آموزش استفاده از دستورهای شرطی برای نوشتن Batch File

batch_1507917705.jpg

یکی از قابلیت‌های مخفی و جذاب ویندوز وجود بچ فایل (Batch File) است که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید بسیاری از کارهای تکراری و خسته‌کننده را به صورت اتوماتیک انجام بدهید. اما پایه و اساس این تکنولوژی آشنایی کامل با دستور شرط یا همان If-else است. در ادامه قصد داریم تفاوت استفاده از این دستور در بچ فایل (Batch File) و سایر زبان‌های برنامه‌نویسی را به شما آموزش دهیم. با فیسیت همراه باشید.

اگر کمی با برنامه‌نویسی آشنا باشید حتماً می‌دانید که از دستور If-else برای کنترل موقعیت‌های منطقی استفاده می‌شود. به طور دقیق‌تر با استفاده از دستور کنترلی If-else می‌توانید به تناسب وضعیت‌های مختلفی که ممکن است در یک مسئله پیش بیاید، شرایط مختلفی تعریف کنید. اگر دستور شرطی درست بود کد مربوط به آن اجرا خواهد شد در غیر این صورت کد مربوط به بلوک else اجرا خواهد شد. برای نمونه کد زیر که به زبان برنامه‌نویسی جاوا نوشته‌شده است به این معناست که اگر عدد X برابر با 15 باشد عبارتی چاپ شود که عدد 15 را نشان دهد اما در غیر این صورت عبارت عدد ناشناخته چاپ شود.

if (x == 15) System.out.println ("The value of x is 15!"); else System.out.println("Unknown value.");

مفهوم دستور if-else در همه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی یکی است اما نحوه نوشتار آن ممکن است تفاوت‌های جزئی داشته باشد. برای نمونه در یک Batch File همین دستور بالا را باید به صورت زیر بنویسیم:

if %x%==15 (echo "The value of x is 15") else (echo "Unknown value")

حالا سناریو متفاوتی را در نظر بگیرید. برای نمونه فرض کنید قرار است کدی نوشته شود که اگر عدد X برابر 15 بود عبارت عدد کاملاً درست است چاپ شود در غیر این صورت اگر عدد X برابر با 10 بود عبارت عدد قابل‌قبول است چاپ شود و در غیر این صورت عبارت عدد درست نیست چاپ شود. دستورات زیر در زبان برنامه‌نویسی جاوا به صورت زیر است:

if (x == 15) System.out.println ("the number is corect!"); else-if (x == 10) System.out.println ("The number is acceptable"); else System.out.println("the number is wrong!");

اما نکته این است که دستور if-else در Batch File کمی متفاوت است. در این زبان دستور else-if وجود ندارد در عوض می‌توان از دستورهای پشت سر هم if برای نوشتن شرط‌های متوالی استفاده کنید. برای نمونه سناریویی که در بالا نوشته بیان شد به صورت نوشته می‌شود:

if %x%==15 (echo "the number is corect!") if %x%==10 (echo "The number is acceptable") else (echo "the number is wrong!")

اگرچه استفاده از اسکریپت نویسی یک روش بسیار مفید است اما باز هم استفاده از ابزار PowerShell بهتر است و پیشنهاد می‌شود که از این ابزار استفاده شود زیرا این ابزار با استفاده از برنامه‌نویسی خاص خود که البته بسیار ساده هم هست تمام امکانات موردنیاز برنامه‌نویسی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و در ضمن کاربر می‌تواند فایل‌های بچ نوشته‌شده خود را هم از طریق PowerShell اجرا کند. بعلاوه PowerShell را به راحتی می‌توان روی سیستم‌عامل لینوکس هم استفاده کرد.

آیا شما از نوشتن بچ فایل برای انجام امور تکراری در ویندوز استفاده کرده‌اید یا اینکه شما هم PowerShell را ترجیح می‌دهید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  

منبع خبر: makeuseof


4 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ناشناس

شنبه, 22 مهر 1396

سلام

مقاله خیلی ناقص هست
فقط خیلی کوتاه نوشتین دستور if چی هست
ولی اینکه چطور توی کامپایلر نوشته بشه یعنی جوری که بشه یک فایلُ اجرا کرد توضیح ندادین
حالا توضیح هیچ حدأقل یک نمونه کد می ذاشتین

پاسخ

zak

یک‌شنبه, 16 خرداد 1400

سلام
کل اینترنت هم همینطور است
کل آموزش ها هم همینطور است
کلا ناقص هستند
چیزی پشت قضیه هست به کسی نمی گویند
فقط نمونه کد تحلیل شود بهتر و دقیق تر یاد میگیریم
تنها سایت www3schcool یا تو همین مایه ها سایت خوبیه برای آشنایی

پاسخ

جواد

دوشنبه, 17 خرداد 1400

کاش به جای دستور ریاضی دستور کاربردی استفاده می کردید
ما ریاضی مون خوب نیست ولی کامپیوترمون چرا

پاسخ

علی

سه‌شنبه, 18 خرداد 1400

کلا منابع فارسی زبان قصه حسین کرد شبستری تعریف میکنند مثال ها جامع و کاربردی نیست بهتر است منابع زبات اصلی را دنبال کنیم تا متوجه بشیم

پاسخ

ثبت نظر