سه نکته کلیدی برای خنک کردن یک لپ‌تاپ داغ

سه نکته کلیدی برای خنک کردن یک لپ‌تاپ داغ

لپ‌تاپ‌ها بیش از پیش قوی و فشرده شده‌اند. عملکرد بالای پردازنده‌ها به خاطر تراشه‌های پیشرفته‌ای که با ترانزیستورها به صورت فشرده در تراشه‌ای کوچک قرار گرفته‌اند امکان‌پذیر شده است. 

اما کیس‌های نازک‌تر و تعداد پردازنده‌های بیشتر، همچنین کارت گرافیک‌های قوی‌تر که رزلوشن تصویر بیشتری را پشتیبانی می‌کنند همه عامل ایجاد یک مشکل بزرگ شده‌اند: داغ شدن بیش از حد دستگاه. 

داغ شدن یک تهدید جدی برای لپ‌تاپ محسوب می‌شود. این مشکل می‌تواند باعث خرابی سخت‌افزار و بروز مشکلات دائمی شود. خبر خوب این است که شما به راحتی می‌توانید از داغ شدن لپ‌تاپ خود جلوگیری کنید تا نه تنها عملکرد آن بهتر شود بلکه طول عمر آن نیز بیشتر شود. 

 

همه چیز درمورد کامپیوترهای داغ

از کجا بفهمیم که کامپیوتر ما داغ شده است؟ 

فقط به این خاطر که لپ‌تاپ شما گرم است به این معنی نیست که داغ شده است. 

یک علامت برای این که بفهمید کامپیوتر شما بیش از حد داغ شده این است که فن دستگاه در تمام مدت با ماکزیمم سرعت کار کند. 

ممکن است به خاطر داغ شدن پردازنده عملکرد دستگاه شما نیز کاهش یابد. همچنین ممکن است دستگاه شما برای جلوگیری از بروز مشکلات سخت‌افزاری خاموش شود. 

لپ تاپ

 

اگر می‌خواهید میزان داغ بودن لپ‌تاپ خود را بسنجید می‌توانید از ابزاری مانند  HWMonitor استفاده کنید. این ابزار همچنین به شما می‌گوید که کدام قسمت از لپ‌تاپ شما زیادی داغ شده است. در بیشتر مواقع مشکل در پردازنده یا کارت گرافیک است. 

چه چیزی باعث داغی بیش از حد می‌شود؟ 

در یک جمله: خنک کننده کافی نیست. 

این مشکل ممکن است به خاطر گردوخاکی که مسیر خروجی را مسدود می‌کنند رخ دهد. ممکن است فن گردوخاک گرفته باشد و یا دلایل دیگری داشته باشد. 

اگر می‌خواهید با این دلایل آشنا شوید و یک راه حل اساسی پیدا کنید اینجا را کلیک کنید.

بیشتر این مشکلات قابل حل هستند اما اگر هیچ تخصصی ندارید و یا زمان کافی برای این کار را ندارید  ادامه مقاله را دنبال کنید. 

 

چگونه یک لپ‌تاپ بیش از حد داغ را تعمیر کنیم؟ 

چند راه حل خیلی سریع و آسان برای این کار وجود دارد. 

1- سیستم خنک کننده داخلی را تعمیر کنید 

اولین و مهم‌ترین کاری که باید هنگام داغ شدن لپ‌تاپ انجام دهید تمیز کردن فن‌هایی است که پردازنده و کارت گرافیک را خنک می‌کنند. در طول زمان لایه‌هایی از کثیفی وگردوخاک سرعت آن‌ها را پایین آورده و مسیر هوا را مسدود می‌کنند. برای این کار باید کامپیوتر خود را باز کرده و این بخش‌ها را پاک کنید. 

پیش از انجام هرکاری این چند قدم را فراموش نکنید:

1- کامپیوتر را خاموش کنید 

2- باتری را خارج کنید

3- دستگاه را از برق خارج کنید

4- خود را زمین کنید

با دقت فن‌ها را با یک دستمال پنبه‌ای آغشته به الکل تمیز کنید. پیش از دوباره روشن کردن لپ‌تاپ حتماً حواستان باشد که الکل پریده باشد. 

شما همچنین می‌توانید از یک جارو شارژی برای تمیز کردن گردوخاک فن‌ها استفاده کنید. برای این که فن خراب نشود به هیچ وجه آن را خلاف جهت حرکت خود نچرخانید. درضمن اگر می‌خواهید از یک قوطی هوای فشرده استفاده کنید مانع از چرخیدن فن شوید. 

سپس می‌توانید درگاه خروجی را که معمولاً در کناره‌های لپ‌تاپ قرار دارد با یک جاروشارژی تمیز کنید. 

لپ تاپ

 

دریچه‌ها بخش‌های کوچکی هستند که هوا را توسط فن به داخل لپ‌تاپ راه می‌دهند. این دریچه‌ها کناره و یا زیر نوت‌بوک قرار دارند. برای تمیز کردن این دریچه‌ها آن‌ها را با اسپری هوای فشرده تمیز کنید. 

در نهایت می‌توانید به صطح بین پردازنده و سینک حرارتی روغن گرمایی بزنید. اما تنها در صورتی این کار را انجام دهید که با سخت افزار کامپیوتر خود آشنایی داشته باشید. 

 

2- لپ‎تاپ را روی یک سطح سخت و مسطح قرار دهید 

بیشتر لپ‌تاپ‌ها هوای خنک را از زیر درون خود می‌کشند. سطوح نامسطح مثل پتو، بالش و یا پای شما مانعی برای مسیر هوا می‌شود. در نتیجه مسیر هوا خفه می‌شود، سطح لپ‌تاپ داغ شده و دمای هوای ورودی بالا می‌رود و در نتیجه لپ‌تاپ زیادی داغ می‌شود. 

برای این که چنین مشکلی برای شما پیش نیاید می‌توانید لپ‌تاپ خود را روی یک سطح مسطح و سخت قرار دهید. شما می‌توانید آن را روی یک کتاب و یا پایه لپ‌تاپ یا میز قرار دهید. 

 

3- یک کولینگ پد یا کولر لپ‌تاپ خریداری کنید 

کولر لپ‌تاپ یک خنک کننده اضافی است. با این حال انتخاب یک کولر اشتباه می‌تواند مشکل را بیشتر کند. پیش از خرید یک کولر باید بدانید که هوای ورودی و خروجی لپ‌تاپ شما چقدر است. 

همانطور که در بالا گفتیم بیشتر لپ‌تاپ‌ها هوای خنک را از زیر دستگاه دریافت می‌کنند. این طراحی منطقی است چرا که هوای گرم بالا قرار می‌گیرد. با این حال یک کولر که در پایین لپ‌تاپ قرار گرفته و هوا را از آن می‌گیرد آن را خنک نکرده و برعکس باعث داغ شدن آن می‌شود.

لپ تاپ

 

اگر دریچه‌های لپ‌تاپ شما در زیر آن قرار دارد کولری بخرید که هوای خنک را از پایین به بالا منتقل می‌کند. شما همچنین می‌توانید یک کولر منفعل دریافت کنید که صرفاً گرما را جذب می‌کند. 

 

راه حل‌های نرم‌افزاری

اگر هیچ‌کدام از روش‌های سخت‌افزاری مشکل شما را حل نکرد می‌توانید مشکلات نرم‌افزاری را که باعث میزان مصرف بالا و عملکرد در لپ‌تاپ شما می‌شوند حل کنید. با این حال رفع مشکل دمای لپ‌تاپ با نرم‌افزار به این معنی است که برای حفظ سخت افزار عملکرد دستگاه را قربانی کرده‌اید. 

شما می‌توانید نور صفحه را کم کرده و یا سرعت ساعت پردازنده را کاهش دهید. در ویندوز کاهش کلاک یا کاهش ولت در بایوس انجام می‌شود اما این کار را همچنین می‌توانید از طریق ابزارهای نرم‌افزاری انجام دهید. 

 

نگذارید که لپ‌تاپتان زیادی داغ شود 

حتی اگر دستگاهی دارید که خیلی هم داغ نمی‌شود بهتر است که فن‌ها و دریچه‌های آن را هر چند وقت یک بار از گردوخاک پاک کنید. درضمن سعی کنید همیشه لپ‌تاپ خود را روی یک سطح مسطح و سفت قرار دهید. 

اگر عادت دارید روی مبل لم بدهید و از لپ‌تاپ خود استفاده کنید از یک بالش لپ‌تاپ استفاده کنید تا جریان هوای خوبی داشته باشید و گردوخاکی که وارد دستگاه می‌شود را محدود کنید. 

 

از دست ندهید: 

چگونه کنترلر گیم را به دستگاه اندروید متصل کنیم؟

27GL850G کوچکترین عضو خانواده مانیتورهای جدید LG با پشتیبانی از G-Sync و رفرش ریت 160 هرتز را در نمایشگاه CES2019 ملاقات کنید!

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مهدی

یک‌شنبه, 16 دی 1397

با سلام و احترام
ممنون از مقاله خوبتون
مشکل گرم کردن نه تنها در سیستم های معمولی که ممکن از بخاطر تمیز نبودن و خاکی بودن سیستم خنک کننده باشد، بلکه ممکن است بخاطر عدم توانایی سیستم خنک کننده یا کولینگ لپتاپ در کاهش دمای پردازنده مرکزی و واحد گرافیک باشد، که بیشتر در مورد لپتاپ های با قدرت قوی در این دو مورد است، مثلا لپتاپ های گیمینگ، که راه حل آن کاهش ولتاژ این دو هست که به Undervolting شناخته میشود که کاری تخصصی است و اگر درست انجام نشود ممکن است به عدم پایداری در عملکرد سیستم بیانجامد
دوستان بحث گرما در سیستم ها بسیار مهم است چون طبق برنامه از پیش تعریف شده برای هر سیستم با رفتن دما به مرزهایی مشخص (مثلا 92 درجه) بطور اتوماتیک فرکانس کاری پردازنده مرکزی و واحد گرافیک )CPU و GPU) کاهش می یابد و در عمل شما انگار دارید با سیستمی ضعیف کار انجام میدهید!
راه دیگر برای کاهش گرما خصوصا در حالت کار با باتری ، تغییر تنظمیات در بخش Power option است و شما در آنجا در بخش Advanced حداکثر وات ورودی پردازنده مرکزی را مثلا روی 80 درصد تنظیم می کنید و بدین ترتیب عملکرد پردازنده مرکزی در بهترین حالت همان 80 درصد خواهد شد در حالت باتری که این باعث کم شدن وات ورودی آن و در نتیجه کم شدن گرمای آن می شود و راهی بسیار موثر است

گرمای زیاد اثر مخرب دیگری که دارد فرسرده کردن بیش از پیش قطعات سیستم است و همچنین باعث ضربه جدی به باتری سیستم است ، این قطعه از سیستم بسیار در مقابل گرما حساس است.

پاسخ

ثبت نظر