آیا نصب پیام رسان بومی به صورت پیش فرض روی گوشی ممکن است؟!
مدتی پیش اخباری درباره نصب اجباری پیام رسانهای بومی روی گوشیها بودیم. گفته میشد که به صورت پیشفرض روی گوشیهایی که به دست خریداران ایرانی میرسد، بایستی پیام رسان بومی نصب شده باشد. شاید در نگاه اول این تصمیم را نوعی اجبار تلقی کنیم اما باید دید که آیا از نظر کارشناسی چنین چیزی ممکن است یا خیر.
آیا نصب پیام رسان بومی به صورت پیش فرض روی گوشی ممکن است؟
محمد مهدی غفوریان، رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور، به این سؤال پاسخ داده است. به اعتقاد او نهتنها امکانپذیر نیست بلکه نتیجهای که برخی انتظار آن را دارند هم به دست نخواهد آمد. به گفته غفوریان این نظر غیر کارشناسانه از سمت افرادی است که تخصصی در این زمینه ندارند. وی دلیل نشدنی بودن این طرح را چنین توضیح داد:
نصب برنامه قبل از فروش باعث از بین رفتن پلمب تلفنهای همراه و مطرح شدن برخی مسائل مانند گارانتی و خدمات پس از فروش میشود که در صورت رخ دادن این موضوع، باعث لغو و یا اشکال در این سیستمها میشود.
امکان نصب پیام رسان بومی روی گوشی در خود کارخانه
با توضیحات غفوریان مشخص است که نصب دستی پیام رسانهای بومی روی گوشی مشکلات زیادی از جمله گارانتی و خدمات پس از فروش را به دنبال دارد بنابراین شاید تنها راهی که برای نصب پیام رسان بومی روی گوشی به نظر برسد، نصب از طریق خود کارخانه باشد. البته این کار هم مسائل خاص خود را دارد که مطرحترین این مسائل هزینه است! غفوریان در پاسخ به این سؤال که آیا چنین اقدامی ممکن است یا نه چنین توضیح داده است:
این کار شاید در نمایندگیها و خود شرکتهای تولیدکننده ممکن باشد اما برای این کار باید زمان زیادی اختصاص داده شود که با توجه به ارزش پایین بازار ایران برای شرکتهای تولیدکننده بعید است این زمان زیاد را صرف کنند. اگر بر فرض محال نمایندگیهای داخل ایران هم بخواهند این زمان را برای نصب برنامهها بگذارند در زمان نصب خواهند فهمید عملی غیرممکن را در پیش گرفتهاند.
غفوریان معتقد است که چنین اقداماتی نهتنها تأثیر مثبتی روی محبوبیت و همهگیر شدن پیام رسانهای بومی ندارند بلکه میتواند نتیجه معکوس هم داشته باشد. در عوض وی معتقد است برای حمایت از پیام رسانهای بومی باید کارهای دیگری انجام داد:
برای حمایت از برنامهها و پیام رسانهای داخلی، به جای طرح چنین موضوعاتی باید کیفیت آنها را بالا ببریم تا مردم خودشان نسبت به نصب اینگونه پیامرسانها رغبت پیدا کنند، ما باید در پیام رسانهایمان چیزی ورای آنچه که در پیامرسانهای خارجی ارائه میشود به مردم بدهیم تا مصرفکننده خود به دنبال نصب آن باشد، با گسترش امتیازات و شرایط استفاده مناسب و خاص برای پیامرسانهای داخلی میتوانیم باعث گسترش آنها شویم.
نظر شما در این خصوص چیست؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.
ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.
منبع خبر: ایسنا
ثبت نظر