کرنل لینوکس چیست؟ چطور می‎توانیم نسخه‎ی کرنل خود را چک کنیم؟

کرنل لینوکس چیست؟ چطور می‎توانیم نسخه‎ی کرنل خود را چک کنیم؟

kernel

 

توزیع‏های لینوکس بسیار زیادی در دنیا وجود دارد اما همه‎ی آن‎ها یک چیز مشترک دارند: کرنل لینوکس. درحالی که ما این نام را زیاد می‎شنویم ولی خیلی‎ها نمی‎دانند چیست. در این مقاله‎ی فیسیت نگاهی به کرنل لینوکس، اهمیت آن و چند اصطلاح مهم دیگر می‎اندازیم. 

کرنل چیست؟ 

همه‎ی سیستم عامل‎ها از کرنل استفاده می‎کنند. بدون کرنل کامپیوتر شما کار نخواهد کرد. شاید با نرم‎افزارهای زیادی در ارتباط باشید اما این کرنل است که بیشتر کار را انجام می‎دهد. کرنل مانند پلی بین سخت‎افزار و نرم‎افزار عمل می‎کند و از طریق درایورهایی که در آن موجود است با سخت‎افزار حرف می‎زند. 

به این صورت وقتی که یک اپلیکیشن قصد دارد کاری انجام دهد ( برای مثال تغییر تنظیمات صدای اسپیکر)، می‎تواند آن درخواست را در کرنل ثبت کند و کرنل با استفاده از درایورهای اسپیکر موجود صدا را تغییر دهد. کرنل در مدیریت منابع نیز نقش بسیار مهمی دارد. باید اطمینان یابد که حافظه کافی برای اجرای یک اپلیکیشن موجود است و آن را در قسمت مناسبی در حافظه قرار دهد. کرنل تلاش می‎کند تا میزان مصرف پردازنده را بهینه سازی کند تا بتواند وظایف موجود را تا حدی که ممکن است سریع انجام دهد. اگر در این کار شکست بخورد بن‎بست ایجاد می‎شود که در آن کل سیستم از کار می‎افتد زیرا یک اپلیکیشن به منبعی نیاز دارد که دیگری در حال استفاده از آن است. 

 

کرنل لینوکس چیست؟ 

این که به لینوکس به عنوان یک سیستم عامل کامل نگاه کنیم اشتباه است. لینوکس به طور خاص به کرنل اشاره دارد که بر اساس نام سازنده‎ی آن، لینوس تورالدز، نام‎گذاری شده است. هرچیز دیگری که روی صفحه می‎بینید از طرف پروژه‌ها و توسعه دهندگان است. توروالدز کرنل لینوکس را در سال 1991 ساخت. او در ابتدا نام این پروژه را فریکس گذاشت اما یکی از همکاران نام لینوکس را پیشنهاد کرد. توروالدز اولین نسخه‏ی لینوکس را در سال 1992 را تحت یک لیسانس کپی‎لفت GNU منتشر کرد که باعث موفقیت این پروژه شد. 

بیشتر تجربه‎ی دسکتاپ لینوکس از پروژه‎ی GNU می‎آید که ابتکاری بود که یک سیستم عامل دسکتاپ کامل را ساخت. به تنها چیزی که نیاز بود یک کرنل بود که لینوکس آن را حل کرد. به همین دلیل بعضی‎ها از این سیستم عامل به عنوان GNU/Linux یاد می‏کنند. دیگر دسکتاپ‎های متن‎باز مثل FreeBSD شبیه به لینوکس هستند زیرا بیشتر آن‎ها نرم‎افزار GNU را اجرا می‎کنند. از آنجایی که کرنل لینوکس تحت لیسانس GNU موجود بود دیگر کسی یک کرنل جدا را به عنوان بخشی از پروژه‎ی GNU را توسعه نداد و به جای ساخت کرنل‎های دیگر برای رقابت، مثل ویندوز و مک، بسیاری از شرکت‎ها تصمیم گرفتند که از کرنل لینوکس استفاده کنند. 

کرنل لینوکس به پروژه‎ی بزرگی تبدیل شده که شامل میلیون‎ها خط کد است. هزاران نفر و بیش از هزار شرکت به توسعه‎ی کرنل کمک کرده‎اند. لینوکس یکی از مهم‎ترین مثال‎ها از نرم‎افزار متن‎باز در دنیاست. 

 

کرنل لینوکس برای چه چیزی مورد استفاده قرار می‎گیرد؟ 

درحالی که لینوکس یک سیستم عامل دسکتاپ مجزاست اما کرنل آن در جاهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. به لطف اندروید کرنل لینوکس هم اکنون در بیشتر گوشی‎های هوشمند دنیا موجود است و در انواع دستگاه‎های موبایل از جمله دوربین و دستگاه‎های پوشیدنی نیز استفاده می‎شود. 

لینوکس در حدود پانصد ابرکامپیوتر بسیار قدرتمند و همچنین بیشتر زیرساخت اینترنت نیز موجود است. وقتی که به فضای ابری فکر می‎کنید عمدتاً به سرورهای میان متصل لینوکس فکر می‎کنید. لینوکس به عنوان یک پروژه‎ی هکری شروع به کار کرد و درحالی که کرنل آن بارها توسط شرکت‎ها اتخاذ شده اما هنوز هنوزم سخت‎افزار بسیاری از سازندگان را نیرو می‏بخشد. رزبری‎پای 35 دلاری یک کامپیوتر لینوکس اندازه‎ی یک کارت اعتباری است که می‎توانید با آن پروژه‎های بسیار زیادی را انجام دهید. علاوه بر آن رقبایی مثل Pine64 به کاهش هزینه‎ها بسیار کمک کرده‎اند. 

 

نسخه‎ی کرنل لینوکس را چطور چک کنیم؟ 

کرنل همچنان در حال توسعه است و ما مدام شاهد نسخه‎های لینوکس جدید هستیم. راحت‎ترین راه برای این که ببینید کدام نسخه روی دستگاه شماست این است که از فرمان uname استفاده کنید. این یک ابزار خط فرمان است که اطلاعات سیستمی را به شما می‎دهد. شما می‎توانید نسخه‎ی کرنل لینوکس را که از آن استفاده می‎کنید با باز کردن پنجره‎ی ترمینال و تایپ کردن فرمان زیر بیابید: 

uname –r

برای مثال فرض کنید نسخه‎ی کرنل لینوکس شما 4.20.16-200.fc29.x86_64 است. اما این به چه معنی است؟

• 4 به معنی نسخه‎ی کرنل است. 

• 20 به معنی بازنگری عمده فعلی است.

• 16 به معنی بازنگری جزئی فعلی است. 

• 200 به معنی تعمیرات باگ و پچ‎هایی است که برای این نسخه منتشر شده است. 

قسمت آخر به توزیعی است که شما از آن استفاده می‎کنید. برای مثال این عدد نشان می‎دهد که شما از نسخه‎ی 64 بیتی فدروا 29 استفاده می‎کنید. 

 

آیا شما باید کرنل لینوکس خود را آپدیت کنید؟ 

کرنل لینوکس در پیش زمینه فعالیت می‎کند. شما نمی‎دانید آنجاست و دلیلی ندارد که به آن فکر کنید. بهترین راه برای آپدیت کرنل لینوکس این است که دستگاه خود را به آخرین نسخه‎ی سیستم عامل مبتنی بر لینوکس آپدیت کنید. نسخه‎های جدید اوبونتو و فدروا معمولاً هر شش ماه یک بار منتشر می‎شوند و با آن‎ها یک نسخه‎ی جدید کرنل لینوکس نیز منتشر می‎شود. 

درحالی که کرنل به شدت مخفی است اما باید همیشه آن را آپدیت نگاه دارید. برخلاف ویندوز، درایورهای سخت‎افزار لینوکس به همراه کرنل لینوکس می‎آیند. درنتیجه اگر یک لپ‎تاپ جدید با اسپیکر، وای-فای و یا تاچ‎پد دارید که نسخه‎ی لینوکس شما آن را شناسایی نمی‎کند بهتر است منتظر نسخه‎ی جدید بمانید. نسخه‎های منتشر شده ثبات و سرعت بیشتری دارند درنتیجه ممکن است کامپیوتر شما روی یک نسخه بهتر از بقیه عمل کند. 

 

بیشتر بخوانید:

چگونه فایل‎های hosts را روی لینوکس اصلاح و مدیریت کنیم؟

چند فرمان ترمینال خیلی مهم برای کاربران تازه‎کار رزبری پای

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر