پهنای باند حافظه نسل بعدی HBM4 به طرز چشمگیری افزایش یافته است

Untitled-1.jpg

DigiTimes اعلام کرده که HBM4 می‌تواند به باس سایز حافظه تا 2048 بیت برسد، که امکانات بسیار زیادی را برای پردازشگرهای گرافیکی (GPU) و بخش هوش مصنوعی (AI) باز می‌کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سامسونگ و SK Hynix در حال همکاری بر روی HBM4 با 2000 پورت I/O باشند و انتظار می‌رود که این تلاش به بهبود قابل ملاحظه‌ای به ویژه در حوزه محاسبات با عملکرد بالا (HPC) و هوش مصنوعی (AI) آینده به عملکرد موفق منجر شود، به نقل از اطلاعات منتشرشده در Seoul Economy، DigiTimes اعلام کرده که حافظه HBM نسل بعدی ممکن است با افزایش چشمگیری در پهنای باند حافظه روبه‌رو شود و انتظار می‌رود که عملکرد آن دو برابر شود. این پیشرفت در صنعت قابل توجه است چرا که حافظه HBM از سال 2015 تاکنون پیشرفت معنی‌دار ندیده است.

اگرچه این پیشرفت در ظاهر ساده به نظر می‌آید، اما بدون شک با بسیاری از "اما و اگرها" همراه است، به ویژه از نظر اینکه تولیدکنندگان چگونه نرخ انتقال داده و تغییرات ضرور در توده‌های حافظه فردی را مدیریت خواهند کرد. در حال حاضر، صنعت ادغام HBM3e با جدیدترین گرافیک‌های هوش مصنوعی (GPU) را دیده است که ممکن است به تازگی تا 5 ترابایت در ثانیه پهنای باند برای هر تراشه برسد، و این باعث افزایش عملکرد مناسب در GPU‌های مصنوعی H100 بسیار محبوب NVIDIA شده است.

NVIDIA-Hopper-H100-GPU-HBM3-_1-g-low_res-scale-2_00x-Custom-1920x1080.png
-

در این گزارش اعلام شده است که سامسونگ و اسک هاینیکس به سوی ادغام 2000 پورت I/O در استاندارد حافظه HBM4 نسل بعدی خود حرکت می‌کنند. به عبارت ساده، این بدان معناست که فرآیند توانایی‌های محاسباتی بسیار بزرگتری را به همراه پشتیبانی از LLM‌ های بسیار بزرگتر را ارائه خواهد داد، که یک عامل کلیدی در رویکرد نسل بعدی توسعه genAI است. هرچند گزارش مربوطه زمان انتشار رسمی را اعلام نکرده است، اما در نهایت به این نقطه خواهیم رسید، هرچند تا کنون، این مرحله خیلی دور است و دلیل آن را در زیر بررسی خواهیم کرد.

صنعت هوش مصنوعی در حال حاضر در یک تغییر پارادایمی قرار دارد، که توانایی‌های genAI به برنامه‌های مصرفی وارد می‌شوند، که منجر به یک "مسابقه" ظاهری بین شرکت‌های فناوری شده است. این به طور نهایی با تقاضای عظیمی برای GPU‌های هوش مصنوعی (AI) همراه شده است که به عنوان یک مؤلفه اصلی نیاز به HBM دارند، و در حال حاضر تولیدکنندگان حافظه بر روی ارائه تأمین مناسب تمرکز دارند. اشتباه نکنید، نوآوری‌های در دست انجام در بازار HBM به واقعیت خواهند پیوست، اما حداقل در سال‌های آتی اتفاق نخواهند افتاد، مگر اینکه چیزی در حال ساخت باشد که هنوز از آن آگاه نیستیم.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: wccftech.com

photo_2023-11-11_16-30-34.jpg

امیرحسین چروم - تولید کننده محتوا

من یک نویسنده و تولیدکننده محتوا هستم که به دنیای گیم و تکنولوژی و همچنین فیلم و سریال علاقه مندم.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر