ارز 4400 تومانی برای واردات گوشی تعلق نمی‌گیرد

ارز 4400 تومانی برای واردات گوشی تعلق نمی‌گیرد

با انتقال گوشی‌های هوشمند از دسته دوم به دسته سوم، ارز 4400 تومانی برای واردات گوشی تعلق نمی‌گیرد، حتی برای گوشی‌های زیر 300 دلار.

بازار موبایل ایران طی چند هفته اخیر شرایط نابه‌سامانی را پشت سر گذاشت و علی‌رغم قول‌هایی که برای آرام شدن بازار داده شد، هنوز هم قیمت گوشی موبایل کاهش نداشته است. تخصیص ارز دولتی به این حوزه و یا عدم تخصیص ارز، هم مزید بر علت شد.

در ابتدا عنوان شد که در گروه‌بندی کالاهای وارداتی، گوشی‌های موبایل زیر 300 دلار در گروه 2 قرار می‌گیرند و ارز 4200 تومانی به آن‌ها تعلق می‌گیرد اما این موضوع هم تأثیری در بازار آشفته موبایل نداشت.

حالا ساعتی پیش رئیس سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج، اعلام کرد که واردات موبایل با ارز 4400 تومانی ممکن نیست و واردکنندگان موبایل می‌توانند ارز خود را از طریق سامانه نیما و از محل ارز صادراتی تأمین کنند.

جالب‌تر اینکه وی از تغییر در گروه‌بندی کالاها در اواخر تیرماه خبر داد که در این دسته‌بندی گوشی‌های موبایل از دسته دوم به دسته سوم منتقل شده‌اند. مجتبی خسروتاج در این خصوص چنین توضیح داد:

در گروه‌بندی کالایی که اواخر تیرماه سال جاری صورت گرفت موبایل از گروه 2 به گروه 3 کالایی رفت و قرار بر این شد تا کسانی که قصد دارند موبایل وارد کنند ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تأمین کنند.

انتقال گوشی‌های هوشمند از دسته دوم به دسته سوم به این معناست که واردات گوشی با ارز 4400 تومانی ممکن نیست. جالب اینکه حتی گوشی‌های زیر 300 دلار هم در دیگر در دسته دوم نیستند به این دلیل که دولت نگران کم اظهاری است. رئیس سازمان توسعه تجارت در این خصوص چنین توضیح داد:

در حال حاضر به دلیل اینکه موبایل به گروه 3 کالایی منتقل شده است، واردات آن با ارز 4400 تومانی امکان‌پذیر نیست. در جلسه ستاد بررسی مسائل اقتصادی با حضور معاون اول رئیس جمهوری صحبت‌هایی مطرح شد تا بتوان موبایل‌های ارزان‌قیمت که زیر 300 دلار قیمت دارند در گروه 2 کالایی قرار گیرند اما در نهایت این مسئله از نظر فنی رد شد؛ چرا که نمی‌توان برای یک تعرفه دو نرخ ارز را در نظر گرفت و این امکان وجود دارد که کم اظهاری صورت گیرد.

 

برخلاف اخبار نادرستی که چندی است منتشر می‌شود، ثبت سفارش تلفن همراه متوقف نشده است بلکه از طریق ثبت سفارش در سامانه نیما واردکنندگان موبایل می‌توانند ارز مورد نیاز خود برای واردات را تأمین کنند. مجتبی خسروتاج در این خصوص چنین توضیح داد:

در سامانه نیما صادرکنندگان کالاهای غیر پتروشیمی و فولادی به نرخ رقابتی ارز ناشی از صادرات خود را عرضه می‌کنند و واردکنندگان فرصت دارند تا ارز خود را از این طریق تأمین کرده و نسبت به واردات اقدام کنند.

پیشنهاد فیسیت: تکلیف تخصیص ارز دولتی برای کالاهای دیجیتال مشخص شد

پیشنهاد فیسیت: افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت گوشی بدون واردات قانونی و رسمی!

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: ایسنا


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

شادمهر

یک‌شنبه, 14 مرداد 1397

یکی به اینها بگه درباره قطعات کامپیوترهم فکری بکنند چرا فقط دارن تصمیم میگیرن هیچ کاری هم نمیکنند فقط تصمیم میگیرند

پاسخ

ثبت نظر