کوالکام با سامسونگ و TSMC برای تولید تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 همکاری می‌کند

qualcom.jpg

شاید میدانید که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 به طور اختصاصی بر مبنای نسل دوم فرآیند 3 نانومتری شرکت TSMC تولید می‌شود.

اما جایگزین آن، به نام تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5، ممکن است به یک رویکرد ریخته گری دوگانه روی بیاورد زیرا به نظر می‌رسد که کوالکام به دنبال برقراری همکاری با هر دو شرکت سامسونگ و رقیب سازنده تراشه‌های نیمه هادی تایوانی، یعنی TSMC، است. همچنین، به نظر می‌رسد که سازنده چیپست در سن دیگو، یعنی کوالکام، از هر دو شرکت خواسته است تا نمونه‌های تراشه 2 نانومتری خود را ارائه دهند تا بتواند آن‌ها را بیشتر ارزیابی کند.

مهم است بدانید که فرآیند توسعه نمونه اولیه چیپست معمولاً بین 6 تا 12 ماه طول می‌کشد، بنابراین گزارش شده است که شرکت کوالکام نمونه‌های 2 نانومتری را زودتر سفارش داده است.

آغاز فرایند توسعه چیپست 2 نانومتری توسط کوالکام با همکاری شرکت‌های سامسونگ و TSMC

اگرچه احتمالاً یک سال دیگر تا عرضه چیپست 2 نانومتری این شرکت باقی مانده است، اما به نظر می‌رسد که کوالکام قصد دارد کار ساخت تراشه را آغاز کند زیرا می‌خواهد هم سامسونگ و هم TSMC را به عنوان شرکای احتمالی ریخته‌گری برای انجام این کار، استخدام کند. بر اساس گزارش ETNews، عملکرد و بازدهی بهبود یافته در صدر چک لیست کوالکام قرار دارد و همچنین مرحله توسعه نمونه اولیه چیپست در حال حاضر در حال انجام است. این مرحله به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تعیین کنند کدام فناوری را می‌توان برای تولید انبوه دنبال کرد و معمولاً به عنوان «ویفر چند پروژه‌ای» (MPW) شناخته می‌شود، که چندین نمونه اولیه را روی یک ویفر ایجاد می‌کند.

استفاده احتمالی از تراشه Snapdragon 8 Gen 5 برای گوشی‌های هوشمند سری گلکسی اس 26

snapdragon-8-gen-5-could-use-samsung-2nmtechnology

با این وجود، با فرض اینکه شرکت کوالکام با موفقیت از کمپانی‌های سامسونگ و TSMC برای تولید انبوه تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 استفاده کند، این احتمال وجود دارد که فناوری 2 نانومتری غول کره‌ای به طور انحصاری برای گوشی‌های هوشمند سری گلکسی اس 26 مورد استفاده قرار گیرد و با عنوان «Snapdragon 8 Gen 5 برای گلکسی» عرضه شود. همچنین، مشابه گره 2 نانومتری شرکت TSMC، به احتمال زیاد این تراشه نیز توسط برندهای دیگری از گوشی‌های هوشمند استفاده خواهد شد. در مورد اینکه چرا گفته می‌شود کوالکام از استراتژی دو منبع برای تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 5 استفاده می‌کند، باید گفت که شایعه شده بود این شرکت آن استراتژی را برای چیپست اسنپدراگون 8 نسل 4 به کار می‌برد، اما کمپانی سامسونگ به دلیل بازدهی ضعیف، نتوانست هیچ سفارش 3 نانومتری را به دست بیاورد.

کاهش هزینه‌های ساخت تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 و رقابت با مدیاتک

ورود شرکت‌های سامسونگ و TSMC به عنوان شرکای ریخته‌گری به کوالکام کمک می‌کند تا هزینه‌های ساخت چیپست‌های خود را کاهش دهد، زیرا قیمت سیلیکون پرچم‌دار آن به آرامی در حال افزایش است و این امر شرکای گوشی‌های هوشمند را مجبور می‌کند قیمت محصولات خود را افزایش دهند یا حاشیه سود خود را به عنوان جبران این هزینه اضافی استفاده کنند. از طرف دیگر، این شرکا می‌توانند با کمپانی مدیاتک متحد شوند، که با تراشه Dimensity 9300 خود رقابت سالمی را در فضای چیپست پرچم‌دار ارائه می‌کند و گفته می‌شود که این حرکت را با نسخه Dimensity 9400 نیز ادامه می‌دهد، چیزی که شرکت کوالکام قادر به انجام آن نیست.

تخمین زده می‌شود که هر تراشه Snapdragon 8 Gen 3 برای شرکای کوالکام حدود 200 دلار هزینه داشته باشد، با این حال یکی از مدیران شرکت اشاره کرده است که تراشه Snapdragon 8 Gen 4 به دلیل استفاده از هسته‌های Oryon سفارشی گران‌تر خواهد بود. با توجه به اینکه یکی از مسائل استفاده از فرآیند تولید پیشرفته، هزینه‌های بالا آن است، شرکت کوالکام فرصت مناسبی برای وارد کردن هر دو غول سازنده تراشه‌های نیمه هادی به بازار دارد، اما همه اینها بستگی به این دارد که آیا از نمونه‌های 2 نانومتری که توسط آن‌ها ساخته شده راضی خواهد بود یا خیر.


اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: wccftech

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر