یک برنامه‌نویس، سورس کد ویندوز XP را با موفقیت کامپایل کرد

Untitled-1.jpg

دریوتیوب یکی از برنامه نویسان دو ویدیو را منتشر کرده است که در آن‌ها نشان می‌دهد که کد منبع ویندوز XP و ویندوز سرور ۲۰۰۳ که مدتی پیش فاش شده بود را کامپایل کرده است، تا به واقعیت این کدها پی ببرد.

تقریبا یک هفته پیش بود که منبع کد ویندوز XP و ویندوز سرور 2003 به شکل غافل گیر کننده‌ای در وب‌سایت 4chan منتشر شد و حتی این فایل‌ها قابلیت دانلود شدن را دارند و در دسترس هستند. به نظر می‌رسید که این فایل‌های منتشر شده حقیقی باشد و به واقعیت نزدیک نباشد. اما این فرد با اجرای این کدهای فاش شده توانست مهر تاییدی به آن بزند و توانست این سیستم‌عامل را به درستی کامپایل کند.

رسانه ZDNet پس از این افشا اطلاعات برای اینکه به درستی آن‌ها پی ببرد به سراغ برخی از مهندسان فعلی و سابق شرکت مایکروسافت رفته است که بفهمد آیا این فایل‌ها چگونه است. در همان ساعت‌های اولیه مهندسان شرکت مایکروسافت تحلیل‌های زیادی را استخراج کردند؛ که بیشتر آن‌ها به ناقص بودن این کدها اشاره می‌کردند. اما بعد از گذشت مدتی مهندسان مایکروسافت پس از بررسی‌های خود به ZDNet گفتند کدِ فاش‌شده، واقعی به‌نظر می‌رسد.

یک حساب توییتری با نام NTDEV که در یوتیوب نیز فعالیت می‌کند مانند میلیون‌ها نفر دیگر اقدام به دانلود این فایل‌ها کرده است، این فرد خود را تکنسین IT ساکن ایالات متحده‌ی آمریکا معرفی می‌کند. این فرد نیز در زمان افشا این فایل‌ها اقدام به دانلود کرده است، اما تفاوت او با دیگران این است که سایر افراد این فایل‌ها را دریافت و فقط نگاهی به آن انداخته‌اند و به انتظار نشستند تا مایکروسافت واکنش نشان دهد و بگویید که آیا این فایل‌ها رسمی و درست است یا خیر. اما این فرد به جای این کار خود دست به کار شد و اقدام به کامپایل کردن کدهای فاش شده کرده است.

این فرد نتیجه کار خودش را در دو فیلم منتشر کرده است. ویدئوهای مورد بحث اکنون حذف شده‌اند؛ فعلا دلیل رسمی حذف را نمی‌دانیم اما کاربران می‌گویند مایکروسافت خواستار حذف آن‌ها شده است. آن چه که از تاریخ پیداست NTDEV توانسته در اوایل هفته‌ی گذشته کد ویندوز XP کامپایل کند. تاریخ انتشار ویدیوی دوم نیز نشان می‌دهد که کاربر روز ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ که مصادف با 8 مهر 1399 است، توانسته کد ویندوز سرور ۲۰۰۳ را کامپایل کند.

windows-xp-source-code-leak-files.webp
-

وب‌سایت ZDNet با این فرد مصاحبه‌ای کرده و در سوالی از او پرسیده که زمانی که این کدها منتشر شد تمامی متخصصان گفتند که این فایل‌ها ناقص است چرا که در آن‌ها فایلی winlogon.exe می‌بینیم. NTDEV در پاسخ گفت که بله در داده‌های مورد بحث فایل‌های خراب نیز وجود دارد و کامپایلی که من گرفتم را نمی‌توان جایگزین یک سیستم‌عامل کرد اما کد‌های فاش شده کاملا درست بود.

این فرد در ادامه گفته‌هایش اشاره‌ای به فایل‌های خاص نظیر کرنل و اکسپلورر کرد که به سادگی توانسته آن‌ها را کامپایل کند. او حتی ادعا می‌کند که در نسخه‌ای از ویندوز XP که کامپایل کرده چندین نرم‌افزار دیگر نیز آزمایش کرده است که موفقیت آمیز بوده است. او می‌گوید که این برنامه‌ها به مانند همچون نسخه‌ی اصلی‌شان در ویندوز XP کار می‌کنند. او در ادامه نیز گفته است که می‌‌تواند تمامی منابع فاش‌شده که برای کامپایل کردن تمامی SKUها و بیلدها است را به صورت رایگان بهینه سازی کند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: zdnet

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


5 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ممد

دوشنبه, 14 مهر 1399

کامپایل یعنی چی ؟

پاسخ

MPD

دوشنبه, 14 مهر 1399

ترجمه کامل کد منبع برنامه‌ای از یک زبان سطح بالا به کد شیء، پیش از اجرای برنامه را هم‌گردانی یا کامپایل می‌گویند. (wikipedia)

محسن منصوری

دوشنبه, 14 مهر 1399

به زبان ساده یعنی ترجمه کردن کدهای زبان ماشین به شکل وزبان قابل استفاده برای انسان مثل نرم افزارهای کاربردی که ما استفاده می کنیم قبلا به دست برنامه نویس کامپایل شده اند.

پاسخ

ابوذر علوی نیک

سه‌شنبه, 15 مهر 1399

سلام اصلا منظور از کامپایل ، اصطلاح رایج آن نیست .
این دوست عزیز توانسته سیستم عامل را کد کند یعنی به کدهای اصلی و خام ویندوز دسترسی پیدا کرده است .

دقت کنید :
تقریبا یک هفته پیش بود که منبع کد ویندوز XP و ویندوز سرور 2003 به شکل غافل گیر کننده‌ای در وب‌سایت 4chan منتشر شد .

پاسخ

MPD

چهارشنبه, 16 مهر 1399

چرا نظراتی که از نظر فنی اطلاعات اشتباهن تایید میشه؟

ثبت نظر