آیا گونه جدید و بسیار جهش‌یافته ویروس کرونا خطرناک است؟

hghfgh.jpg

در طول آزمایش‌های مرتبط با کووید-۱۹، یک نسل جدید از ویروس کرونا در چند کشور شناسایی شده است و تحقیق‌گران در حال حاضر در حال ارزیابی قابلیت انتشار این ویروس جدید هستند.

سوالی که تحقیق‌گران مطرح کرده‌اند این است که آیا این نسل جدید ویروس که در سه قاره شناسایی شده، برای سایر مناطق جهان منجر به نگرانی خواهد شد یا در آینده نزدیک به طور خودکار از بین خواهد رفت.

گزارشی از نشریه نیچر اعلام می‌کند که نسل جدید ویروس کرونا با نام BA.2.86 در چند کشور شناسایی شده است. این نسل اگرچه به‌نظر می‌رسد نادر باشد، اما با نسل‌های دیگر ویروس کرونا تفاوت‌های معتبری دارد و در ناحیه پروتئین اسپایک ویروس، جهش‌هایی وجود دارد که این پروتئین نقش کلیدی در تعامل با سیستم ایمنی بدن با ویروس دارد.

بسیاری از دانشمندان باور دارند که ظهور نسل BA.2.86 مشابه ظهور ویروس اومیکرون در اواخر سال ۲۰۲۱ است. در آن زمان، نسلی عجیب از ویروس در آفریقای جنوبی شناسایی شد که به سرعت به تمامی نقاط جهان پخش شد.

با توجه به پراکنش گسترده واکسن‌های تقویتی در اکثر نقاط جهان، متخصصان معتقدند که مقاومت در برابر ویروس کرونا به طرز چشمگیری افزایش یافته است و بیشتر دانشمندان پیش‌بینی نمی‌کنند که نسل BA.2.86 مانند اومیکرون توانایی گسترش چشمگیری داشته باشد.

تا تاریخ ۲۱ آگوست ۲۰۲۳، این نسل جدید ویروس کرونا با شش مورد ابتلا در چهار کشور (سه مورد در دانمارک، یک مورد در اسرائیل، یک مورد در بریتانیا و یک مورد در ایالات متحده) شناسایی شده است و سازمان بهداشت جهانی این نسل را به عنوان یک نسل تحت نظر در نظر گرفته است.

به نظر می‌رسد که نسل BA.2.86 از زیرگروه‌های اومیکرون به نام BA.2 منشأ گرفته است که در سال ۲۰۲۲ جهش‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. با این وجود، پروتئین اسپایک نسل BA.2.86 دارای ۳۴ تغییر در مقایسه با پروتئین اسپایک نسل BA.2 است.

یکی از نکاتی که توسط دانشمندان تأکید شده، توزیع جغرافیایی این نسل جدید ویروس کرونا است. به نظر می‌رسد که موارد شناسایی شده تاکنون هیچ ارتباط جغرافیایی قابل توجهی با یکدیگر ندارند.

پژوهشگران در حال حاضر تلاش دارند تا با بررسی نمونه‌های بیماران و همچنین نمونه‌های فاضلاب، میزان شیوع نسل BA.2.86 را تعیین کنند. اگر این نسل در مقیاس گسترده‌تری شناسایی شود، ممکن است نشان‌دهنده توانایی این نسل در رقابت با نسل‌های دیگر ویروس کرونا باشد و این می‌تواند منجر به افزایش موارد ابتلا در سراسر جهان شود.

همچنین باید توجه داشت که واکسن‌های جدید کووید-۱۹ بر اساس آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ناشی از نسل XBB.1.5 ایجاد شده‌اند و اگر این نسل جدید ویروس کرونا توانایی فرار از این آنتی‌بادی‌ها را داشته باشد، ممکن است نیاز به به‌روزرسانی واکسن‌ها پیش‌آید.

به طور کلی، ممکن است نسل جدید ویروس کرونا نگرانی‌ها را افزایش دهد، اما باید منتظر نتایج تحقیقات دقیقتر و اطلاعات رسمی از مراجع معتبر در این زمینه باشیم.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: nature

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر