درمورد رشته ی دانشگاهی IT چه می دانید؟

درمورد رشته ی دانشگاهی IT چه می دانید؟

اگر قصد دارید در دانشگاه رشته فناوری اطلاعات را انتخاب کنید اما چیز زیادی درمورد آن نمی دانید این مقاله را بخوانید.

آیا مهندسی فناوری اطلاعات رشته مناسب شماست؟ این مقاله را بخوانید تا پاسخ را دریابید.

 

فناوری اطلاعات (IT) به یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی تبدیل شده است. اما افراد کمی می دانند که این رشته دقیقاٌ چیست. 

در این مقاله ما به شما می گوییم که رشته فناوری اطلاعات چیست، در این رشته چه مهارت هایی کسب می کنید و در آینده چه راه هایی پیش روی شماست. 

فناوری اطلاعات دقیقاٌ چیست؟

اگر منابع مختلف را ببینید معانی مختلفی برای فناوری اطلاعات می یابید. اما به طور کلی رشته فناوری اطلاعات به این صورت تعریف می شود: 

استفاده از سیستم های سخت افزار فیزیکی و همچنین نرم افزار کامپیوتری یک سازمان، برای مدیریت اطلاعات. 

این تعریف به ما می گوید که فناوری اطلاعات چیست و چه چیزهایی نیست:

• فناوری اطلاعات ربطی به دانش کامپیوتر شخصی ندارد. در نتیجه وقتی که در زمینه فناوری اطلاعات کار می کنید برای پشتیبانی زیرساخت شرکت های تجاری کار می کنید. 

• فناوری اطلاعات به دانش کامپیوتر محدود نمی شود بلکه سخت افزار، مانند سرور و پرینتر و همچنین نرم افزار مثل پایگاه داده و اپلیکیشن های اختصاصی، همه در حیطه کاری فناوری اطلاعات قرار می گیرد. 

• فناوری اطلاعات بخش هسته ای هر تجارت است. مدیریت اطلاعات یک شرکت به این معنی است که هرچیزی، از مراقبت از کامپیوترهای کارمندان تا محافظت از آرشیو بکاپ دیتا پوشش داده می شود. 

حال که می دانیم فناوری اطلاعات چیست به زیرشاخه های مختلف آن می پردازیم. 

 

IT

زیرشاخته های مختلف فناوری اطلاعات

در زمینه ای به گستردگی فناوری اطلاعات جای تعجب نیست که هزاران تخصص مختلف ایجاد شود. اگر می خواهید در دانشگاه فناوری اطلاعات بخوانید می توانید یکی از موارد زیر را برای تخصص خود انتخاب کنید: 

 

راهنمای فنی

وقتی که بیشتر افرادی که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت نمی کنند به آن فکر می کنند این موقعیت اولین چیزی است که به ذهنشان می آید. کار متخصصین در این زمینه این است که به مشتریان در مشکلاتشان با سیستمشان کمک کنند. راهنمای فنی به صورت مداوم از طرف کارمندان شرکت که به مشکل برخورده اند تماس تلفنی یا ایمیل دریافت می کند. 

بسیاری از افرادی که وارد زمینه فناوری اطلاعات شده اند با این موقعیت ابتدایی شروع می کنند. در این مرحله شما روی مشکلات در سطح کاربری کار می کنید در نتیجه وظایف بزرگ تر مثل بررسی پایگاه داده در حوزه کاری شما نیست. رابطه خوب، صبوری و آشنایی با سیستم عامل ها و برنامه هایی که مشتریانتان از آن ها استفاده می کنند لازمه این تخصص است. 

 

تحلیل گر سیستم

اگر از مدیریت چیزهای بزرگ خوشتان می آید تحلیلگر سیستم زمینه مناسب شماست. همانطور که از نامش پیداست کار تحلیل گر سیستم این است که درمورد ارتقای سیستم اطلاعات شرکت تحقیق و برنامه ریزی کند تا شرکت بیشترین بازدهی را داشته باشد. این کار می تواند هر چیزی را شامل شود. از برنامه ریزی یک گردش کار جدید تا نوشتن دفترچه های فنی مخصوص کار کردن با برنامه نویسان برای ارتقا نرم افزار جدید شرکت ها. 

البته تحلیل گران سیستم خیلی درگیر زیرساخت های شرکت نمی شوند. آن ها می توانند از کارمندان نظرسنجی کنند تا دریابند که نقطه ضعف روند کاری چیست، یک روند کاری جدید طراحی کنند و نمودارهای آن را به برنامه نویسانی بفرستند که در حال طراحی یک اپلیکیشن جدید برای آن کارمندان هستند. 

یک تحلیلگر حرفه ای سعی می کند تا پروسه ها و تجهیزات شرکت را ارتقا بخشد تا بازدهی بالا رود. درضمن آن ها باید رابطه خوبی با دپارتمان ها داشته باشند و درمورد قدم های بعدی خود تصمیم درستی بگیرند. 

 

امنیت فناوری اطلاعات

همانطور که می توانید حدس بزنید امنیت زمینه ای بسیار گسترده است که هرروز درحال گسترش است. در چند دهه گذشته کامپیوترها از ابزار راحتی به یکی از ملزومات شرکت ها تبدیل شده اند. به همین دلیل مجرمان اینترنتی هیمشه سعی می کنند که اطلاعات شرکت ها را بدزدند. در حالی که بیشتر آن ها شکست می خورند باز هم اتفاقاتی مانند واناکرای اجتناب ناپذیر هستند. 

با توجه به میزان تخصص شما، کار کردن در زمینه امنیت فناوری اطلاعات می تواند هرچیزی را شامل شود، از اجرای نرم افزار امنیتی مناسب گرفته تا آموزش کاربران برای اسکن دستگاه هایشان. هرچه یک شرکت بزرگ تر باشد حفظ امنیت آن کاری سخت تر است. در حالی که این کار نیاز به تحصص و هوش سرشار دارد، هیچ گاه خسته کننده نمی شود. 

 

مدیریت شبکه

شبکه سازی موضوعی بسیار پیچیده است. مدیر شبکه باید همه چیز را بداند. از تنظیم شبکه ها برای تجارت های جدید گرفته تا حفظ شبکه های موجود، کار آن ها بستگی به نیازهای شرکت دارد. این پروژه ها می تواند شامل تنظیم وی پی ان جدید برای یک دانشگاه یا آزمایش شبکه برای یافتن نقاط ضعیف و ساختن سیستم ایمیل درون شبکه باشد. 

اگر دسترسی به شبکه از بین برود کارمندان نمی توانند کار زیادی انجام دهند. در نتیجه شغل مدیر شبکه بسیار مهم است. شبکه ها نسبت به تغییرات بسیار حساس هستند در نتیجه انجام همه کارها در مدت زمان کوتاه بسیار مهم است. علاوه بر آن شبکه ها مدام عوض می شوند در نتیجه یک مدیر شبکه خوب می تواند خیلی سریع خود را با پارادایم های جدید عادت دهد. 

 

مدیریت پایگاه داده

پایگاه داده ها اطلاعات بسیار زیادی را در خود حفظ می کنند. از اطلاعات سلامت در یک بیمارستان گرفته تا اطلاعات مشتریان یک فروشگاه. پایگاه داده یک ایستگاه ثابت نیست. مدیر پایگاه داده مسئولیت های بسیار زیادی دارد که شامل نصب و تنظیم سیستم پایگاه داده جدید و یا انتقال از یک پایگاه قدیمی می شود. مانند بیشتر زمینه های فناوری اطلاعات، به خاطر حساسیت اطلاعات، امنیت حرف اول را می زند. کسی که این موقعیت را دارد باید پایگاه داده هایی مثل SQL را خیلی خوب بشناسند و روش های ذخیره داده و نگهداری را بلد باشند. 

