در پی شرایط اقتصادی نا به سامان کنونی، دیجی کالا، بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران مجبور به تعدیل نیرو شد.
اوضاع بد اقتصادی، تورم، افزایش قیمت کالاها همه و همه دلایلی شدهاند که قدرت خرید عموم مردم به شدت کاهش پیدا کند. این مسئله همه شرکتهای جامعه از شرکتهای کوچک گرفته تا شرکتهای بزرگ را تحت تاثیر قرار داده است.
این شرایط حساس اقتصادی باعث شده است تا شرکتهای مختلف استراتژیهای مختلفی از جمله تعدیل نیرو را اتخاذ کنند. دیجی کالا هم یکی از همین شرکتهاست.
روز گذشته دیجی کالا، بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور هم به دلیل همین مشکلات مجبور به تعدیل نیرو شد و طی نامهای این مسئله را به گوش کارمندان و مشتریانش رساند. حمید و سعید محمدی، بنیانگذاران دیجی کالا، در این نامه به پرسنل و مشتریان خود اعلام کردند به دلیل شرایط اقتصادی حساس کشور ناچار هستند تصمیمهای سختی را بگیرند و در همین راستا مجبورند 175 نفر از کارکنان این خانواده 2414 نفری را تعدیل نیرو کنند.
برادران محمدی، بنیان گذاران دیجی کالا
نامه اعلام تعدیل نیرو دیجی کالا
نامه برادران محمدی، بنیان گذاران دیجی کالا به پرسنل خود چنین بود:
سلام
12 سال قبل که قایق کوچکی را به آبهای پرتلاطم کسب و کار ایران میسپردیم بزرگترین تمرکزمان بر مشتری بود و امروز که همگی با هم بر این کشتی سواریم همچنان محوریترین ارزشمان مشتری است. در این سالها طوفانها و تندبادها را با اراده شما - هزاران نفر از بهترینهای ایران در هر تخصص - و حمایت مردم عزیز ایران سپری کردیم. در کنار هم تصمیمهای سختی گرفتیم تا بزرگترین و موفقترین کسب و کار اینترنتی منطقه شکل بگیرد؛ الگویی موفق، سالم و امروزی که با اعتماد به نفس به یک برندِ ملی تبدیل شده است.
همه میدانیم امروز کشورمان در میانهی تلاطمهای اقتصادی قرار دارد که بر زندگی همه مردم، فضای کسب و کار کشور و از جمله همکاران ما تاثیر گذاشته است. دیجیکالا از این شرایط مستثنی نیست و لازم است همه ما در جریان این مشکلات قرار داشته باشیم و خود را برای عبور از این وضعیت و ساختن آیندهای روشن آماده کنیم.
برخی از مهمترین این مشکلات از قرار زیر هستند:
۱- افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش ریال باعث کاهش قدرت خرید مردم از جمله مشتریان دیجیکالا شده و فروش برخی گروههای کالایی را تحت تاثیر قرار داده است.
۲- زنجیره تامین کالا دچار مشکل شده است و فعالیت شرکتهای تامین کننده کالا به دلایل مختلف کاهش یافته و خردهفروشی را دشوار کرده است.
۳- بی ثباتی در برنامهریزی و تصمیمهای اقتصادی شتابزده باعث سردرگمی فعالان اقتصادی و بازار شده و در بعضی از گروهها شاهد توقف واردات و عرضه محصول هستیم.
اما این برای نخستین بار نیست که دیجیکالا با چنین چالشهایی روبه رو شده است. با تجربهای که از بحرانهای پیشین داشتیم و با رصد و تحلیل روندهای بازار در نیمه اول سال از هرگونه تصمیم و اقدام عجولانه خودداری کردیم.
به رغم همه مشکلات سعی کردیم به عهد خود با مشتریان وفادار بمانیم و بهترین خدمات را در همین شرایط نیز به حد توانمان به مردم کشور ارایه کنیم. تمامی موجودیمان را بدون هیچ وقفهای با قیمت عادلانه به مشتریان عرضه کردیم و در مارکت پلیس نیز به کمک هزاران فروشنده فعال با حداکثر نظارت، همکاری و هدایت تلاش کردیم بهترین خدمات ممکن را ارایه کنیم.
امروز برای همه ما واضح شده که شرایط اقتصاد کشور به گونهای است که باید با سفت کردن کمربندهايمان خود را برای گذر از زمستان آماده کنیم.
با درک عمیق از این شرایط و با مشورتِ مدیران ارشد شرکت میخواهیم شما را از تصمیمهایی سخت اما ضروری مطلع کنیم. این تصمیمها که بر اساس ارزیابی شرایط اقتصادی نیمه اول امسال و برای عبور از شرایط سختِ پیشبینی شده اتخاذ شده شامل برخی اقدامات بسیار مهم از جمله تعدیل ۱۷۵ نفر از خانواده ۲۴۱۴ نفری دیجیکالاست. واقعیت این است که خداحافظی حتی یک نفر از خانواده دیجیکالا برای ما بسیار دشوار است. اما در این شرایط سخت برای محافظت از آینده خانواده چند هزار نفری دیجیکالا و برای حفظ آنچه تا به امروز ساخته شده نیازمند اتخاذ تصمیمهای دشوار ولی آیندهساز هستیم.
طی چند ماه گذشته با شروع استراتژی Build To Last که در واقع تدوین برنامهای است برای ساختن شرکتی پایدار که در هر شرایطی دوام دارد، سعی کردیم با اخذ مشورت از صاحبنظران و متخصصان از زوایای مختلف برای مواجهه با شرایط پیش رو اقداماتی را تعریف کنیم. این اقدامات شامل موارد زیر است:
- حفاظت و تقویت فرهنگ سازمانی و حرکت تیمی
- افزایش بهره وری و بازبینی فرآیندهای کاری در همه حوزهها
- تاکید بیشتر بر رویکرد و فرهنگ صرفه جویی و کنترل هزینهها
- اولویت بندی مجدد در برنامههای توسعه
- کنترل و کاهش هزینه های ثابت غیر ضروری
مطمئنیم با اتخاذ این تصمیمها، سازمانی خواهیم داشت که نه تنها شرایط دشوار فعلی را با چابکی و انعطاف پشت سر میگذارد، بلکه قوی تر از پیش آیندهای روشن را خلق میکند.
ارزشهای سازمانی دیجیکالا بر اصلیترین سرمایه این شرکت یعنی مشتری محوری بنا شده و تصمیمات جدید امروز تاثیری بر خدمات و سرویسهای دیجیکالا نخواهد گذاشت و همچنان تعهد به مشتریمداری به عنوان اصل وجودی ما حفظ خواهد شد.
مارکتپلیس در شرایطی که کشور در بخش خرده فروشی با مشکل تامین کالا روبه روست، بهترین نسخه و مناسبترین مدل رشد است. هزاران فروشنده و تولیدکننده ایرانی امروز از این بستر به خوبی بهره میگیرند و خوشبختانه این بخش طی ماههای اخیر با رشد چشمگیری روبه رو بوده و تلاش میکنیم به کمک هم تنوع کالا را در آن بالا ببریم و با لحاظ کردن تمامی اصولِ اساسی دیجیکالا از جمله کیفیت و قیمت مناسب آن را تقویت کنیم. کار سختی که تمام وجودمان را برای بهتر کردن آن به کار خواهیم گرفت.
دیجیکالاییها! اجازه بدهید برخی پیشرفتهای بی نظیرسالهای اخیر را با هم مرور کنیم:
این شرکت را از هیچ ساختیم و با تقویت روحیه کارآفرینی در کشورمان راه را برای استارتآپهای دیگر هموار کردیم، موفق به ایجاد چند هزار شغل مستقیم و نزدیک به ۱۰۰ هزار شغل غیر مستقیم شدیم، برای اولین بار در این حوزه از کسب و کار، از سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذب سرمایه کردیم، گروه های محصولی را از کالای دیجیتال به سایر گروهها گسترش دادیم، بزرگترین مرکز پردازش سفارشات منطقه را در دیجیکالا شکل دادیم، دیجی استایل را در حوزه مد و پوشاک با موفقیت راهاندازی کردیم، مدل کسب و کار مارکت پلیس را در زمان مناسب و به شکلی درست ایجاد کردیم، سوپرنوا، نسل جدید پلتفرم نرم افزاری دیجی کالا را با موفقیت رونمایی کردیم، فیدیبو را به خانواده محصولات دیجی کالا افزودیم تا فرهنگ کتابخوانی را تشویق کنیم و در برنامه امسال، DigiPay، مرکز نوآوری و فروش مواد غذایی را به زودی راهاندازی خواهیم کرد. و در نهایت به نقطه فعلی رسیدیم.
در این مسیر توام با رشد سریع و بدون توقف لازم است تصمیمات سختی بگیریم تا همچنان با قدرت و کارآمدی مسیر سخت پیش رو را به بهترین شکل طی کنیم، برای اجرایی کردن این تصمیمات به تک تک شما تکیه میکنیم تا با هم آینده روشنی را خلق کنیم.
تاکید میکنیم این یکی از سخت ترین تصمیم های ما در 12 سال گذشته است که در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر است.
افرادی که تحت تاثیر این تصمیمها قرار میگیرند توسط مدیران واحدهای خود مطلع شدهاند. برای همه آنها بستههای حمایتی ویژه در نظر گرفته شده و امیدواریم با تغییر شرایط دوباره در یک تیم در کنار هم قرار بگیریم. قدردان و سپاسگذارِ همه اعضای این خانوده هستیم و همه شما بخشی از این خانواده باقی خواهید ماند.
به کسانی که در ادامه مسیر همراه ما خواهند بود این تعهد را میدهیم با اطمینان مسیر رشد و موفقیت را ادامه دهیم.
از مدیران شرکت که در رسیدن به این تصمیمها و اجرای آن همراه ما بودند از صمیم قلب تشکر میکنیم.
با امید و روحیه مثبت این اطمینان را داریم که با استراتژی جدید دیجیکالا و با سعی و تلاش دست جمعی، حتما به اهداف رشد و توسعه شرکت خواهیم رسید و دیجی کالا را قوی تر از همیشه برای خدمت به مشتریان و کشور عزیزمان به پیش خواهیم برد.
و هنوز راه بزرگی در پیش داریم، آیندهای روشن در مقابل ماست.
بنیانگذاران دیجی کالا
سعید محمدی - حمید محمدی
دیجی کالا نخستین شرکتی نیست که به دلیل شرایط اقتصادی دست تعدیل نیرو شده است. درواقع مدتی است که خبرهای زیادی از تعدیل نیرو در بسیاری از شرکتها و استارتآپها میشنویم اما دیجی کالا برخلاف اغلب این شرکتها، اقدام جدیدش را علنی کرده است. با این حال به نظر میرسد که تعدیل نیرو تنها بخشی از استراتژیهای جدید دیجی کالا برای عبور از بحران اقتصادی فعلی و ایجاد شرکتی پایدار در هر شرایطی است.
ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.
منبع خبر: فیسیت
ثبت نظر