پردازنده گرافیکی رایگان متن باز بر پایه‌ی RISC-V در دست ساخت است

Untitled-1.jpg

تیمی با نام RV64X تصمیم گرفته‌اند که پردازنده‌ی گرافیکی متن باز بر پایه‌ی معماری RISC-Vرا توسعه دهند از همین رو آن‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند اما چندین سال طول می‌کشد که ساخت این پردازنده به اتمام برسد.

آهسته آهسته به دورن پردازنده‌های گرافیکی متن باز (Open Source) نزدیک می‌شویم، که در فاصله نچندان دور با این پردازنده‌ها بیشتر آشنا می‌شویم. حالا براساس گزارش تامز هاردور، معماری RISC-V به شرکت‌های کوچک امکان می‌دهد بدون پرداخت هزینه‌‌ای مستقل، پردازنده‌ها و ریزکنترلرهایی برای تمامی هدف‌های شخصی خودشان بسازند و آن را توسعه دهند.

در حال حاظر فقط چندین بلوک برای ساخت IP رایگان و تجاری در دسترس قرار دارد تا برای تجاری سازی سیستم-روی-چیپ‌ (SoC) مبتنی‌ بر معماری RISC-V مورد استفاده قرار گیرد؛ اما در این بین بلوکی برای ساخت پردازنده گرافیکی دیده نمی‌شود و جای ان خالی مانده است. اما ظاهرا تا مدت زمان کوتاهی شاید تا چندین سال دیگر این شرایط تغییر کند و تغییراتی را شاهد باشیم؛ چراکه گروهی از افراد حرفه‌ای به‌تازگی فرایند توسعه‌ی یک ابزار متن باز را شروع کرده‌اند که مبتنی‌ بر معماری RISC-V است و با این فناوری امکان ساخت پردازنده گرافیکی فراهم خواهد و این روند به سادگی ادامه خواهد داشت.

این پردازنده‌های گرافیکی که مبتنی بر RISC-V هستند که در بالا نیز به آن‌ها اشاره کردیم، هیچ هدفی برای مقابله و رویارویی با پردازنده‌های گرافیکی که اکنون در بازار است و توسط کمپانی‌های بزرگی به نام‌های: «ای ام دی، انویدیا، ایمجینیشن و آرم» ساخته شده است، ندارد. افراد بدون شک به دنبال رقابت‌ با این شرکت‌ها نیستند اما این افراد هر روز تلاش می‌کنند تا واحد CPU-GPU ISA را به ‌شکل مقیاس‌پذیر بسازند؛ چرا که این واحد است که می‌تواند از ریزکنترلرهای ساده تا پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته‌ای که از فناوری‌هایی مثل رهگیری پرتو (Ray Traing)، یادگیری ماشین و بینایی رایانه‌ای پشتیبانی کند و تمامی این مسائل را پوشش دهد.

risc-v-gpu-scalable-design-details.webp
-

پردازنده‌های گرافیکی که توسط RV64X در سطح بالا طراحی شده است، تماما از هسته‌ی اصلی RV32I یا RV64I استفاده می‌کنند تا بتواند از دستورالعمل‌های جدید که همه آن‌ها مبتنی بر مجموعه ‌دستورالعمل‌های برداری (VIS) پشتیبانی کنند. در زمان رونمایی از این پردازنده گرافیکی از هسته RV32I استفاده خواهد شد؛ اما بعدها به دنبال هسته RV64I می‌رویم؛ چرا که هدف نهایی برای این پروژه ساخت یک پردازنده گرافیکی متن باز با بهره‌وری زیاد است تا بتوان تمامی برنامه‌ها را به صورت سفارشی به آن داد.

گفته می‌شود که هسته RISC-V قرار است تا از مشخصه‌های مدرن گرافیکی و مشخصه‌های یادگیری ماشین استفاده کند تا پردازش گرافیکی آن مورد بررسی قرار بگیرد. علاوه بر آن این هسته عملیات‌های بردارها (RV32-V) و ماتریس‌ها (۲×۲، ۳×۳ و ۴×۴) و دستورالعمل‌های بردار/ریاضی، دستورالعمل‌های پیکسل/بافت، دستورالعمل‌های بافر فریم، مجموعه‌ای تخصصی از رجیستر (شامل رجیسترهای برداری ۱۳۶ بیت قابل ‌پیکربندی) و چندین دستورالعمل مختص ‌به پردازش‌های گرافیکی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

گفته شده است که در ابتدای این پردازنده‌های گرافیکی از هسته‌ی گرافیکی توانایی پشتیبانی از Vulkan API دارد استفاده می‌شود؛ اما از سویی دیگر گفته شده که گروهی مشغول به کار ساخت این پردازنده‌ی گرافیکی هستند، تلاش می‌کنند آن را با دایرکت ایکس (سایه‌زن مدل پنج) و OpenGL/ES سازگار کنند.

تیم توسعه RV64X می‌گوید که پردازنده گرافیکی در دست ساخت، تمامی دستورالعمل‌های ریز یا همان میکروکدها دارای کدهای استاندارد گرافیکی است؛ اما میزبان رسترایزرهای سفارشی خواهد شد تا بتواند از پردازنده‌های گرافیکی تجاری امروزی که قابلیت پشتیبانی کند را ندارند، پیشی بگیرند و این قابلیت را دارا باشند.

rv32x-risc-v-gpu-core-intial-details.webp
-

گروه RV64X مدل مرجع RV32X را معرفی کرده است که از یک واحد بافتی سخت‌افزاری، یک واحد با عملکرد خاص، یک حافظه‌ی کش سطح اول ۳۲ کیلوبایتی، یک کش 8K uCode SRAM و چهار DSPs/ALUs سی ‌و ‌دو بیتی استفاده می‌کند و می‌تواند داده‌های FP32 و INT32 را پردازش کند. طراحی مرجع به‌ احتمال زیاد در یک مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA) پیاده‌سازی خواهد شد.

این پروژه اکنون در مراحل اولیه قرار دارد و حداقل باید چند سال منتظر بمانیم تا مشخصات نهایی شود و سخت‌افزار لازم رونمایی شود. مشخصات و اطلاعاتی که در بالا به آن اشاره شد ممکن است که در ادامه مسیر تغییر کند به همین دلیل نمی‌توانیم از الان مطمئن راجب این پردازنده صحبت کنیم و قدرت پردازشی این پردازنده‌ی گرافیکی را مورد بحث قرار دهیم.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: tomshardware

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر