اتحاد گوگل و اپل برای مبارزه با کرونا؛ قابلیت ردیابی تماس

google-apple-blue1-1920.jpg

در راستای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در سراسر جهان، دو کمپانی بزرگ گوگل و اپل دست همکاری دادند تا برنامه‌ای را ارائه دهند که کاربران از فرد آلوده در نزدیکی خود مطلع کنند.

کرونا ویروس، حالا در سراسر دنیا به مهم‌ترین مسئله‌ی حال حاضر تبدیل شده است. در همین راستا همه کشورها و کمپانی‌ها، در تلاشند تا به نحوی جلوی شیوع این ویروس را بگیرند. اپل و گوگل هم دو مورد از همین کمپانی‌ها هستند. درواقع شب گذشته این دو کمپانی اعلام کردند که برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس، با هم دست همکاری داده‌اند. گویا این دو غول فناوری در نظر دارند تا با ارائه قابلیتی به نام "ردیابی تماس"موقعیت مکانی افراد آلوده به ویروس کرونا را در دسترس اپلیکیشن‌های خاصی قرار دهند. به صورت تئوری، شیوه‌ای که اپل و گوگل پیش گرفته‌اند به صورت زیر است:

در ابتدا باید کاربر برنامه‌های مربوط به کرونا ویروس را روی گوشی خود نصب کند. این اپلیکیشن‌ها که با API جدید گوگل و اپل سازگار هستند، روی هر دو سیستم عامل اندروید و iOS قابل اجرا هستند. این اپلیکیشن‌ها، حرکات کاربر را دنبال می‌کنند. حالا زمانی که کاربرِ این اپلیکیشن به کرونا ویروس مبتلا می‌شود، اطلاعات وی به گوگل و اپل داده می‌شود. به همین واسطه، گوگل افرادی که این اپلیکیشن را نصب دارند، را از نزدیک بودن فرد آلوده مطلع میکند.

در این بین گوگل و اپل، هر دو به مسئله حریم خصوصی کاربران اهمیت می‌دهند و احتمالا در راستای همین مسئله از رمزگذاری دو طرفه استفاده خواهند کرد. با این وجود هنوز در این خصوص نمی‌توانیم اظهار نظر صد در صدی کنیم زیرا هنوز API گوگل و اپل ارائه نشده و اطلاعات زیادی درباره آن در دست نیست.

مرحله بعدی این ایده، این است که گوگل و اپل یک پلتفرم ارتباطی سریع بر مبنای بلوتوث را در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS ارائه کنند که این امکان را فراهم می‌کند تا کاربر بدون نیاز به نصب هیچ اپلیکیشنی، بتواند از این قابلیت بهره ببرد. البته استفاده از این قابلیت نیاز به تایید دستی کاربر دارد.

البته همه این صحبت‌ها تنها کلیاتی هستند که درباره این طرح گفته شده است و تا به این لحظه تنها چیزی که از آن مطمئن هستیم، همکاری اپل و گوگل برای جلوگیری از شیوع کرونا است. به هر ترتیب باید منتظر باشیم تا ببینیم این طرح آیا واقعا اجرایی خواهد شد و اینکه چقدر مورد استقبال کاربران قرار خواهد گرفت.

منبع خبر: androidauthority


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر