چطور بفهمیم که وب کم ما هک شده است و جاسوسی می‌کند؟

چطور بفهمیم که وب کم ما هک شده است و جاسوسی می‌کند؟

چطور بفهمیم که وب کم ما هک شده است و جاسوسی می‌کند؟

وب کم یکی از مهمترین اکسسوری‌های لپ تاپ است که اتفاقا بسیار کاربردی هم هست. با این وجود یکی از مشکلات بزرگ بر سر راه امنیت و حریم خصوصی کاربران است. درواقع در صورتی که کسی بتواند کنترل وب کم شما را به دست بگیرد، به راحتی می‌تواند از شما جاسوسی کند.

خوشبختانه باید بگوییم که به دست گرفتن کنترل وب کم و استفاده از آن، به صورتی که شما متوجه نشوید وب کم در حال استفاده است، بسیار سخت است. با فیسیت همراه باشید تا راه‌هایی که می‌توانید متوجه شوید آیا وب کم شما هک شده است یا نه را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

آیا وب کم شما هک شده است؟

1- چراغ وب کم را چک کنید

روشن بودن چراغی که کنار وب کم قرار دارد نشان می‌دهد که وب کم در حال حاضر در حال ضبط ویدیو است. بنابراین در زمانی که از وب کم استفاده نمی‌کنید اما می‌بینید که چراغ وب کم یا چشمک می‌زند، متوجه می‌شوید که فرد دیگری کنترل وب کم شما را به دست گرفته است. حالا اگر چراغ وب کم به صورت ثابت روشن است، یعنی وب کم در حال ضبط ویدیو است. بنابراین در هر دو حالت متوجه می‌شوید که وب کم شما تحت کنترل خارجی است.

گاهی اوقات چراغ وب کم شما خراب می‌شود اما سعی نمی‌کنید که آن را درست کنید. این به ضرر خود شماست زیرا ساده‌ترین راهی که متوجه شوید وضعیت امنیتی وب کم در چه حالی است را از دست داده‌اید.

 

2- فایل‌های حافظه را چک کنید

اگر شخصی از وب کم شما برای ضبط ویدیو استفاده کند، تعداد زیادی فایل را می‌بینید که شما آن‌ها را ایجاد نکرده‌اید. کافی است فولدر رکوردهای وب کم را باز کنید. فایل‌هایی که به خاطر نمی‌آورید آن‌ها را ایجاد کرده باشید احتمالا به وسیله هکرهایی ایجاد شده‌اند که کنترل وب کم شما را به دست گرفته‌اند.

حتی ممکن است که هکر مسیر ذخیره فایل‌های وب کم را هم تغییر داده باشد بنابراین برای اطمینان، مسیر ذخیره فایل‌ها را در تنظیمات وب کم چک کنید.

 

3- اپلیکیشن‌های ناشناخته را چک کنید

گاهی اوقات وب کم به واسطه یک اپلیکیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد که اصلا شما اطلاع ندارید این برنامه به وب کم دسترسی دارد. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که شما یک بدافزار و یا یم برنامه ویروسی را دانلود کرده باشید که هدف آن به دست گرفتن کنترل وب کم است.

درواقع هرگاه پیامی با محتوای اینکه "وب کم در حال حاضر در حال استفاده است" (webcam is already in use) را دریافت کردید، بدانید که یک برنامه کنترل وب کم شما را به دست گرفته است.

 

4- یک اسکنر بدافزار اجرا کنید

اگر با توجه به سه نشانه بالا متوجه شدید که وب کم شما توسط یک هکر و یا یک برنامه تحت کنترل است باید یک اسکنر بدافزار را اجرا کنید. برای این کار کافی است مراحل زیر را طی کنید:

کامپیوتر یا لپ تاپتان را در حالت Safe mode روشن کنید که یک قابلیت برای رفع مشکل (TroubleShooting) است. در این حالت همه درایورها و برنامه‌ها متوقف می‌شوند.

حالا هر برنامه آنتی ویروسی که استفاده می‌کنید را اجرا کنید تا بدافزارها و ویروس‌های احتمالی را شناسایی کند.

در بعضی موارد آنتی ویروس شما نمی‌تواند ویروس‌ها را تشخیص دهد. در این شرایط می‌توانید از اسکنر بدافزار کروم استفاده کنید. این اسکنر گوگل اغلب از به‌روزترین کتابخانه‌ها برای تشخیص ویروس‌ و بدافزار استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از حالت safe mode در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

 

5- رفتار غیرمعمول وب کم را زیر نظر بگیرید

وب کم‌های کنونی قابلیت‌های زیادی دارند برای نمونه می‌توانند برای ضبط ویدیو بهتر چرخش داشته باشند همچنین میکروفون و اسپیکر درونی آن‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند مانند یک تلفن عمل کنند. به هر ترتیب اگر متوجه شدید که وب کم بدون درخواست شما و به صورت خودجوش در حال انجام هر یک از این کارهاست، بدانید که شخص سومی کنترل وب کم را به دست گرفته است. بنابراین دقت کنید که بدون دلیل زاویه وب کم تغییر نکند و یا نویزی ایجاد نکند. در صورتی که چنین علائمی را دیدید بدانید که وب کم شما هک شده است.

 

6- تنظیمات را بررسی کنید

همانطور که می‌دانید می‌توانید از وب کم به عنوان دوربین امنیتی منزل هم استفاده کنید. اگر از وب کم برای این کار استفاده می‌کند هر از چند مدتی مطمئن شوید که تنظیمات امنیتی دوربین تغییر نکرده باشد. برای نمونه مطئمن شوید که پسورد و نام ادمین به حالت اولیه برنگشته باشد، فایروال دوربین خاموش نشده باشد و... .

بیشتر بخوانید: با استفاده از وب کم، برای خانه خود سیستم نظارت تصویری راه‌اندازی کنید

 

7- ترافیک اینترنت را چک کنید

گاهی اوقات متوجه می‌شوید که بیش از حدی که همیشه اینترنت مصرف می‌کردید، در یک دوره مصرف داشته‌اید. اینجاست که باید به وجود یک مسئله خارجی فکر کنید، مسئله‌ای مانند هک شدن رمز وای فای. اما شاید مشکل وب کم شما باشد. در صورتی که متوجه شدید در یک دوره اتصال به اینترنت (Session) بیش از حد معمول دیتا ارسال کرده‌اید، با استفاده از Taskmanager مشکل را بررسی کنید.

برای نمونه در ویندوز 10 می‌توانید در Taskmanager به تب App History بروید و برنامه‌هایی که از اینترنت استفاده کرده‌اند و یا دیتایی را ارسال کرده‌اند را ببینید. در صورتی که متوجه شدید وب کم و یا برنامه‌ای ناشناخته در حال ارسال داده بوده است، با استفاده یک ضد بدافزار آن را پاک کنید.

بیشتر بخوانید: آیا واقعاً نیاز است که وب کم خود را بپوشانیم

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: makeuseof


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر