دلیل کمبود کارت گرافیک در سال 2021 در جهان و ایران چیست؟

کمبود کارت گرافیک در سال 2021.jpg

کارت گرافیک (GPU) یکی از اساسی‌ترین قطعات در کامپیوتر به حساب می‌آید که از جمله وظایف آن می‌توانیم به ایجاد خروجی نمایشگر، امکان نمایش محتوای مالتی مدیا، رندر کردن گرافیک‌های سه بعدی پیچیده در بازی‌های ویدئویی مدرن و... اشاره کنیم. همچنین وجود این قطعه در کامپیوتر برای اجرای نرم افزارهای گرافیکی سنگین، ویرایش ویدئو، ساخت انیمیشن‌های سه بعدی و... ضروری است. این روزها اما کمبود این قطعه‌ی کامپیوتر به یکی از مشکلات حوزه‌ی کامپیوتر در سراسر جهان تبدیل شده است. اما واقعاً دلیل کمبود کارت گرافیک در بازار چیست؟

کارت گرافیک (GPU) یکی از اساسی‌ترین قطعات در کامپیوتر به حساب می‌آید که از جمله وظایف آن می‌توانیم به ایجاد خروجی نمایشگر، امکان نمایش محتوای مالتی مدیا، رندر کردن گرافیک‌های سه بعدی پیچیده در بازی‌های ویدئویی مدرن و... اشاره کنیم. همچنین وجود این قطعه در کامپیوتر برای اجرای نرم افزارهای گرافیکی سنگین، ویرایش ویدئو، ساخت انیمیشن‌های سه بعدی و... ضروری است. این روزها اما کمبود این قطعه‌ی کامپیوتر به یکی از مشکلات حوزه‌ی کامپیوتر و IT در سراسر جهان تبدیل شده است. اما واقعاً دلیل کمبود کارت گرافیک در بازار چیست؟

کمبود عرضه‌ی جهانی

همان‌طور که می‌دانید دو کمپانی Nvidia و AMD دو بازیگر اصلی در زمینه‌ی تولید پردازنده‌های گرافیکی در سراسر دنیا هستند و تقریباً تمامی کارت گرافیک‌های کامپیوتر و لپ تاپ در سراسر دنیا توسط همین دو کمپانی تامین می‌شود. در این بین اما انویدیا با پردازنده‌های گرافیکی سری Geforce GTX، سهم بازار بیشتری را نسبت به AMD با پردازنده‌های Radeon RX در اختیار دارد.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل کمبود پردازنده‌های گرافیکی در سراسر دنیا، کمبود جهانی تراشه‌های سیلیکونی است. چیپ‌های کامپیوتر که نیمه هادی هم نامیده می‌شوند، بیشتر از واحدهایی به نام سیلیکون ساخته می‌شوند. حالا اما به واسطه‌ی همه گیری ویروس کرونا، بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولید کننده‌ی نیمه‌هادی‌ها در جهان مانند سامسونگ، مجبور به کاهش تولیدات خود شده‌اند. از طرفی این کاهش تولید در شرایطی رخ داده است که تقاضا برای کالاهای الکترونیکی در سراسر جهان به دلیل کرونا افزایش یافته است.

از آنجایی که چیپ‌های سیلیکونی تاثیر به سزایی در روند تولید کارت‌های گرافیک دارند، نه تنها کمپانی‌ها، بلکه کاربران مختلف از کاربران کامپیوترها گرفته تا کنسول‌های بازی و... با مشکل کمبود کارت گرافیک و همچنین افزایش قیمت این قطعه مواجه شده‌اند.

استخراج ارز دیجیتال

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که باعث کمبود کارت گرافیک در یک سال اخیر شده است، ارزهای دیجیتال و عملاً ماینینگ است. درواقع برای استخراج ارزهای دیجیتال از توان پردازشی چیپ‌های کامپیوتری بهره می‌بریم اما به جز پردازنده، کارت گرافیک‌ها هم قدرت پردازشی بسیار بالایی دارند و حتی عملکرد بهتری نسبت به CPU ارائه می‌دهند. حالا علاوه بر به کارگیری کارت‌های گرافیک در کامپیوترها و یا برای گیمینگ، از حداکثر توان آن‌ها برای استخراج رمزارزها هم استفاده می‌شود. حتی کمپانی انویدیا مدعی شده است که در آینده ممکن است کارت گرافیک‌های مخصوص به ماینینگ را عرضه کند تا مشتریان هدف هر نوع از کارت گرافیک را به صورت مجزا تأمین کند.

جالب است اشاره کنیم که اوایل سال 2021 انویدیا سعی کرد تا با محدود کردن ماینینگ روی کارت گرافیک‌های RTX 3060، جلوی کمبود GPU و رفع این مشکل را بگیرد اما این استراتژی کارساز نبود.

دلال‌ها؛ یک مشکلی همیشگی

یکی از مشکلاتی که صرفاً به کارت گرافیک‌ها محدود نیست، دلال‌ها هستند که هر کالایی را با قیمت بسیار پایین و قیمتی در حد عمده فروشی خریداری می‌کنند، سپس آن کالاها را با قیمت بسیار بالاتر در بازار به فروش می‌رسانند.

دلال‌ها روز به روز پیشرفته‌تر از قبل می‌شوند و حتی در فروشگاه‌های آنلاین، با استفاده از ربات‌ها، ضمن اطلاع سریع از موجودی کارت گرافیک‌ها، قبل از اطلاع کاربران عادی، همه‌ی موجودی آن‌ها را خریداری می‌کنند. البته در این زمینه کارهایی انجام شده است، مثلاً هر کاربر تنها قادر به خرید یک کارت گرافیک خواهد بود.

کمبود کارت گرافیک تا چه زمانی ادامه دارد؟

بنا به گزارش‌ وب سایت Theverge، انویدیا مدعی شده است که کمبود پردازنده‌های گرافیکی تا پایان امسال ادامه خواهد داشت. درواقع در ماه می 2021 انویدیا و AMD تازه توانسته‌اند سطح تولیدات خود را به میزان قبل از آغاز همه گیری کرونا برسانند اما این در شرایطی است که تقاضا نسبت به آن زمان به شدت افزایش یافته است. از این رو به نظر می‌رسد که فعلاً این مشکل گریبان گیر کاربران باشد.

اخبار مرتبط:

بحران کارت گرافیک شدیدتر از همیشه؛ RTX 3060 نیامده گران شد

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: howtogeek


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Dariush

دوشنبه, 20 اردیبهشت 1400

کمبودش تو ایران ؟! کارت 160میلیونی کی میتونه بخره؟

پاسخ

NA

شنبه, 01 خرداد 1400

110 میلیون rtx 3090
قیمت واقعیش (بدون دلال بازی خارجی و داخلی) 30 میلیون تومانه
البته این کارت گرافیک برای بازی نیست! مگر پولتون از پارو بالا بره. 1500 دلار!!!

3080 هم قیمت واقعی برابر 10 میلیون داره، این کارت گرافیک بسیار خوب برای بازی کن های حرفه ایه(کسی که شغلش بازیه)

ثبت نظر