با مهمترین مزایای مجازی سازی آشنا شوید

با مهمترین مزایای مجازی سازی آشنا شوید

مجازی‌ سازی (virtualization) به معنای اجرای هم‌زمان چندین سیستم‌عامل روی یک سیستم سخت‌ افزاری واحد است. در ادامه مهم‌ترین مزایای مجازی‌ سازی را بررسی میکنیم.

چرا سازمان‌ها در حال مهاجرت از سیستم سنتی به سیستم مجازی هستند؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که مديران فناوری اطلاعات با آن روبرو هستند، تعداد بیش‌ از اندازه سخت‌افزارهای سرویس‌دهنده تک‌کاره (Single - purpose Server) است. مهم‌ترین علت برای افزايش تعداد چنين سخت‌افزارهایی ناسازگاری برنامه‌های کاربردی است که بر روی سرورهای مختلف اجرا می‌شوند که در نتيجه آن، مديران سيستم ترجيح می‌دهند که برنامه‌های کاربردی را بر روی سرورهای مجزا اجرا کنند. اما این روش هزینه‌های گزافی را به سازمان تحمیل می‌کند زیرا به ازای هر سرویس و برنامه سروری جداگانه باید خریداری شود. شاید این مهم‌ترین دلیل برای مهاجرت سازمان‌ها از روش‌های سنتی به استفاده از مجازی سازی(virtualization) بوده است.

تکنولوژی مجازی سازی در سال‌های اخیر به‌طور چشم‌گیری موردتوجه قرار گرفته است. مجازی سازی (virtualization) درواقع به معنای اجرای هم‌زمان چندین سیستم‌عامل روی یک سیستم سخت‌افزاری واحد است. با استفاده از ابزارهایی مانند Vmware work station ،Vmware vsphere ،Hyper-V ،virtual box و ... می‌توان مجازی‌سازی را روی سیستم‌ها یا سرورها پیاده‌سازی کرد. در ادامه قصد داریم چند مورد از مهمترین مزایای مجازی سازی (virtualization) را مورد بررسی قرار دهیم و در آموزش‌های بعدی با هر یک از این ابزارهای مجازی سازی  بیشتر آشنا شویم. با فیسیت همراه باشید.

ابزارهای مجازی سازی

ابزارهای مجازی سازی

مهمترین مزایای مجازی سازی

1- آماده‌سازی سریع سرور

در روش سنتی برای به کار گرفتن یک سرور مدت‌ها زمان نیاز است تا سرور خریداری شود، سیستم‌عامل و سرویس موردنظر روی آن نصب گردد، برای قرار گرفتن در رک آماده شود، کابل‌کشی‌های لازم انجام شود و بسیاری کارهای دیگر که می‌تواند برای مدیر شبکه مانند یک کابوس باشد. اما با استفاده از مجازی سازی سرور، در مدت بسیار کوتاهی می‌توان یک سرور در اختیار گرفت. حتی می‌توان فرآیند نصب سیستم‌عامل را هم با استفاده از قابلیت clone یا template حذف کرد و روند را سریع‌تر قبل کرد.

بعلاوه با استفاده از مجازی سازی خیلی راحت می‌توان یک فضا برای تست و آزمایش راه‌اندازی کرد و به تجهیزات اضافی و گران قیمت هیچ نیازی نیست. از این روش حتی برای آموزش هم می‌توان بهره گرفت.

2- کاهش هزینه‌ها

در روش‌های سنتی بیشتر اوقات نیاز است به ازای هر برنامه یا سرویس یک سرور مجزا تهیه شود. این کار باعث هدر رفت منابع سخت‌افزاری سرور، افزایش کابل‌کشی، برق مصرفی و فضای موردنیاز می‌شود. با استفاده از مجازی سازی روی یک سرور می‌توان چندین ماشی مجازی برای اره اندازی کرد که روی هر کدام یک برنامه یا سرویس خاص قرار گرفته باشد و به هر ماشین مجازی تنها به اندازه‌ی نیاز سخت‌افزار اختصاص داده شود. به‌این‌ترتیب همان یک سرور قوی می‌تواند کار چندین سرور را انجام دهد.

بنابراین مجازی سازی باعث استفاده بهینه از سخت‌افزار سرور، عدم نیاز به خرید دستگاه‌های UPS اضافی، کاهش فضای موردنیاز و برق مصرفی، کاهش کابل‌کشی و سایر تجهیزات شبکه که گران قیمت هم هستند، می‌شود.

3- جداسازی برنامه‌ها و سرویس‌ها

روش‌های سنتی برای استفاده بهینه از سخت‌افزار سرورها، روی یک سرور بیش از یک سرویس و برنامه قرار می‌گرفت. اما این کار گاهی اوقات باعث ناسازگاری برنامه‌ها می‌شد. بعلاوه تعمیر و نگهداشت سرور هم با مشکل مواجه می‌شد زیرا مشکل را نمی‌توانستیم به‌صورت مشخص به یک برنامه ارتباط دهیم. درواقع دلیل بروز مشکل مبهم بود.

در حال حاضر با استفاده از مجازی سازی می‌توان هر برنامه یا سرویس را به‌صورت مجزا روی یک ماشین مجازی نصب کرد تا هم مشکلات ناسازگاری سرویس‌ها برطرف شود و هم عیب‌یابی سیستم راحت‌تر صورت گیرد. مهم‌تر همه‌ی موارد، با توجه به نیاز سرویس می‌توان به ماشین مجازی حافظه، رم و ... اختصاص داد و از هدر رفت منابع سخت‌افزاری که اغلب گران قیمت هم هستند، جلوگیری کرد.

اگر سرورها به‌صورت استاندارد مجازی سازی شوند، مدیران شبکه سازمان‌ها به‌صورت مؤثری می‌توانند سرویس و خدمات هوشمند فناوری اطلاعات را با هزینه‌های بسیار معقول در سازمان راه‌اندازی کنند.

4- کاهش وابستگی به سخت‌ افزار

یکی از مهمترین مزایای مجازی سازی انتزاعی شدن کارهاست. در روش‌های سنتی پیشین نیاز بود برای حفظ سازگاری در مرکز داده یک سازمان تمامی سرورها از یک برند خاص تهیه شوند. اما در حال حاضر مجازی سازی وابستگی به سخت‌افزار خاص را تا حد زیادی کاهش داده است؛ زیرا ماشین‌های مجازی در لایه‌ای کاملاً مجزا از سخت‌افزار کار می‌کنند و یکپارچه‌سازی هم در سطح همین ماشین‌های مجازی صورت می‌گیرد. این مسئله باعث آزادی عمل مدیران شبکه در انتخاب سرور می‌شود.

حتی انتقال یک ماشین روی سرور به سرور دیگر نیز بدون توجه به برند سرور، به‌راحتی قابل انجام است؛ و حتی در برخی موارد نیازی به از کار انداختن ماشین مجازی هم نیست. همه‌ی این موارد باعث انعطاف‌پذیری بیش‌ازپیش شبکه خواهد شد.

 

اخبار مرتبط:

Vmware چیست و چه اجزایی دارد؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید.  

منبع خبر: techtarget


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر