انویدیا در حال توسعه‌ی فناوری SAM است؛ تقلید از AMD

کارت گرافیک انویدیا.jpg

انویدیا حالا تایید کرده است که مانند رقیبش AMD در حال توسعه‌ی تکنولوژی SAM است و این تکنولوژی به صورت آپدیت نرم افزاری در کارت گرافیک‌های RTX 30 ارائه خواهد شد و با پردازنده‌های AMD و اینتل هم سازگاری خواهد داشت.

این طور به نظر می‌رسد که انویدیا در حال تلاش است تا تکنولوژی SAM خود یعنی Smart Access Memory را توسعه دهد و قرار است آن را از طریق یک آپدیت نرم افزاری برای همه‌ی کارت گرافیک‌های RTX 30 با معماری Ampere ارائه دهد.

درواقع در حال حاضر کمپانی AMD این تکنولوژی را روی کارت گرافیک‌های نسل جدید خود، یعنی Radeon RX 6000 بر پایه‌ی معماری RDNA 2 ارائه کرده است اما مسئله اینجاست که این تکنولوژی در AMD، تنها با پردازنده‌های رایزن 5000 و مادربردهای سری 500 (مادربردهای X570 و B550) سازگار است. انویدیا حالا اما قصد دارد تا این تکنولوژی را به صورت نرم افزاری و در چهارچوب استاندارد PCIE ارائه دهد. جالب اینجاست که انویدیا قصد دارد تا تکنولوژی SAM را به نحوی ارائه کند که روی سیستم‌هایی با هر دو پردازنده‌ی اینتل و AMD سازگار باشد. همچنین گفته می‌شود که این تکنولوژی صرفا روی PCIe 4.0 کار نمی‌کند بلکه از PCIe 3.0 هم پشتیبانی می‌کند.

AMD-Radeon-RX-6000-Series_Big-Navi_RDNA-2-GPU_Infinity-Cache-1030x579.png
-

همانطور که می‌دانید BAR اساساً نشان می‌دهد که چه میزان از فضای حافظه‌ی گسسته‌ی GPU می‌تواند مپ شود و در دسترس سایر بخش‌ها قرار بگیرد که در کامپیوترهای امروزی این حافظه 256 مگابایت است. به عبارتی در حالت معمولی پردازنده تنها به کسر کوچکی از حافظه‌ی ویدئویی GPU دسترسی دارد. حالا اما کمپانی AMD مدعی شده است که با استفاده از تکنولوژی SAM می‌تواند به همه‌ی حافظه‌ی GPU دسترسی داشته و با از میان برداشتن هر نوع گلوگاه و افزایش سرعت تعامل بین کارت گرافیک و پردازنده‌ی مرکزی، عملکردی به مراتب سریع‌تر را ارائه دهد.

اگر به تصویر زیر دقت کنید، می‌بینید که AMD مدعی است که در اجرای بازی‌های بزرگی مانند forza horizon 4 و به لطف تکنولوژی SAM، با برتری نهایتاً 11 درصدی نسبت به سری RTX 30 انویدیا مواجه است. با این حال هنوز به صورت عینی آمارها و ارقامی در این خصوص در دست نیست اما احتمالاً در هفته‌ی آینده شاهد بررسی‌هایی در این باره باشیم. بنابراین باید منتظر باشیم تا ببینیم که به صورت واقعی تکنولوژی SAM تا چه اندازه روی عملکرد پردازنده‌های گرافیکی AMD و انویدیا تاثیر می‌گذارد.

تاثیر SAM در عملکرد کارت گرافیک AMD.png
تاثیر SAM در عملکرد کارت گرافیک AMD -

اخبار مرتبط:

بررسی پردازنده‌های AMD Ryzen 5000؛ نتیجه تلاش‌های AMD برای رقابت با اینتل

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: wccftech


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر