حذف پورت لایتنینگ از آیفون حجم بی‌سابقه‌ای زباله‌ی الکترونیک ایجاد می‌کند

Untitled-1.jpg

آن گونه که مشخص است، کمپانی اپل تصمیم گرفته تا ایفون بعدی را بدون پورت لایتنینگ راهی بازار کند. یعنی عملا یک گوشی بدون پورت راهی بازار خواهد شد. حالا به نظر شما تکلیف میلیارد‌ها لوازم جانبی بعد از عملی شدن این اخبار چیست؟

آن گونه که مشخص است، سیاست اپل به شکلی است که همیشه می‌خواسته تا به دنبال‌ راه‌هایی برود تا بتواند یک گوشی بدون پورت را راهی بازار کند و از همین رو همیشه به دنبال حذف پورت روی گوشی‌ها بوده و حالا به نظر می‌رسد که این کمپانی به هدف خود نزدیک شده و می‌خواهد پورت لایتنینگ را حذف کند.

اگر بخواهیم از مسائل مختلف به این قابلیت نگاه کنیم، حذف پورت لایتنینگ برای آیفون‌ها منطقی به نظر می‌رسد چرا که با وجود این پورت یک فضای فیزیکی از فضای داخلی آیفون را به خودش اختصاص می‌دهد و همچنین به دلیل اینکه وجود این پورت یک حفره را در آیفون ایجاد کرده است آب یا دیگر موادها می‌تواند به راحتی وارد آیفون شوند.

حتی از نگاه سطحی دیگر، حذف این پورت باعث می‌شود که یک قسمت فیزیکی که احتمال خرابی آن زیاد است، چرا که در هر زمان با کاربر در ارتباط است؛ حذف شود، که این خود یک مزیت‌هایی برای کمپانی اپل محسوب می‌شود.

e-waste.jpg
-

این تمام مزیت‌ها و ویژگی‌هایی بود که بعد از حذف این پورت با آن روبه‌رو خواهیم شد، که بیشتر این‌ها برای کمپانی اپل قابل استفاده خواهد بود. حالا به نظر شما مزیت این کار برای کاربران چه خواهد بود؟ کاربرانی که امروزه برای خرید گوشی‌های اپل باید مبلغ زیادی پرداخت کنند؛ حالا بعد از این قابلیت چه قیمتی را باید اضافه‌تر پرداخت کنند؟

اگر کمی شما دقت کنید؛ متوجه خواهید شد که بعد از حذف پورت لایتنینگ، لوازم‌ جانبی‌های زیادی در سراسر جهان که برای اتصال به پورت‌های آیفون می‌شدند بلا استفاده خواهند شد و تمامی آن‌ها به زباله‌های الکترونیکی تبدیل خواهند شد. این لوازم جانبی به خیلی زیاد در سراسر جهان یافت می‌شوند، به مانند انواع کابل‌ها، شارژر‌ها، مموری کارت‌های خارجی، داک‌ها، دوربین‌های مادون قرمز و ابزار‌های کنترل کننده‌ی پهباد‌ها و ربات‌ها.

اینکه بخواهیم تصور کنیم که چه تعداد و چه مقدار لوازم جانبی مخصوص پورت لایتنینگ در سراسر جهان هم اکنون وجود دارد بسیار سخت و دور از ذهن است. اما اگر بخواهم به زندگی خودمان نگاهی کنیم اکنون متوجه خواهیم شد که چه مقدار لوازم جانبی در اختیار ماست و از آن ‌ها استفاده می‌کنیم. بدون شک حذف کردن پورت لایتنینگ از آیفون به یک‌باره حجم بسیار زیادی از زباله‌های الکترونیک را ایجاد خواهد کرد و اپل به‌خوبی از این موضوع مطلع است.

حذف درگاه لایتنینگ از آیفون برای گوشی‌های اندرویدی چه معنایی خواهد داشت؟

اگر این سوال برای شما نیز پیش‌آمده باشد که ما چگونه مطمئن هستیم که اپل از این موضوع آگاه است باید بگوییم که در سال گذشته میلادی کمپانی اپل در مقابل European Commission ، اقدام به دفاع از خود کرد و برای جایگزینی پورت لایتنینگ با USB-C گفت که اگر این کمپانی بخواهد به یکباره این تغییرات را انجام دهد و این پورت را حذف کند؛ باعث به وجود آمدن مشکلات و اختلال‌هایی در صد‌ها میلیون دستگاه و لوازم جانبی خواهد شد که هم اکنون فقط اروپایی‌ها دارند از آن‌ها استفاده می‌کنند. البته اپل در این جلسه سایر قاره‌ها را فاکتور گرفته است.