 

زمینه های دیگر:

ما زمینه های اصلی فناوری اطلاعات را بررسی کردیم اما زمینه های دیگری نیز وجود دارد. ما نمی توانیم در اینجا همه آن ها را توضیح دهیم و فقط به طور مختصر آن ها را به شما معرفی می کنیم. 

• مشاور فناوری اطلاعات: به مشتریان درمورد مشکلاتشان با شبکه کمک می کند. این افراد ممکن است برای چند شرکت کوچک کار کنند یا به صورت آزاد به هر کسی که دچار مشکل شده کمک کنند. 

مدیر پروژه: مدیر پروژه های فنی مثل توسعه یک نرم افزار جدید برای یک شرکت. یک مدیر پروژه با همه گروه هایی که روی یک پروژه کار می کنندهمکاری می کند، آن ها را مدیریت می کند تا روند کار به درستی انجام شود. 

تضمین کیفیت: خطا در یک نرم افزار جدید می تواند باعث ایجاد مشکلات خیلی بزرگی شود. انجام آزمایشات لازم بسیار مهم است و نیاز به افراد متخصص دارد. این افراد باید اطمینان یابند که برنامه ها کاربر دوست هستند و مشکلی ندارند. 

مهندس فضای ابری: با فراگیرتر شدن فضای ابری شرکت های کمتری با نرم افزارها و سرورهای محلی کار می کنند. مهندسین فضای ابری با نرم افزارهایی مثل آفیس 365، سیلفورس، مایکروسافت آزور و غیره کار می کنند. 

هوش مصنوعی/ آموزش ماشینی: هوش مصنوعی در چند سال اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته است. این زمینه کاملاٌ باز است و به این زودی ها اشباع نمی شود. 

 

دروس دانشگاهی فناوری اطلاعات

همانطور که احتمالاٌ فهمیده اید فناوری اطلاعات با علوم کامپیوتر متفاوت است. در علوم کامپیوتر اطلاعات دستکاری می شود تا مشکل حل شود و هدف یافت تئوری پشت اپلیکیشن هاست. در فناوری اطلاعات تنها موضوع مورد بحث سیستم های موجود و مدیریت آن است، به نحوی که بیشترین بازدهی را داشته باشیم. 

دروس دانشگاهی رشته فناوری اطلاعات ترکیبی است از علوم کامپیوتر و تجارت. بعضی از آن ها به صورت زیر است: 

• برنامه نویسی کامپیوتر: آموزش برنامه نویسی تا حد متوسط در زبان C++. البته بعضی از دانشگاه ها جاوا و برنامه های دیگر را نیز درس می دهند. 

• تحلیل سیستم: آموزش پایه تحلیل سیستم به صورت تئوری و عملی.

• مهندسی کامپیوتر: کار کردن در گروه های کوچک برای طراحی و ساخت یک پروژه نرم افزار برای شرکت ها. 

• آمار: آموزش متدهای پایه برای پیگیری و تفسیر داده های تجاری. 

• اصول رهبری و مدیریت: آموزش مدیریت یک گروه در محیط تجاری. 

مواردی دیگر مانند مدیریت پایگاه داده، شبکه، وبسایت سازی و امنیت مجازی نیز هستند که با توجه به دانشگاهی که در آن درس می خوانید به شما آموزش داده می شوند. 

اگر تا به حال از این رشته خوشتان آمده باید یک سوال از خود بپرسید. آیا شما فرد مناسب برای این زمینه هستید؟ برای ادامه تحصیل در این زمینه چه چیزهایی لازم است؟

IT

مهارت ها و شاخصه های مهم

همانطور که هر کسی نمی تواند برنامه نویس شود هرکسی هم برای رشته فناوری اطلاعات مناسب نیست. اما اگر واقعاٌ به این رشته علاقه دارید نگذارید که چیزهای کوچک رسیدن به رویای شما شود. 

