به دستور مقام قضایی استفاده تاکسی‌های آنلاین از اپلیکیشن ویز ممنوع شد

به دستور مقام قضایی استفاده تاکسی‌های آنلاین از اپلیکیشن ویز ممنوع شد

مدتی است که فعالیت تاکسی‌های آنلاین در کشور زیاد شده است به همین دلیل استفاده از اپلیکیشن های مسیریاب هم به مراتب افزایش یافته است. یکی از همین اپلیکیشن ها که توسط رانندگان و کاربران تاکسی‌های آنلاین بسیار استفاده می‌شد، اپلیکیشن اصالتاً اسرائیلی ویز (Waze) بود که بعدها توسط گوگل خریداری شد. اما این اپلیکیشن با وجود محبوبیت و تعداد کاربران زیاد، اسفند ماه 95 فیلتر شد. اما دوباره اوایل مهرماه امسال بود که خبری حاکی از رفع فیلتر این اپلیکیشن منتشر شد که جزییات آن را می‌توانید از این لینک بخوانید.

حالا امروز، پس از گذشت کمتر از دو ماه از رفع فیلتر اپلیکیشن مسیریاب ویز (Waze)، دستوری از سوی مقام قضایی مبنی بر منع استفاده از اين اپلیکیشن توسط کاربران اپلیکیشن های درخواست خودرو صادر شده است که از 30 آبان ماه اجرایی خواهد شد.

از همین رو توسعه‌دهندگان اپلیکیشن های تاکسی یاب اینترنتی از رانندگان خود خواسته‌اند که برای جلوگیری از غیر فعال شدن اپلیکیشن خود، در صورتی که در حال حاضر از اپلیکیشن مسیریاب ویز استفاده می‌کنند، تا قبل از 30 آبان ماه این اپلیکیشن را از روی گوشی‌های خود حذف کنند.

دلیل منع استفاده از اپلیکیشن مسیریاب ویز

شاید مهم‌ترین دلیل این اقدام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تولید محتوای آنلاین در کشور باشد. بنا به این سیاست‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه، تولید محتوای آنلاین کشور بايد 10 برابر شود. مسلماً رسیدن به این هدف نیازمند حمایت از اپلیکیشن های بومی است تا بتوانند بازار داخلی قابل قبولی به دست بیاورند.

اما متأسفانه کاربران ایرانی با وجود در اختیار داشتن انواع اپلیکیشن های داخلی با کیفیت، ترجیح می‌دهند که از اپلیکیشن های خارجی استفاده کنند. اپلیکیشن های مسیریاب داخلی هم دقیقاً با همین مسئله رو به رو هستند. در واقع با وجود چندین نمونه از برنامه‌های مسیریاب بومی، استفاده از اپلیکیشن های خارجی همچون google maps و ویز به مراتب کاربران فوق‌العاده بیشتری دارد.

با شرایط موجود که بازار تاکسی‌های اینترنتی در بین ایرانیان داغ داغ است و تعداد زیادی اپلیکیشن مسیریاب داخلی هم در هر دو پلتفرم اندروید و iOS وجود دارد، مسلماً یکی از بهترین فرصت‌ها برای حمایت از محتوا و اپلیکیشن های ایرانی ایجاد شده است.

برتری اپلیکیشن های مسیریاب داخلی

در حال حاضر بیشتر از 20 اپلیکیشن مسیریاب داخلی در هر دو پلتفرم اندروید و iOS وجود دارد که به دلیل استفاده از الگوریتم‌های مختلف ناوبری فضایی مورد نیاز و آپدیت بودن نقشه‌ها، بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از نمونه‌های خارجی عمل می‌کنند.

این اپلیکیشن ها قابلیت‌های بسیاری همچون نمایش ترافیک لحظه‌ای خیابان‌ها روی نقشه، امکان انتخاب مقصد، جستجو در بین مکان‌های مختلف مقصد، دستورات صوتی و تصویری راهنمای مسیر، پیشنهاد بهترین مسیر و ... را به کاربر ارائه می‌دهند.

بعلاوه اپلیکیشن های مسیریاب داخلی به دلیل آشنایی با شرایط موجود در کشور امکانات منحصر به فردی اضافه‌ای هم ارائه می‌دهند که مختص ایران است.

اما متأسفانه به دلیل عدم تبلیغات مناسب بسیاری از اپلیکیشن های داخلی در بین کاربران کاملاً ناشناخته هستند. بنابراین اقداماتی همچون منع استفاده از اپلیکیشن های خارجی و در کنار آن تبلیغات گسترده برای اپلیکیشن های داخلی می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی روی همه‌گیر شدن اپلیکیشن های داخلی داشته باشد.

نظر شما در اين باره چیست؟ آیا منع استفاده از اپلیکیشن های خارجی باعث رونق گرفتن بازار اپلیکیشن های داخلی خواهد شد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: مهر


6 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

REZA

یک‌شنبه, 28 آبان 1396

اپلیکیشن های داخلی همه مسخره اند، هیچ امکانات اضافه ای هم ندارن، بازهم برمبنای گوگل مپ دارن کار میکنند، مردم رو بیسواد فرض کردن،

پاسخ

pezhmanf

یک‌شنبه, 28 آبان 1396

یکی نیست بگه شما اپلیکیشن خفن خودتونو معرفی کنید تا ما مردم و راننده ها هم از ویز استفاده نکنن.یه اپلیکیشن میسازن هزارتا باگ توشه. استفاده از نرم افزار های با کیفیت و منع که میکنند هیچ.... تازه راه کاری هم جلو پای ملت نمیذارن

پاسخ

مهمان

یک‌شنبه, 28 آبان 1396

چرا قوه قضاییه 24 ساعت به دنبال دستور ها و قوانین محدود کننده برای مردم است پس کی ازادی

پاسخ

alitriple

یک‌شنبه, 28 آبان 1396

ملت روی هر چی دست بزاران خوب یا بد اینا برای اینکه نونشون قطع نشه و بگن مثلا ما داریم کار انجام میدیم اینکارها رو میکنن و بگو کدوم مسئول و یا حتی ابدارچیه کشورهای دیگه سره اینجور مسائلی میشنن بحث میکنن

پاسخ

Neo

یک‌شنبه, 28 آبان 1396

ما بهترین رو انتخاب میکنیم. اگه نرم افزار داخلی بهتر از waze موجود بود حتما اونو انتخاب میکردیم. تولید نرم افزار داخلی نمیشه که مثل خودرو سازیمون با انحصار و زورگویی باشه. دنیای وب و دنیای آنلاین، دنیای موقعیت های مساویه نه انحصار و زورگویی.
وقتی مراجع قضایی بدون مشورت با نیروی متخصص کارآمد به موضوعاتی دخول میکنند که درش تخصصی ندارند نتیجه ای جز پس رفت در انتظار ما و کشورمون نیست.
کارهای اخیر قوه قضاییه بیشتر شبیه یجور مانور قدرت و شاخ و شونه کشیدن برای مردمه تا تصمیمات خردمندانه.
نمیشه که بشینیم از اول دو باره چرخ رو اختراع کنیم. اونا میسازن ما اگه عرضه داشته باشیم مرحله بعدیشو میسازیم. نه اینکه چیزیکه اونا ساختن رو ممنوع کنیم و بگیم نه ما باید خودمون تولید کنیم.

پاسخ

مهرداد

دوشنبه, 29 آبان 1396

خلاصه و مفید ، عالی بود

پاسخ

ثبت نظر