اکنونو با توجه به صحبت‌های کمپانی اپل کاملا متوجه شدیم که به وقوع پیوستن این کار باعث تولید مقدار قابل توجهی زباله‌ی الکترونیکی خواهد شد، اما اپل به نظر شما اپل چه کارهایی انجام خواهد داد؟

اکنون به طور حتم نمی‌توانیم بگوییم که کمپانی اپل شارژر‌های بدون سیمی را هم برای آیفون ساخته است، شاید این غول تکنولوژی آمریکایی بخواهد از این شارژر به عنوان پلی برای عبود از این دوران به دوران بعد از حذف پورت لایتنینگ استفاده کند. بدون شک انجام این کار و راه حل ارائه شده توسط اپل ارزان نخواهد بود.

magsafe-charger-iphone.jpg
-

البته به این نکته نیز باید توجه کنیم که کمپانی اپل از تمامی گوشی‌های خود به مدت شش سال پشتیبانی خواهد کرد از همین رو می‌توان گفت که عمر گوشی‌های این شرکت طولانی است و این کار باعث نمی‌شود تا تمامی این لوازم جانبی به یک‌باره تبدیل به لوازم بی‌مصرفی شوند. . البته تجربه‌ی کاربران نشان می‌دهد که با وجود اینکه عمر آیفون‌ها بالاست، اما لوازم جانبی این گوشی‌ به اندازه‌ی خود آیفون بادوام نیستند.

هر آنچه درباره‌‌ی بازیافت زباله باید بدانید

ممکن است که کمپانی اپل بعد از انجام این کار مدعی شود که پیامد‌های انجام این کار و حذف پورت لایتنینگ در آینده تمامی این زباله‌های الکترونیک ایجاد شده را خنثی خواهد کرد، که در مقابل نیز بسیاری از کاربران و افراد باسابقه ادعای اپل را قبول نخواهد کرد. چرا که به این نکته نیز باید توجه داشت که شارژرهای بی‌سیم باعث هدر رفتن انرژی الکتریکی می‌شوند و این شارژ‌ها نمی‌توانند که بازدهی همانند شارژر‌های سیمی داشته باشند.

حتی برخی از کاربران بسیار نگران این موضوع هستند که با حذف این پورت دیگر نمی‌توانند گوشی خود را به حالت ریکاوری قرار دهدند و برای انجام چنین کاری باید به فروشگاه‌های رسمی اپل بروند. البته یکی دیگر از نکته‌های مثبت انجام این کار این است که انجام این کار باعث افزایش مقاوت آیفون در برابر جیلبریک و یا دسترسی به اطلاعات آیفون بدون اجازه‌ی صاحب آیفون خواهد شد.


اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: zdnet

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


6 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

شاهین

یک‌شنبه, 05 بهمن 1399

وقتی حذفش کنه احتمال زیاد اولین اتفاقی که میفته اینه که سامسونگ میاد توییت میزنه و مسخره میکنه.بعد از یه مدت هم یهو توییت سامسونگ پاک میشه و خود سامسونگ هم میاد پورت USB رو حذف میکنه.دقیقا داستانی که سر حذف کردن شارژر از iPhone 12 اتفاق افتاد.

پاسخ

مریم

دوشنبه, 06 بهمن 1399

تو خیلی باهوشی

منوچهر

دوشنبه, 06 بهمن 1399

فکر کنم کم کم داریم به دوران فیلم های علمی تخیلی میرسیم که طرف میاد یه چیپست جاساز میکنه تو مغزش با همه چیز در ارتباط مثل سریال اینتلجنت !!

پاسخ

sm

دوشنبه, 06 بهمن 1399

شرمنده یه رابط بی سیم جاش میزارن برای اتصال این وسایل که گفتید در کل هم یه جنس اظافه میشه همین

پاسخ

spoiderman

دوشنبه, 06 بهمن 1399

...Spidey sense is tingling
!I sense appel fanboys nearby

رضا

دوشنبه, 06 بهمن 1399

این چه حرفیه آخه.. با اومدن ایرپاد . حذف جک 3.5 میلیمتری زباله ایجاد شد؟ با اومدن کابل شارژ تایپ سی و اندروید حجم بی سابقه زباله ایجاد شد؟؟؟
سوال مهمتر.. ینی همه ایفون های 5 تا 12 پرو مکس رو میندازن دور و میرن ایفون بعدی رو میگیرن..
از ایفوت 5 تا 12 پرو مکس فعلا با کابل شارژ میشه و قطعا کابل خرابی داره و حد اقل تا 10 سال دیگه این کابل ها به کار میان..
بابا بیخیال..
هنوز که هنوزه شارژر سوزنی که واسه عهد بوقه داره خریده میشه..

پاسخ

ثبت نظر