GPS بومی در پنج نقطه کشور نصب می‌شود

gps.jpg

ناوبری و موقعیت یابی و زمان سنجی یکی از نیازها و ضروریات زندگی امروزی است که در حال حاضر کاربردهای زیادی نظامی و غیر نظامی دارد. اگرچه سرویس GPS در دسترس است اما کشورهای مختلف مدت‌هاست که به این فکر افتاده‌اند که زیرساخت مستقلی در این زمینه داشته باشند. حالا gps بومی در 5 نقطه کشور نصب می‌شود.

ناوبری و موقعیت یابی و زمان سنجی یکی از نیازها و ضروریات زندگی امروزی است که در حال حاضر کاربردهای زیادی نظامی و غیر نظامی دارد. اگرچه سرویس GPS در دسترس است اما کشورهای مختلف مدت‌هاست که به این فکر افتاده‌اند که زیرساخت مستقلی در این زمینه داشته باشند.

حالا در جریان رویداد دات راینکس، مدیر پروژه ملی سامانه ملی موقعیت یابی و زمان سنجی زمینی پایه یا همان Ips توضیح داده است که از مرحله کسب فناوری در فرستنده و گیرنده GPS گذشته و سامانه‌های پایلوت آن در چند نقطه از کشور تست شده‌اند. وی همچنین توضیح داده است که زمان نصب تاسیسات آن در 5 نقطه از کشور فرا رسیده است:

مطالعات زیرساختی GPS در ایران از سال ۷۶-۷۷ آغاز و به سند راهبردی منجر شد. چند گام برای زیرساخت‌های موقعیت‌یابی ترسیم شد. استفاده از سیستم زمین پایه و توانمندی در آن، استفاده از سامانه‌های مکمل و در نهایت ایجاد منظومه ناوبری فضاپایه منطقه‌ای از بندهای مهم این سند است. ما باید به تکنولوژی ساخت پنج گیرنده زمینی دست پیدا می‌کردیم که به دلایلی آن اوایل این اتفاق رخ نداد. تحقیقات داخلی برای رسیدن به این هدف آغاز شد و پس از چندین مرحله، بالاخره توانستیم فرستنده‌های پرقدرتی که بالای یک مگاوات توان تشعشعی دارند را به تعدادی که برای کشور لازم است بسازیم.

-

وی درباره دلیل ساخت بخش گیرنده GPS چنین توضیح داده است و معتقد است که حالا زمان نصب تاسیسات سامانه‌های پایلوت در برخی نقاط کشور است:

GPS برای فروش در بازار وجود دارد اما از آن‌جایی که گیرنده‌های طراحی‌شده کاربرد دوگانه دارند، مجبور شدیم خودمان برای ساخت بخش گیرنده‌ دست‌به‌کار شویم. اکنون بخش‌های مربوط به زمان‌سنجی و کنترل سیستم، انجام‌شده است. سامانه‌های پایلوت در چند نقطه از کشور تست و نصب‌شده و می‌توانیم بگویم از مرحله کسب فناوری در فرستند و گیرنده GPS عبور کرده‌ایم و حالا وقت نصب تأسیسات آن در پنج نقطه از کشور رسیده است.

-

منبع خبر: ایرنا


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر