در سالهای اخیر، تمرکز اصلی سازندگان گیم برای کسب درآمد بیشتر به سمت بازیهای لایوسرویس منعطف شد و سونی نیز به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در زمینه گیم، سعی در ساخت بازیهای لایوسرویس داشت اما طبق گزارشات، بیش از 50 درصد از بازیهای لایوسرویس پلیاستیشن کنسل شده یا شکست خوردهاند. دلیل اینکه پلیاستیشن توانایی ساخت بازیهای لایوسرویس را ندارد چیست؟
آخرین آمار نشان میدهد که سونی در ساخت بازیهای لایوسرویس موفق نبوده و بیش از نیمی از آنها با شکست مواجه شده یا به طور کامل لغو شدهاند. این موضوع نه تنها نگرانیهایی را درباره آینده سرویسهای آنلاین PlayStation ایجاد کرده، بلکه سوالاتی را نیز درباره استراتژی این شرکت در زمینه بازیهای سرویسمحور به وجود آورده است.
در سالهای اخیر، پلیاستیشن سعی در ساخت بازیهای لایوسرویس داشته و تعدادی بازی سرویسمحور را توسعه داده و منتشر کرده است که برخی از آنها با موفقیت همراه بودند و برخی دیگر به شکست انجامیدند. برای مثال، بازیهایی مانند MLB The Show و Helldivers 2 موفقیتآمیز بودند و به سود خوبی دست یافتند اما عناوینی همچون Foamstarsو Destruction All-Stars و Concord با شکست مواجه شدند. طبق آمار، تعداد 9 عنوان از 16 پروژه اصلی لایوسرویس پلیاستیشن یا لغو شده یا نتوانستهاند به موفقیت تجاری دست پیدا کنند.
یکی از پروژههایی که در روزهای گذشته با شکست روبرو شد، بازیConcord بود که با بودجهای بیش از 100 میلیون دلار، در طول 8 سال توسعه یافت اما نتوانست به موفقیت قابل توجهی دست یابد و تنها دو هفته پس از انتشار، سرورهای این بازی آنلاین خاموش شد. این شکست نه تنها ضربهای به وجهه پلیاستیشن وارد کرده، بلکه سوالاتی را در مورد سرمایهگذاریهای بزرگ در پروژههای سرویسمحور به وجود آورده است.
همچنین بازیهایی مانند The Last of Us Multiplayer و Twisted Metal ، پروژههای موردانتظار طرفداران بودند که همگی لغو شدهاند و برخی دیگر نیز در میانه راه توسعه با مشکلاتی مواجه شدهاند. این وضعیت نشان میدهد که پلیاستیشن در حال حاضر توانایی رقابت با دیگر بازیهای لایوسرویس را ندارد و تلاشهای او برای ایجاد عناوین محبوب، چندان موفقیتآمیز نبوده است.
یکی از دلایل اصلی ناکامی پلیاستیشن در پروژههای سرویسمحور، عدم توانایی در مدیریت صحیح پروژهها و کمبود نوآوری در برخی از عناوین است. به طور مثال، برخی از بازیها مانند Concord به دلیل دخالت زیاد تیمهای مختلف و نبود یک جهتگیری واضح در طراحی و توسعه، نتوانست به موفقیت دست یابند. علاوه بر این، بازار بازیهای سرویسمحور به شدت رقابتی است و عناوین موفقی همچون Fortnite و Apex Legends توانستهاند توجه بازیکنان را به خود جلب کنند.
با توجه به شکستهای پیدرپی، پلیاستیشن در تلاش است تا رویکرد خود را تغییر دهد. این شرکت اعلام کرده است که به جای توسعه تعداد زیادی از پروژهها، قصد دارد تا سال 2026 تنها شش عنوان بزرگ سرویسمحور را منتشر کند. این کاهش در تعداد پروژهها نشاندهنده تمرکز بیشتر بر کیفیت و مدیریت بهتر پروژههاست تا بتوانند به موفقیت دست یابند و در بازار بازیهای سرویسمحور رقابت کنند.
به نظر شما پلیاستیشن توانایی ساخت یک بازی لایوسرویس و موفقیت در این بازار را دارد؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.
اگر علاقهمند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکههای اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.
منبع خبر: tech4gamers.com
ثبت نظر