• کار کردن با مردم را دوست داشته باشید. روابط انسانی در این زمینه بسیار مهم هستند. شما وارد هر زمینه ای در دنیای فناوری اطلاعات شوید روابط انسانی به یکی از مهم ترین بخش های زندگی شما تبدیل می شود. 

• بتوانید مفاهیم پیچیده را به زبان ساده بیان کنید. به عنوان فردی که در زمینه تکنولوژی کار می کند وظیفه شماست که مفاهیم تکنولوژی را برای افرادی که آن را درک نمی کنند توضیح دهید. باید بتوانید به مشتریان خود که افرادی معمولی هستند بفهمانید که هر چیزی چطور کار می کند یا این که باید چطور مشکل خود را حل کنند. 

• باید درک درستی از سیستم ها داشته باشید. اگر در زمینه فناوری اطلاعات کار می کنید باید درمورد ویندوز، لینوکس، ورد و هر نرم افزار و سیستم دیگری که فکر می کنید لازم است اطلاعات داشته باشید. البته که شما همه چیز را بلد نخواهید بود، اما اگر نتوانید مشکلات شبکه خودتان را حل کنید نمی توانید در سطح شرکتی کار کنید. 

• به روز باشید و سریع یاد بگیرید. شما باید همیشه از جدیدترین تکنولوژی ها با خبر باشید، مشکلات امنیتی جدید  و نرم افزارهای جدید را بشناسید و غیره. فناوری اطلاعات زمینه ای است که به صورت روزانه در حال تغییر و پیشرفت است و شما باید با تغییرات همراه باشید. 

• با محیط تجاری آشنایی داشته باشید. درست است که همه چیز با تجربه به دست می آید اما کار کردن در محیط کاری با تعمیر کامپیوتر همسایه زمین تا آسمان فرق دارد. برای مثال باید بدانید که بیشتر شرکت ها از ویندوز 7 استفاده می کنند چرا که ثبات بیشتری دارد. 

 

آیا فکر می کنید که فناوری اطلاعات برای شما مناسب است؟ 

فناوری اطلاعات زمینه ای بسیار گسترده است. پیش از آن که وارد دانشگاه شوید شاید فکر کنید که دوست دارید با کامپیوتر کار کنید پس فناوری اطلاعات برای شما مناسب است. اگر از کدنویسی خوشتان نمی آید مهندسی نرم افزار و توسعه بازی را حذف کنید. 

اما هنوز باید تصمیم بگیرید که در چه زمینه ای دوست دارید تخصص داشته باشید. فناوری اطلاعات عمومی از پس بیشتر موارد بالا بر می آید، اما اگر دوست دارید در یک زمینه خاص تخصص داشته باشید می توانید در آینده شاخه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. هرچیزی که انتخاب می کنید آینده شما را تغییر خواهد داد و این شاید هیجان انگیزترین بخش انتخاب تخصص باشد. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ali

یک‌شنبه, 26 شهریور 1396

تو ایران مناسب نیس
مگر اینکه به یه جای دولتی وصل شی اونم بدون پارتی نمیشه
مدرک و دانسته ها مهم نیس تو ایران

پاسخ

Insider

سه‌شنبه, 28 شهریور 1396

به عنوان دانشجوی این رشته باید عرض کنم، رشته فناوری اطلاعات در ایران بستر آموزشی و تجربی را دارا نیست و تربیت نیروی کار متخصص تنها محدود به تعداد انگشت شماری از دانشگاه های شهر تهران است. این رشته نیازمند کسب تجربه عملی بوده که در ایران تنها به بعد ت‌ءوری، آن هم از نوع سنتی توجه می شود.
خلاصه اینکه در دانشگاه‌های این کشور پهناور کیفیت و منابع آموزشی و اساتید برتر تنها محدود به چند دانشگاه در سطح تهران می باشد.
آنچه در رشته فناوری اطلاعات در و خارج از کشور به آن در دانشگاه ها پرداخته می‌شود از زمین تا آسمان فرق است.

پاسخ

ثبت نظر