شرکت متا همچنان چندین میلیارد دلار به خاطر متاورس ضرر می‌‌دهد

zackerberg.JPG

چندین ماه پیش مارک زاکربرگ اعلام کرد که این کمپانی قصد دارد تا متاورس را مرکز توجه خود قرار دهد، البته این گونه که به نظر می‌رسد این هدف روز به روز گران‌تر تمام می‌شود. سهام شرکت متا در چند ماه گذشته افت بسیار شدیدی داشته و زاکربرگ نیز تصمیم گرفته از بلندپروازی در زمینه‌ی متاورس تا حدی دست بکشد.

شرکت متا که در رویداد رونمایی از گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۲ اعلام کرد که به دلیل وضعیت مالی، این شرکت تا اطلاع ثانوی سرعت توسعه‌ی پروژه متاورس را کاهش می‌دهد. در این سه ماه شرکت متا توانسته 7.5 میلیارد دلار سود کند که 21 درصد کمتر از مدت زمان مشابه سال گذشته است. البته به صورت کلی درآمد این شرکت 7 درصد افزایش داشته و 27.9 میلیارد دلار رسیده که پایین‌ترین نرخ رشد از زمان عرضه‌ی عمومی سهام این شرکت طی یک دهه گذشته بوده است.

متا هر روز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند، اما مارک زاکربرگ تمام میلیاردرها را برای توسعه دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای متاورس تشویق می‌کند؛ او باورش این است که متاورس در آینده نزدیک، اهمیتی پیدا خواهد کرد که در حد اینترنت خواهد بود. بخش Reality Labs متا که سازنده‌ی هدست Quest VR و دیگر عینک‌های واقعیت افزوده است، حدود ۱۷ هزار کارمند در اختیار دارد و فقط طی سه‌ماهه‌ی گذشته حدود ۳ میلیارد دلار ضرر کرده است که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود. مشکل اصلی از داخل این کمپانی است، دقیقا جایی که سرمایه‌گذاران از این هزینه‌های سنگین برای توسعه‌ی متاورس رضایت چندانی ندارند.

برای کمپانی‌های بزرگ قیمت سهام به تنهایی نشان دهنده اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است. در مورد متا، از زمانی که این شرکت نام خود را از فیسبوک تغییر داده، قیمت سهام آن حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. در آن زمان زاکربرگ اعلام کرد که برای بخش Reality Labs حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال هزینه می‌کند و در ضمن اعلام کرد که در بهترین حالت در نیمه‌ی دوم دهه‌ی جاری تا حدی نتیجه‌ی این سرمایه‌گذاری دیده خواهد شد.

Meta-2.jpg
-

همانطور که احتمالا می‌دانید، درآمد اصلی شرکت متا از طریق تبلیغات به دست می‌آید و اگر درآمد مربوط به این بخش مانند سال‌های گذشته با رشد قابل توجهی همراه می‌شد، احتمالا سرمایه‌گذاران این شرکت از هزینه‌های کلان برای متاورس تا این حد انتقاد نمی‌کردند. اما اوضاع برای فیسبوک اصلا مساعد نیست؛ از یک طرف جوانان و نوجوانان زیادی در حالت ترک فیسبوک و اینستاگرام هستند و از سوی دیگر تیک‌تاک با سرعت قابل توجهی در حال جذب این کاربران است. همچنین قوانین جدید اپل برای سخت‌گیری در زمینه‌ی انتشار تبلیغات، منجر به کاهش ۱۰ میلیارد دلاری درآمد متا شده است.

شبکه اجتماعی فیسوک همچنان در حال رشد است، اما سرعت این رشد کمتر از همیشه شده. در گزارش مربوط به سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ اعلام شد که برای اولین بار در تاریخ فعالیت این سایت، شمار کاربران فعال روزانه کاهش یافته است. حالا در این گزارش جدید آمده که با رشد فقط ۴ درصدی، شمار کاربران فعال به ۱.۹۶ میلیارد نفر رسیده است. البته با توجه به اینکه سهام‌داران انتظار پایینی از این شرکت داشتند، بعد از انتشار گزارش موردنظر، سهام متا با رشد ۱۵ درصدی روبرو شده است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: THEVERGE

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر