی"، یکی از منتقدان با سابقه گوگل و مدیر حفظ حریم خصوصی شرکت Yelp، ادعا میکند تغییرات گوگل بخشی از استراتژی بلند مدت این شرکت برای نگهداشتن کاربران بیشتر در وبسایت خود است. این اتفاق در حالی رخ میدهد که او معتقد است گوگل باید کاربران را به وبسایتهایی که محتوای آنها تولید شده است، هدایت کند.
اکنون برخی از ناشران درگیر این مسئله شدهاند که آیا قادر هستند از برداشت اطلاعات وبسایتهای خود توسط این ابزارهای هوش مصنوعی جلوگیری کنند یا نه. "بری دیلر"، رئیس هیئت مدیره IAC، که شرکتی است که سایتهایی مانند All Recipe ،People Magazine و The Daily Beast را متعلق به خود دارد، اظهار میکند: "انجام دادنی که باید انجام دهید این است که از صنعت انتشار محتوا بخواهید تا تا زمانی که سیستمهایی که قسمتی از سود را به ما بازمیگردانند طراحی شوند، اجازه استخراج محتوای ما را نداشته باشید."
دیلر باور دارد که طبق قوانین کپیرایت فعلی میتوان علیه شرکتهای هوش مصنوعی شکایت کرد. اما اگر چنین پلتفرمی وجود نداشته باشد، آنها به سوی تغییر قوانین کپیرایت حرکت خواهند کرد.
اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.
منبع خبر: CNBC
ثبت نظر